Claus Krogh, ansvarshavende chefredaktør for Politikens Lokalaviser.

Claus Krogh, ansvarshavende chefredaktør for Politikens Lokalaviser.

Chefredaktørens klumme:

Letbanen bliver en stor gevinst for Hjortshøj, Risskov, Lystrup, Skødstrup og Løgten

Claus Krogh glæder sig over, at letbanen snart er færdig med sidste strækning af etape 1

Det skulle være sikkert og vist. Sidste strækning af etape 1 på Letbanen fra Banegården til Grenaa åbner på tirsdag.

Søndag den 12. maj fylder Letbanen til den store officielle fejring et af togene op med honoratiores fra Aarhus og Djursland. De skal tilbagelægge turen i et særtog - og når de når endestationen, er der behørig fest for afslutningen på det enorme anlægsarbejde.

Letbanen har i Hjortshøj, hvor jeg bor, opnået en næsten mytisk status iblandet en ret stor mængde morsomheder. Utallige posts på Facebook har moret sig over alle forsinkelserne over de sidste par år, og når toget den seneste tid rent faktisk er trillet gennem byen, er det blevet både kommenteret og fotograferet flittigt.

Men nu kommer Letbanen altså til at køre gennem Hjortshøj - ikke bare på testture, men med stop i byen. Det glæder man sig til i byen. Faktisk så meget, at der er taget initiativ til, at det skal fejres med fadøl og popcorn på stationen, når banen officielt åbner.

Den åbenlyse årsag til, at man i Hjortshøj vil fejre åbningen er, at Letbanen bliver en ganske store trafikgevinst for Hjortshøj. Ligesom det bliver det i Risskov, Lystrup, Skødstrup og Løgten. Adgangen til Aarhus C bliver med et slag meget meget nemmere for alle, der har et ærinde i Aarhus.

I dag tager det mindst 35-40 minutter i bil at nå ind til Aarhus C på en hverdag i myldretiden. Busserne er lidt hurtigere - men ikke meget. Med Letbanen kan man komme fra Hjortshøj til Dokk1 på omkring 20 minutter. Det er en markant forskel.

Skal man dryppe en enkelt dråbe malurt i bægeret, så er det, at togene med en kapacitet på 256 passagerer og to afgange i timen på Grenaa-strækningen trods alt ikke kommer til at flytte rigtige mange mennesker fra vejene og over i toget. Men det er dog et skridt i den rigtige retning.

Med venlig hilsen

Claus Krogh

Ansvarshavende chefredaktør

Publiceret 24 April 2019 07:00

SENESTE TV