Modelfoto:

Modelfoto: Adobe Stock

Aarhusiansk aprilsnar er tæt på virkeligheden:

Intelligente signalanlæg skal få trafikken til at glide

Silkeborgvej bliver ikke ensrettet, men teknologi, som kan påvirke trafikstrømme, er på vej til Aarhus. Intelligente signalanlæg skal fra næste sæson gøre det lettere at komme hjem fra AGF-kampe

På Facebook-siden Trafik i Aarhus fortalte Teknik og Miljø mandag, at Silkeborgvej bliver ensrettet i en forsøgsperiode, så trafikanter kun kan køre mod Aarhus om morgenen og ud af byen om eftermiddagen. Det passer dog ikke, men var ment som en aprilsnar.

De teknologiske muligheder, som blev beskrevet i aprilsnarren, er dog ikke langt fra virkeligheden. Snart begynder Teknik og Miljø nemlig at udskifte teknikken i 13 signalanlæg i området omkring stadion til en ny og intelligent udgave. Det oplyser Teknik og Miljø i en pressemeddelelse.

Teknologien vil gøre det muligt at fjernstyre signalanlæggene og give mere grønt lys i retninger, hvor der er størst behov for det. På den måde kan trafikken blive ledt hurtigere væk efter AGF’s hjemmekampe, koncerter og andre store events i området.

(Artiklen fortsætter under kortet)

Kort: Aarhus Kommune

”Det er et vigtigt skridt på vejen mod en decideret trafikcentral i Aarhus, hvor vi løbende kan justere trafiksignalerne, så vi udnytter kapaciteten på vores veje bedst muligt. Ud over et bedre trafikflow vil det give en bedre oplevelse af at være trafikant i Aarhus, fordi vi mindsker situationer, hvor det føles som om, man holder for rødt uden grund,” siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, i pressemeddelelsen.

Optimere med kort varsel

De 13 signalanlæg vil komme op og blive testet henover sommeren. Mens arbejdet står på, vil de enkelte lyskryds i perioder være slukkede.

En opgradering af alle Aarhus Kommunes 231 signalanlæg skal gøre det muligt at optimere trafikafviklingen i Aarhus med kort varsel. Uanset om ændringer opstår pludseligt ved uheld og udrykning, eller når der er planlagte større events og vejarbejder.

Med hjælp fra realtidsdata kan en ingeniør fjernstyre signalerne og fx give grønt lys i længere tid i én retning, hvis der opstår en længere kø, eller en ambulance skal igennem. Planen er, at en tredjedel af alle kommunens signalanlæg skal være koblet op på den nye teknologi inden 2023.

”Vi skal være mere ambitiøse. En bemandet trafikcentral, hvor trafikeksperter hver dag overvåger og justerer byens infrastruktur, kan spare aarhusianerne værdifuld tid hver eneste dag. Vi er kommet godt fra start, men det store potentiale i teknologien skal afspejle sig i midlerne, vi dedikerer til trafikcentralen,” mener Bünyamin Simsek.

jwh

Publiceret 02 April 2019 08:12

SENESTE TV