Direktør for Aarhus City Forening, Claus Bech, kan godt forstå, at borgere uden smartphones er irriteret over, at man kun kan betale.

Direktør for Aarhus City Forening, Claus Bech, kan godt forstå, at borgere uden smartphones er irriteret over, at man kun kan betale. Fotocollage: Camilla Olesen / Jonas Wrede Hansen

Aarhus City Forening:

"Den nye betalingsform er ikke særlig servicevenlig"

Claus Bech, direktør i Aarhus City Forening, vil gøre Aarhus Kommune opmærksom på problematikken med ændringen til forudbetaling ved p-automaterne

Af
Jonas Wrede Hansen

Betalingsparkering Det er helt naturligt, at Aarhus Kommune følger udviklingen ved at forsøge at få flere borgere til at bruge apps som betalingsløsning for parkering i byen. Det mener Claus Bech, direktør hos Aarhus City Forening, men samtidig kan han også sagtens forstå, at borgere som Christen Clemmensen er irriterede over den nye betalingsmetode ved p-automaterne, hvor man nu skal betale forud og dermed nemt kan risikere at betale for meget mere tid, end den tid man reelt holder parkeret.

"Det kan jeg sagtens forstå. Det er ikke en venlig måde at tage imod folk på, når de parkerer i byen," fortæller Claus Bech til Lokalavisen Aarhus og fortsætter:

"Men samtidig har jeg også en forståelse for, at vi lever i en tid, hvor de her apps bliver mere og mere almindelige, og så er det jo fornuftigt, at Aarhus Kommune følger med. Den nye betalingsform er bare ikke særlig servicevenlig for dem, der ikke har en smartphone."

Skræmmer ikke kunderne

Det har Christen Clemmensen fra Lystrup eksempelvis ikke, og derfor er han noget frustreret over, at han nu er nødsaget til betale forud med sit betalingskort, når han parkerer i byen. Før den nye parkeringspolitik trådte i kraft denne måned, kunne han nøjes med at betale for den tid, han parkerede ved at tjekke ind og ud med sit betalingskort. Nu skal han altså på forhånd vælge, hvor lang tid han holder i Aarhus. Det får ham til at overveje, om han vil fortsætte med at handle i midtbyen.

"Nu kan kan man ikke bare lige pludselig tage på café for at spise frokost nede i byen i forbindelse med indkøb, for det har man ikke tid til, når man skal forudbetale parkeringen. Så udløber tiden. Måske skulle vi bare køre ud i en af indkøbscentrene i omegnen, hvor man kan parkere gratis," lyder det fra Christen Clemmensen.

Claus Bech fra Aarhus City Forening er dog ikke bekymret for, at den nye betalingsform kommer til at skræmme kunderne væk fra byen.

"Det vil ikke skræmme folk væk fra Aarhus. Det kan være til irritation for nogen, og det har jeg fuld forståelse for," fortæller han og fortsætter:

"Man kan godt kalde det for en overgangsfase, hvor folk skal vænne sig til at bruge de har forskellige apps."

Siger det til kommunen

Christen Clemmensen håber, at der bliver gjort noget ved problematikken, så han og andre borgere uden smartphones ikke bliver de store tabere med den nye betalingsform. Claus Bech oplyser til Lokalavisen Aarhus, at han vil gå videre med problematikken til Aarhus Kommune.

"Jeg vil nævne det ved førstgivne lejlighed, at det ikke er det mest hensigtsmæssige, men det er ikke noget, vi vil lave en større sag ud af," siger han til Lokalavisen Aarhus.

Publiceret 19 January 2019 10:14

SENESTE TV