Foto: Katrine Damkjær/Ritzau Scanpix og Arkivfoto: Michael Stub/Ritzau Scanpix

Børnepsykolog:

Det er vigtigt, at der er pædagoger tilknyttet Flying Superkids

To eksperter inden for pædagogik mener, at der hos Flying Superkids bør være et større fokus på børnenes trivsel fremfor resultater og kroppens udseende

Af
Louise Nyvang Burmeister og Jonas Wrede Hansen

Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen har mere end 40 års erfaring med pædagogik og børns trivsel. Over for Lokalavisen Aarhus kritiserer hun den manglende pædagogik og omsorg hos Flying Superkids, som tidligere gymnaster har fortalt, at de oplevede fra slutningen af 1980'erne til starten af 1990'erne.

"Man bliver jo helt forarget over at høre det, men man skal samtidig også tænke på, at der var et andet syn på pædagogik dengang, end der er i dag," lyder det fra Margrethe Brun Hansen, der samtidig godt kan forstå, at de tidligere gymnaster fortsat er påvirket af tiden på Gymnastikgården i Aarhus.

"De har kørt en pædagogik, der leder tankerne hen på skræk og trusler. Hvis man vælger den, så gør man børn fortræd. Det har de simpelthen gjort her, og det er noget, som tager tid at komme sig over," lyder det kontant fra børnepsykologen, der har skrevet de anerkendte bøger 'Rød stue kalder' og 'De kompetente forældre', som begge handler om børneopdragelse.

Margrethe Brun Hansen mener, at det er helt forkasteligt, at der tilsyneladende har været et meget stort fokus på børnenes præstationer og vægt. Hun er især forarget over, at det - ifølge de gymnaster Lokalavisen Aarhus har talt med - blev fortalt foran børnene i plenum, hvem der havde klaret sig godt og dårligt.

"Det er en form for psykisk vold at ydmyge og dominere børn på den måde, og det er desuden i strid med FN’s Børnekonvention, som Danmark tilsluttede sig i 1991," siger hun.

Pædagoger bør inddrages

Også Jesper Olesen, der er lektor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, mener, at der at dømme efter de beretninger fra tidligere gymnaster, som Lokalavisen Aarhus fremlægger for ham, er noget problematisk i håndteringen af træningen hos Flying Superkids. Han har blandt andet forsket i Team Danmarks idrætsklasser, hvor man arbejder med at inddrage flere typer af fagfolk, der har en bredere interesse end gymnastens præstationer. Sådan et set-up, mener han, vil passe ind hos Flying Superkids.

"Ja, det vil jeg mene. Det lyder til, at det alt sammen handler om at gøre det godt her og nu for at komme med på holdet, der skal ud at optræde. Ingen tager sig af helhedsperspektivet. Team Danmarks idrætsklasser er ikke paradis, for der opstår stadig masser af skader, men der er i hvert fald et set-up, der forsøger at kigge på talenterne som hele mennesker. Det er vigtigt at inddrage andre typer af folk, der har andre interesser i, hvad børn skal kunne," siger Jens Olesen, der særligt har forsket i talentudvikling af unge i alderen 11 til 15 år.

Ifølge Margrethe Brun Hansen bør der være pædagoger tilknyttet Gymnastikgården, hvor Flying Superkids hører til, for at sikre, at børnene har det godt.

"Jeg kan slet ikke forestille mig, at et menneske kan lede sådan et hold uden at have to til tre rådgivere omkring sig, som er pædagogisk uddannet," fortæller Margrethe Brun Hansen til Lokalavisen Aarhus og fortsætter:

"Der bør også være en personlig vejleder til børnene. Det kan være en psykolog, som børnene i fortrolighed kan tale med om alt."

Publiceret 11 December 2018 06:00

SENESTE TV