Søskendeparret Ida Andersen og Nikolaj Jacobsen mødtes på Den Hvide Hest for at sige farvel til hinanden, inden Ida tager tre uger til Marokko.

Søskendeparret Ida Andersen og Nikolaj Jacobsen mødtes på Den Hvide Hest for at sige farvel til hinanden, inden Ida tager tre uger til Marokko. Foto: Jonas Wrede Hansen

(11/24) BRUN JUL:

Den med... katten og aben som faste stamgæster

Den Hvide Hest er en lille hyggelig beværtning i Jægergårdsgade, hvor der er plads til alle - både mennesker og dyr

Af
Jonas Wrede Hansen

Når december-kulden sådan rigtigt begynder at bide fra sig, og mørket indtager bybilledet, så er der næsten ikke noget bedre end at træde ind på en varm, hyggelig og uforudsigelig beværtning, hvor øllet varmer, og røverhistorierne lyder overbevisende. Er der vel? I Jægergårdsgade findes der flere af disse steder, men dagens afsnit af Brun Jul skal handle om Den Hvide Hest.

(Artiklen fortsætter under kortet)

Den brune beværtning i starten af den travle butiksgade har en lang historie, som går mange, mange år tilbage. Det skal man vide, bliver jeg mødt af, da jeg som journalist sætter mig op i baren for at blive klogere på stedet. Men hvorfor hedder stedet Den Hvide Hest?

"Det er fordi, der i gamle dage løb en hvid hest igennem herinde," lyder det fra en stamgæst, der ligesom jeg sidder oppe i baren.

Han bryder hurtigt ud i stor latter, og en anden gæst slår fast, at det bare er en røverhistorie. Sammen sidder de fire stamgæster i baren og nyder deres eftermiddagsøl, inden de skal hjem til aftensmad og andre forpligtelser.

"Den Hvide Kat"

Der er ingen, der kan gøre mig klogere på årsagen til navnet. Heller ikke Lena Lauridsen, som står i baren og sørger for øl til de tørstige kunder. Hun er nemlig kun afløser og mener endda også, at stedet bør hedde 'Den Hvide Kat'.

"Den største stamgæst er en lille hvid kat, som kommer her hver dag. Alle elsker katten," fortæller hun, og de fire mænd nikker.

Lena Lauridsen er blevet hentet ind som afløser, fordi den sædvanlige person i baren er på ferie.

Lena Lauridsen er blevet hentet ind som afløser, fordi den sædvanlige person i baren er på ferie. Foto: Jonas Wrede Hansen

"Den kan finde på at sidde ude foran døren og vente på at blive lukket ind," griner Lena Lauridsen, imens hun forsøger at kigge efter den.

"Nej. Den er her ikke lige nu. Det er da også irriterende, at den ikke er her, nu hvor du er her," lyder det fra hende, da jeg begynder at tro, at det er endnu en røverhistorie.

"Vi har også en gang haft en abe herinde," fortæller en af mændene og fortsætter:

"Den kom tit inde fra naboen og blev en fast stamgæst, men så opdagede myndighederne, at naboen havde den, og så blev den fjernet. Den var ulovlig."

Jeg bliver skeptisk, men de fire mænd forsikrer, at den er god nok. Der har været en abe derinde, og jeg må indrømme, at historien da også lyder ret overbevisende.

Plads til alle typer

'Benny' kalder en af mændene sig op ved baren. Han vil ikke ud med sit efternavn. Men han er en fast gæst på 'Den Hvide Hest', og han nyder stedets hyggelige stemning og de mange forskellige personer, der hver dag kommer for at drikke et par øl.

"Her kommer alle slags mennesker. Bankmænd, håndværkere, udlændinge, og i weekenden kommer der en del unge mennesker. Og vi kan alle snakke sammen herinde," fortæller han, da han er ved at være færdig med sin sidste øl.

Han skal nemlig hjem og have aftensmad.

"Det er ligesom i England, hvor man går på pub, før man skal spise," griner han, da han siger farvel, og i det, han går ud, kommer den hvide kat løbende ind.

"Se selv. Der er katten," lyder det fra Lena Lauridsen bag disken.

Det unge søskendepar

"Ej, hvor er den fin," lyder det straks fra en af beværtningens yngre gæster. ¨

Det er 24-årige Ida Andersen, som sammen med sin 22-årige lillebror, Nikolaj Jacobsen, er på Den Hvide Hest for at drikke et par øl, inden hun skal ud at rejse.

"Jeg skal tre uger til Marokko, og der må man vist ikke drikke øl, da det er et muslimsk land, så jeg må hellere drikke ekstra i dag," lyder det grinende fra hende.

På en mørk og kold december-dag får man hurtigt varmen inde på en hyggelig brun beværtning i Jægergårdsgade.

På en mørk og kold december-dag får man hurtigt varmen inde på en hyggelig brun beværtning i Jægergårdsgade. Foto: Jonas Wrede Hansen

De har valgt at tage på en brun beværtning, fordi de synes, at stemningen er meget nede på jorden, og at det nærmest føles som om, at de er hjemme.

"Jeg vil langt hellere tage på bodega, end jeg vil tage på café. Det er meget mere hyggeligt her, og det er så sjovt, at der går en kat rundt," fortæller Nikolaj Jacobsen.

Der er i den grad plads til alle på Den Hvide Hest, om det er unge, gamle, katte eller sågar en abe, så bliver døren åbnet på den lille beværtning i Jægergårdsgade.

BRUN JUL - EN JULEKALENDER I 24 AFSNIT

Byens brune beværtninger har avisens fokus i festlige december. Redaktionen har besøgt 24 beverdinger i Aarhus og kortlagt dem. På aarhus.lokalavisen.dk kan du hver dag frem til 24. december læse en ny artikel fra et nyt sted og gå på opdagelse i et opdateret interaktivt kort med alle de alkoholiske oaser.

Publiceret 11 December 2018 10:00

SENESTE TV