Mohammed Abdul-Karim skal deltage i programmet '365 dage til succes', hvor man følger ham og hans virksomhed i et år. Foto: Martin Jørgensen

Mohammed Abdul-Karim skal deltage i programmet '365 dage til succes', hvor man følger ham og hans virksomhed i et år. Foto: Martin Jørgensen

365 dage til succes: "Det hårde arbejde skal kunne betale sig"

Mohammed Abdul-Karim har i flere år kæmpet for, at holde liv i sin forretning Teriyaki Sushi. Nu er han med i TV2-programmet '365 dage til succes'

Af
Martin Jørgensen

Tre år med underskud efter underskud. Det har været den barske realitet for Mohammed Abdul-Karim, ejer af Teriyaki Sushi i Viby.

Men i stedet for at dreje nøglen om, tilmeldte han sig sidste år TV2-programmet '365 dage til succes'.

"På et tidspunkt sagde jeg til mig selv, at der skal komme overskud ellers lukker jeg," fortæller Mohammed Abdul-Karim, som til december har været i gang i fire år.

I programmet får virksomhedsejere et år til indfri personlige målsætninger. Det får de hjælp til af den succesfulde iværksætter Jacob Risgaard, som er manden bag Coolshop.

Mohammed Abdul-Karims målsætninger var, at han skulle skabe overskud, trække 25.000 kroner ud hver måned til løn til sig selv, åbne et nyt sted i byen og sidst - men absolut ikke mindst - skulle han fri til sin kæreste. Hun står nemlig for meget af det praktiske i hjemmet, fordi Mohammed Abdul-Karim bruger så meget tid på sit arbejde, som han gør.

"Jeg havde faktisk tænkt på at fri til min kæreste i lang tid, men så sagde Jacob Risgaard, at hvis jeg nåede de andre mål, så skulle jeg også fri til hende," fortæller Mohammed Abdul-Karim med et stort smil på læben i den lille takeaway-biks på Skanderborgvej.

Nok er nok

Teriyaki Sushi blev startet med en ven, som dog allerede hoppede fra efter et år. Siden da har Mohammed Abdul-Karim på egen hånd forsøgt at gøre stedet til en succes. Han har blandt andet sponsoreret Bakken Bears, Aarhus United og AGF, mens han også har deltaget i netværksmøder i Viby. Både for at støtte lokale formål, men også for at udbrede kendskabet til Teriyaki Sushi.

Han har derudover fået tilknyttet et advisory board af lokale virksomhedsejere, der giver ham råd og vejledning i, hvordan han kan udvikle sin virksomhed.

"Pengene skal nok komme på et tidspunkt. Jeg forsøger at forbedre virksomheden hver dag, men jeg er meget væk fra mine børn, fordi jeg arbejder. Så på et tidspunkt er nok også nok. Hvis jeg er så meget hjemmefra, og jeg alligevel taber penge på forretningen - hvorfor så gøre det her," spørger han retorisk og tilføjer:

"Men det er fedt at være sin egen chef. Det er alle mine ideer, der er kommet til live her. Og ved at tilmelde mig programmet, gav jeg mig selv en deadline for, om eventyret skal fortsætte eller ej."

Første afsnit af '365 dage til succes' blev sendt 22. oktober, men det forventes, at afsnittet med Mohammed Abdul-Karim sendes 26. november.

Her kan du se, om det lykkes for den 37-årige iværksætter at holde liv i drømmen om at få succes med sin forretning i Viby og få vendt underskudsforretningen.

Publiceret 24 November 2018 10:00

SENESTE TV