Et udpluk af internationale mediers artikler om Aarhus sidste år.

Et udpluk af internationale mediers artikler om Aarhus sidste år.

Mindre international omtale:

Er Aarhus pludselig ikke så fed en by længere?

Udlandet skriver stadig om Aarhus, men i langt mindre grad end de seneste år

Af
Danni Paulsen

Der gik nærmest ikke en uge i årene 2016 og 2017, hvor aarhusianere ikke med stolthed kunne konstatere, at endnu et stort, internationalt medie havde skrevet positivt om deres by.

Anbefalinger og svulstige superlativer væltede ind. Madscenen, arkitekturen og attraktioner blev rost til skyerne. Aarhus var blevet det nye sort, virkede det til.

Nu skriver vi medio november 2018, og det kan tælles på én hånd, hvor mange gange siden årsskiftet, der er skrevet om rosende omtale fra de internationale medier.

Det betyder ikke, at der ikke har været omtale af byen i udlandet, men de helt store kanoner såsom New York Times, The Guardian eller Washington Post har ikke været på banen.

Æbler og bananer

Betyder det, at Aarhus ikke længere er så fed en by, som man fik indtrykket af? Nej, lyder det klare svar fra marketingchefen i VisitAarhus, Anne Hübner. Selvom mange af de flotte omtaler i 2016 og 2017 knap nok berørte emnet kulturhovedstad, så var det klart den fine 2017-titel, der gjorde udslaget.

"Det er lidt som at sammenligne æbler og bananer. Det er på en måde det samme, som når der er et OL, så er der altid et perspektiv i det for den internationale presse op til og under. Det samme er tilfældet med en kulturhovedstad. Der er en kæmpe perspektivering på en by, der manifesterer sig som kulturhovedstad, og interessen søges derhen imod. Medierne har jo været i byen og skriver om den som optakt i 2016, og i 2017 var der mega meget fokus, fordi de internationale medier kunne se værdien i at skrive om en kulturhovedstad," siger Anne Hübner, som fastslår at man er ovenud tilfreds med den omtale, der har været i år.

"Vi har allerede over 100 presseskriv om Aarhus liggende, og det er rigtig godt. Der var et væld af interessante artikler i 2017, men de skriver stadigvæk," siger hun og henviser til VisitAarhus' hjemmeside, hvor turistorganisationen lister artikler om byen.

Ifølge marketingchefen er der stadig fokus fra de store medier efter kulturhovedstadsåret.

"Vi har haft nogle journalister fra blandt andet store amerikanske medier, som bliver ved med at spørge, om der er nyheder, fordi de har en interesse for byen. Så jeg synes ikke, vi kan sige andet, end at vi er en succes. Jeg oplever, at der stadigvæk er en rigtig pæn interesse, og vi ser enormt positivt på fremtiden i forhold til at blive ved med at vækste. Der er et pænt potentiale," lyder analysen fra Anne Hübner, der kan glæde sig over, at turisttallene har været støt stigende siden 2009.

Netop øgede turisttal er VisitAarhus' primære opgave, og der spiller pressen en betydelig rolle, forklarer Anne Hübner.

"Midlet til at nå målet om at øge vores kendskabsgrad er pressen. Du kan købe marketing-kampagner, men du kan ikke købe journalistik. Det, der er så fedt med journalistik, er, at du får ærlige fortællinger fra journalister om en destination i stedet for en dyrtkøbt kampagne."

Journalister er guld værd

Hvad gør I for at tiltrække de internationale journalister?

"Det er et stort samarbejde. Vi har VisitDenmark, som er statsorganet, der skal sørge for at markedsføre Danmark internationalt. De har markedskontorer rundt om i verden med pressefolk, der kender markedet og har et stort netværk med oplevelsesjournalister. Dem har vi haft et tæt samarbejde med i forhold til at pitche de journalister, vi gerne vil have til byen. Men det hele kulminerede i 2016, hvor vi var så heldige, at Lonely Planet lagde os på listen over 'must see destinations'. Når sådan noget sker, og man får den stempling, spreder det sig som ringe i vandet, og så rykker det. Så kommer henvendelserne af sig selv."

Betaler journalisterne eller deres medier selv for deres flyrejser, hotelophold og lignende?

"Det er meget forskelligt. Det kommer an på, hvem de er, og hvor de kommer fra."

Så hvis det er de helt store kanoner, så betaler I for dem?

"Nej, det vil typisk være VisitDenmark, fordi de er sat i verden for at skaffe gæster til landet. Så kan det være, vi har en barteraftale i forhold til at få dem fløjet ind eller andet. Men der er da nogle udgifter forbundet med det. Når de er kommet til Aarhus, så tager vi i VisitAarhus os af dem, men det er ikke sådan, at de får betalt alle deres måltider. Men det er meget forskelligt. Nogen mødes vi måske med for at fortælle dem om byen, og nogen beriger vi eksempelvis med et AarhusCard (giver gratis transport, parkering entré og til attraktioner, red.), så de kan komme ud og opleve byen."

Ifølge Anne Hübner var kulturhovedstadsåret unikt i forhold til at promovere Aarhus, men der er stadig masser af fortællinger at pitche til de journalisterne. Blandt andet udviklingen af bugten, Aarhus Ø og Sydhavnen.

"De skriver stadig, og det skal de blive ved med. Det arbejder vi hårdt med, for det er guld værd for byen."

Publiceret 20 November 2018 19:30

SENESTE TV