Flemming Knudsen har tidligere været borgmester i Aarhus. Pressefotos

Flemming Knudsen har tidligere været borgmester i Aarhus. Pressefotos

Tidligere Aarhus-borgmester forsvarer besparelserne: "Busserne har kørt i røven af hinanden"

Regionsrådsmedlem og tidligere borgmester Flemming Knudsen begrunder busbesparelser

Af
Danni Paulsen

Region Midtjylland er klar til at gennemføre besparelser for 60 millioner kroner på de regionale busser.

I alt 29 ruter bliver ned- eller omlagt, og det er især Østjylland, der bliver ramt.

Flemming Knudsen (S), regionsrådsmedlem, næstformand for regional udvikling og tidligere borgmester i Aarhus, er med til at føre sparekniven, og ifølge ham skyldes det, at udgifterne til at drifte busser er klart størst i Østjylland.

”Jeg er selv født og opvokset i Aarhus, men må tilstå, at østjyderne har haft en luksusudgave af kollektiv trafik. Vi har haft dobbeltdækning med busser, der har kørt i røven af hinanden, og busser, der har kørt samme strækning som togbaner. Det er ikke hensigtsmæssigt, og når folketingets flertal har bedt os om at spare på kollektiv trafik, fordi vi har et overforbrug, så rammer det," siger socialdemokraten.

Han kan godt forstå, at beslutningen møder kritik fra blandt andet Sabro.

Så kommer de på landet og klager over, at der lugter af gylle

”Faktum er bare, at busserne i Sabro ikke bliver brugt. Vi har haft busser til 54 passagerer til at køre rundt med kun fire, og det kan vi ikke forsvare. Beslutningsgrundlaget er udførligt. Man kan altid finde en person et eller andet sted, som bliver ramt af en besparelse."

Hvordan ser det ud for regionens grønne regnskab, hvis borgerne nu bliver nødt til at købe en bil for at få hverdagen til at hænge sammen?

"Jeg tror faktisk, det miljømæssigt er en fordel, at vi ikke kører rundt med store busser, der fragter en håndfuld passagerer. Vi har eksempler på busser, der kører med et antal passagerer, der svarer til en personbil, og en personbil sviner altså ikke lige så meget som en bus."

Flemming Knudsen påpeger, at der er nedsat et udvalg, som skal kigge på alternative transportformer - lige fra flexbusser til elcykler.

”Det bliver ikke så slemt, som nogen forestiller sig. Nogen bliver ramt, det anerkender jeg, men så er der måske andre tilbud i fremtiden. Vi arbejder på sagen i forhold til at fragte borgere over kommunegrænser – men det er altså byrådenes ansvar at betale for at fragte egne borgere i egen kommune. Vi har stadig en god service, og der er håb forude," siger han og understreger, at man ikke kan dække hver en kvadratmeter i regionen.

”Der er borgere, som flytter på landet for at få en masse fordele, men så må de også finde sig i, at man ikke kan have en stor, blå bus kørende fra dør til dør. Der er fordele og ulemper ved at flytte på landet. Der er folk, der flytter på landet, fordi det larmer inde i byen, og så kommer de på landet og klager over, at der lugter af gylle.”

Publiceret 16 October 2018 10:00

SENESTE TV