Chefredaktørens klumme: Busbesparelser - "Stop med det cirkus"

Chefredaktør for Politikens Lokalaviser, Claus Krogh, kan godt forstå, man er frustreret i det vestlige Aarhus

Citatet i rubrikken her ovenfor er fra formand for Sabro-Faarup Fællesråd, Ib Jensen.

Ib er sur - med rette. Som en konsekvens af at letbanen konstant bliver dyrere end beregnet, skal Region Midtjylland, der ejer halvdelen af Letbane-selskabet, spare penge for at finansiere de øgede udgifter til letbanen. Regionen har meldt ud, at man vil spare 60 millioner kroner ved at om- og nedlægge flere regionale busruter.

Regionale busruter er de busser, der kører på tværs af kommunerne i regionen. Samtidig er det blevet meddelt de kommmuner, som er berørt af om- og nedlæggelserne, at de må til lommerne og altså betale regionen flere kroner, hvis de vil bevare de regionale ruter.

Og så tilbage til Sabro og Ib Jensens irritation. I dag kører der tre regionale busruter gennem Sabro. De to af dem skal nedlægges medmindre kommunen betaler for at opretholde driften - og her skal kommunen så iøvrigt have koordineret deres holdning med de andre kommuner, som ruterne kører igennem. Ib Jensen forklarer i artiklen, som vi har linket til her på siden, at de ruter er vigtige for borgerne i Sabro.

De er med til at sikre, at man er forbundet med de omkringliggende byer og med Aarhus, og at folk uden bil kan komme til læge og få handlet.

Eksemplet Sabro er der, hvor sparekniven rammer hårdest. Men andre områder af kommunen bliver også ramt. Beder, Galten og Malling er andre byer i kommunen, der står til at miste buslinjer, fordi letbanens ledelse åbenbart ikke kan finde ud af at drive et letbaneselskab således, at man overholder økonomi og tidsplaner.

Det forekommer yderst uretfærdigt, hvis en by som Sabro, der jo ikke engang har udsigt til at få en letbanestation bare i nærheden, skal holde for. Det må derfor forventes af vores kære byrådspolitikere, at de sørger for, at alle i kommunen har lige muligheder for at benytte den offentlige transport.

Det er politikernes ansvar at sørge for, at kommunen ikke bliver endnu mere skævvredet, og at vi ender med at stå med et reelt udkants-Aarhus. Det ser dog også ud til, at nogle af byrådets medlemmer rent faktisk har tænkt sig at betale for at sikre ordentlig offentlig trafik i de berørte områder.

Vi har talt med fire af dem, og de er positive. Det er en start. Det næste er så, at de finder midlerne, så Sabro har en ordentlig offentlig transport.

Med venlig hilsen

Claus Krogh

Ansvarshavende chefredaktør

Publiceret 16 October 2018 15:00

SENESTE TV