Seks regionalbusser, der kører i Aarhus Kommune, bliver sparet væk eller omlagt, fordi Region Midtjylland skal spare. Foto: Midttrafik

Seks regionalbusser, der kører i Aarhus Kommune, bliver sparet væk eller omlagt, fordi Region Midtjylland skal spare. Foto: Midttrafik

Busbesparelser vækker harme: Stop med det cirkus

Fem regionale busruter ind og ud af Aarhus forventes nedlagt. Især Sabro bliver hårdt ramt af regionens besparelser

Af
Danni Paulsen

Sparekniv Langt færre blå busser vil være at finde på de aarhusianske veje 1. april 2019.

Det står klart, efter Region Midtjylland har besluttet at om- og nedlægge flere regionale ruter, fordi der skal spares 60 millioner kroner på den kollektive trafik.

Onsdag tiltrådte regionens udvalg for regional udvikling indstillingen om besparelser for 60 millioner kroner. Nu mangler forretningsudvalget og regionsrådet blot formelt at tiltræde.

Besparelserne vedrører i alt 29 regionale ruter - herunder ruter, der rammer Aarhus. Kommunerne i regionen har nu fået at vide, at de selv må til lommen, hvis de vil bevare ruterne eller på anden vis betjene de områder, der bliver ramt af besparelserne.

Et af de lokalsamfund, der bliver hårdest ramt, er Sabro i det vestlige Aarhus. Her mister man to af tre blå busser.

”Et lokalområde uden offentlig transport er uacceptabelt. Jeg synes, regionen løber fra sit ansvar. Som skatteborger er jeg sgu ligeglad med, om det er regionen eller kommunen, der sørger for en acceptabel kollektiv trafik. Det er uanstændigt med den skubben rundt myndighederne imellem. Stop med det cirkus, for det er mine og vores personlige penge, man leger med frem og tilbage," siger Ib Jensen, formand for Sabro-Fårup Fællesråd, der er fortørnet over, at man uden for Aarhus skal bøde for letbane-problemerne.

”Meget af det her cirkus med besparelser på busdriften er jo affødt af et kæmpe underskud på letbanen. Aarhus har fået sin letbane, og resten af regionen betaler."

Læge-problemer

En af de busser, Sabro står til at mister, er blandt andet 111'eren, der forbinder byen med Hinnerup i Favrskov Kommune.

"Vi har ikke noget lægehus, så for at komme til læge skal folk i Sabro enten til Tilst, Harlev eller Hinnerup. Har vi ingen blå bus, kan de ikke komme til Hinnerup – i hvert fald ikke de ældre, som oftere skal til læge, og som ofte ikke har bil," siger Ib Jensen og fortsætter.

"Besparelserne er et problem for sammenhængskraften i yderområderne, for her er der jo en vis krydsning mellem kommunerne. Det er bare nemmere at tage til læge i Hinnerup end i Aarhus, og jeg tror ikke, at lægerne i Tilst kan tage alle Sabro-borgere, der har læge i Hinnerup."

Vil vi gerne have flere biler på de aarhusianske veje

I Aarhus Kommune har man længe vidst, at regionens sparekniv ville ramme, og man er da også i fuld gang med at undersøge, hvordan man skal håndtere situationen, fortæller Rigmor Korsgaard, chefkonsulent for kollektiv trafik.

Forlænger bybus

Ifølge hende er kommunen opmærksom på, at især Sabro får problemer.

"Der, hvor det gør mest ondt og berører flest mennesker, er på Viborgvej og i Sabro. Så er der også folk i Borum og andre små bysamfund, men der har vi endnu ikke nogen konkrete løsninger, men er ved at undersøge forskellige muligheder. Vi er dog ret overbeviste om, at vi i forhold til Sabro vil forlænge bybuslinje 14, der i dag stopper i Tilst, så den går ud til Sabro," siger hun.

Kommunen er i færd med at snakke med nabokommunerne om, hvorvidt det kan være relevant med en fælles løsning på visse strækninger, så borgere stadig kan krydse kommunegrænserne med et kollektivt trafiktilbud.

"Vi forventer at have snakket færdig med nabokommunerne inden udgangen af oktober," siger Rigmor Korsgaard.

I Sabro jubler man ikke ligefrem over, at to blå busser bliver erstattet med en gul 14'er.

"Vi har egentlig aldrig været interesseret i at få en bybus ud til os, fordi rejsetiden til midtbyen bliver forlænget," siger fællesrådsformand Ib Jensen.

Kommunen forventer, at rejsetiden bliver forlænget med omkring fem minutter i forhold til regionalbusserne.

Udfaser sig selv

Regionen har jo helt ned i detaljen undersøgt, hvor meget de busser, der skal spares væk, bliver brugt. Og tallene viser, at jeres ruter ikke bliver brugt nok. Er det ikke et bevis på, at I ikke har behov for dem?

”Jeg kan godt forstå argumentet, men spørgsmålet er, hvad ’brugt nok’ er. Med hele det her centraliseringsbegreb kan politikerne også bare spørge sig selv, om det overhovedet kan betale sig at have nogen boende ude i landet eller uden for de store byer. Man kan også vende den om og sige, at man med det her tvinger folk over i biler i stedet for at gøre det attraktivt at fylde en bus. Vil vi gerne have flere biler på de aarhusianske veje," spørger Ib Jensen.

Han mener, at en nedgradering af den kollektive trafik kan ende med, at den udfaser sig selv.

”Jo færre afgange, en bus har, jo mindre relevant bliver den. Kører den kun hver anden time, så er det svært at indrette sin hverdag efter den. Så kommer man ind i en ond spiral, hvor folk stopper med at bruge den og køber en bil i stedet. Så skifter man til kun at køre hver fjerde time, og så har den udfaset sig selv inden vi får set os om. Nu skærer man ned på ruter, og så bliver der i hvert fald endnu færre buspassagerer."

Disse ruter bliver ramt:

111 (Hinnerup-Sabro-Aarhus)

112 (Silkeborg-Sorring-Aarhus)

114 (Aarhus-Hammel-Viborg): Ændres til kun at køre Aarhus-Hammel - flere afgange i myldretid

116 (Galten-Sabro-Aarhus)

302 (Aarhus-Beder-Malling-Norsminde-Odder): Aarhus-Beder-Malling betjenes fortsat af rute 100, så strækningen Malling-Norsminde-Odder er i fare

914X (Aarhus-Hammel-Viborg)

Kommunerne undersøger i øjeblikket mulighederne for kommunalt finansieret kollektiv trafikbetjening i de berørte områder som erstatning for de regionale busruter.

Keld Hvalsø (EL) og Jan Ravn Christensen (SF)

Keld Hvalsø (EL) og Jan Ravn Christensen (SF)

Politikere: Der skal findes en løsning

Aarhus' lokale byrødder er klar til at betale for en ordentlig løsning på busproblematikken.

Keld Hvalsø (EL), formand for Teknisk Udvalg:

"Kollektiv trafik er enormt vigtig, for de personer, der ikke har bil. Dem har Aarhus mange flere af end de andre kommuner. Over 50 % af husstandene i kommunen har ikke en bil, så vi bliver hårdt ramt."

"Vi så helst, at regionen betalte, men nu må vi som kommune kigge på, hvor der er behov, der ikke bliver dækket."

"Hvis der er vilje, kan pengene skaffes"

Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Teknisk Udvalg:

"Jeg har en forventning om, at vi kan finde gode løsninger for Solbjerg og Sabro, som er de områder, der bliver hårdest ramt."

"Der er blevet bygget ud, så selvfølgelig skal vi have god kollektiv trafik til de forholdsvist store bysamfund."

"Vi må se på, om vi kan samarbejde med nabokommunerne om løsninger."

Ango Winther (S) og Heidi Bank (V)

Ango Winther (S) og Heidi Bank (V)

Ango Winther (S), næstformand for Teknisk Udvalg:

"Der ligger 10 millioner i en pulje for 2019. De kan bruges til at understøtte fortsat busdrift i de samfund, der bliver ramt af besparelserne."

Heidi Bank (V), medlem af Teknisk Udvalg:

."Det skal stadig være attraktivt at bo forskellige steder i kommunen. Vi vil sikre en kvalitet, så Aarhus som helhed er attraktiv at bo i."

"Jeg tør ikke spå, hvor det ender, men vi vil arbejde for, at vi ikke får massive besparelser på området."

Publiceret 16 October 2018 10:00

SENESTE TV