Slut med at køre for stærkt:

Nu er Aarhus' første stærekasser i brug

Mandag blev to stærekasser på Grenåvej i Aarhus tændt

Nu bliver man automatisk blitzet, hvis man kører for stærkt på Grenåvej ved Lystrupvej i Aarhus. Klokken 14 mandag blev de første stærekasser nemlig tændt på strækningen, og det betyder, at de fremover fotograferer bilister, der kører for hurtigt.

"Jeg tror på, at stærekasserne er et effektivt redskab til at få bilisterne til at sænke farten og til at forbedre trafiksikkerheden der, hvor risikoen for ulykker er stor. Med stærekasserne kan vi altså målrette indsatsen på steder, hvor der - som på Grenåvej - sker flest ulykker," siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Flere kan være på vej

Sidste år blev det offentliggjort, at Grenåvej i Aarhus skulle have et par af de stærekasser, som Regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti har bestemt, skal stå 20 forskellige steder i landet.

Stærekasser sættes op forskellige steder i Danmark på strækninger, hvor der er sket flere ulykker, og hvor der er registreret bilister med høj fart, oplyses det på Trasportministeriets hjemmesude, og her er Grenåvej ved Aarhus altså blevet vurdret til at være en af de strækninger.

"Vi forventer, at stærekasserne er med til at sænke farten på vejene, og bliver vores forventninger indfriet, så kan vi øge antallet af stærekasser og bruge dem flere steder i Danmark. Det giver rigtig god mening at have fast fartkontrol der, hvor bilister har tendens til at køre for hurtigt, og hvor ulykkesrisikoen er høj, for erfaringerne viser, at det har en præventiv effekt, når bilisterne ved, der er fartkontrol længere fremme," siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen i pressemeddelelsen.

jwh

Fakta

    Pilotforsøget er sat i gang i 2018 og skal evalueres et år efter opstart og igen i 2021.

    I pilotprojektet skal 20 af politiets nuværende kameraer fra de mobile fotovogne bruges til at opsætte 20 fastmonterede stærekasser på udvalgte strækninger.

    Stærekassernes placering er udvalgt på baggrund af Vejdirektoratets ulykkesstatistik samt Rigspolitiets vurdering. Der er taget udgangspunkt i lokaliteter, som er ulykkesbelastede. Det vil sige, at der har været mindst fire ulykker med personskade pr. lokalitet i perioden 2011-2015.

    Desuden har der på strækningerne været en årsdøgntrafik på 5.000-15.000 køretøjer på stedet, samtidig med at gennemsnitshastigheden er høj.

    Der vil blive skiltet i god tid før alle faste ATK-standere, så trafikanterne ved, at de bliver fotograferet, hvis de kører for stærkt.

Kilde: Transportministeriet

Publiceret 08 October 2018 15:24

SENESTE TV