23-årige Casper Lauritsen sammen med kæreste og medejer Nanna Frank på 25 år.

23-årige Casper Lauritsen sammen med kæreste og medejer Nanna Frank på 25 år. Foto: Martin Jørgensen

Trøjborg: Unge iværksættere bag TROY

Det unge par, Casper Lauritsen og Nanna Frank, har forfulgt drømmen om egen virksomhed. I januar åbnede de TROY

Af
Martin Jørgensen

Det aarhusianske iværksætter-par Casper Lauritsen og Nanna Frank står på årets varmeste dag og sludrer med en forbipasserende kunde.

Det er dog efterhånden ikke noget sjældent syn, for efter de første otte måneder på Tordenskjoldsgade 12 i butikken TROY, er de efterhånden begyndt at falde til og har fået en fast kundekreds.

Parret, der begge er i start 20'erne, åbnede i januar TROY, en designforretning med håndplukkede produkter fra danske designere.

"Jeg har gået i et stykke tid og overvejet at starte butik, og så luftede jeg tanken for Nanna. En dag gik vi så forbi det her fede lokale, og så slog vi bare til," siger den 23-årige Casper Lauritsen fra Risskov, som sammen med 25-årige Nanna Frank bor få meter fra deres butik.

Derfor var det da heller ikke tilfældigt, at det blev lige i Trøjborg.

"Vi kan godt lide Trøjborg, men vi synes også, at der var noget, der manglede. Der er et fint caféliv og gode forretninger, men der er ikke noget, som det vi laver. Der mangler et sted, hvor man tage ned og købe en god gave til bryllup, fødselsdag eller lignende," slår Casper Lauritsen fast.

Positiv januar-start

Fra de overtog lokalerne og til åbningsdagen havde det unge par 14 dage til at bestille varer hjem, male butikken og få ordnet de sidste detaljer. Og da de for første gang åbnede dørene til butikken en kold januardag, havde de frygtet, at det ville blive en stille start i årets største udsalgsmåned.

"Allerede til at starte med kunne man mærke på folk fra Trøjborg, at det var fedt at komme herned. Det er ikke alle, der købte noget første gang, at de var her. Men i løbet af den første måned begyndte folk at lægge mærke til os og kigge indenfor," siger Casper Lauritsen, inden partneren Nanna Frank tager over:

"Vi havde regnet med, at januar ville være helt død, men det viste sig heldigvis ikke at være tilfældet. Folk er meget positive og siger, at det er lige, hvad der har manglet på Trøjborg."

Livet som virksomhedsejer

De har allerede oplevet mange ting i den korte tid, som de har været virksomhedsejere. Her har det hovedsageligt været positive oplevelser.

"Man får et tæt bånd til sine kunder, og det er så dejligt. Jeg sætter stor pris på at have en relation til kunderne og forsøger at huske, hvad de har købt før, så man kan hjælpe dem endnu bedre en anden gang," siger Nanna Frank, som er den af de to, der bruger mest tid i butikken, mens Casper Lauritsen står for meget af det administrative samt webshoppen.

Selvom de to bruger meget tid på virksomheden, og det til tider kan være hårdt, så er der mange fordele ved at stå for det hele selv, fortæller Casper Lauritsen:

"Vi har meget fritid sammen om morgenen, inden vi åbner, og det kommer også til at være dejligt i fremtiden, når der kommer børn ind i billedet."

Netop friheden til selv at kunne forme sin fremtid er noget, som parret lægger vægt på.

"Vi styrer selv, hvordan det hele skal være, og hvordan vores hverdag skal se ud. Hvis der skal nye ting i butikken, så er det os selv, der bestemmer, hvad vi har lyst til at tage ind, og det er bare rart, at man kan være sin egen chef," siger Nanna Frank.

Ung med ambitioner

Begge iværksættere er børn af 90'erne, og selvom de er yngre end mange af kunderne, så har de endnu ikke mødt folk, der har taget deres unge alder som noget negativt. Tværtimod.

"Folk synes bare, at det er fedt, at vi har valgt at åbne butikken. Det kan være, at der kommer folk, der tror vi er nemme at overtale til at komme ned i pris, fordi vi er unge, men det er vi altså ikke," slår Casper Lauritsen fast, inden parret bryder ud i grin sammen.

Ambitionerne om at få noget større er der hos parret, men at åbne flere butikker er ikke umiddelbart noget, som er på tegnebrættet.

"Vi vil gerne udvikle os, men vi vil samtidig også gerne bibeholde vores lokale kunder," siger Nanna Frank inden Casper Lauritsen tager ordet og understreger:

"Det handler først om at få butikken til at køre samtidig med, at vi udvikler os på onlinedelen. Det er mere den retning, som vi vil gå, end at blive det nye Amazon, som skal overtage verden. Det er også fint nok, men det er bare ikke sådan en butik, vi gerne vil have."

Publiceret 19 August 2018 08:00