Grethe Klemmensen og Bach Olsen fra Hasle Efterlønner- og Seniorforening.

Grethe Klemmensen og Bach Olsen fra Hasle Efterlønner- og Seniorforening.

70-års fejring:

Seniorforening bliver pensionist uden at sætte tempoet ned

Hasle Efterlønner- og Seniorforening har gennem 70 år samlet ældre borgere til sang, spil og busture

Af
Louise Nyvang Burmeister

Bankospil, fællessang, foredrag, ture rundt i landet, en årlig udlandstur og masser af kaffe og hyggeligt samvær. Sådan lyder opskriften på Hasle Efterlønner- og Seniorforenings virke gennem 70 år.

Den frivilligt drevne forening, hvori ældste medlem er 97 år og yngste er 62 år, samler hver 14. dag alle interesserede efterlønnere eller pensionister.

"Vi hører tit folk sige; 'det er jo for gamle mennesker'. Men nej, det synes vi ikke, det er. Men det handler jo om at komme med og se, hvad det er for noget," siger Bach Olsen, der er pensionist og kasserer i foreningen.

Næstformand Grethe Klemmensen har været med i 10 år.

"Jeg var nok ikke komme med, hvis jeg ikke var blevet alene. Det er min opfattelse, at mange slet ikke ved, at der er et lokalcenter her," siger 78-årige Grethe Klemmensen.

Bestyrelsen så gerne lidt flere deltage i foreningen. I dag er der 60-70 medlemmer, og de mest trofaste, en 20-25 stykker, møder troligt op hver gang, der er et arrangement.

”Vi ville da meget gerne op at være 100 medlemmer,” siger 75-årige Bach Olsen.

Et klap på hånden

Ifølge kassereren er der et fantastisk socialt samvær i foreningen, som langt flere ældre mennesker kunne få glæde af.

”Det handler om at være noget for andre mennesker. Jeg har været aktiv i foreningsarbejde, lige siden jeg var 16 år kun med meget få afbrydelser. Og de, der ikke længere kan klare det hele selv, er jo virkelig taknemmelige for en hjælpende hånd. For eksempel når vi afholder bankospil, og man kommer rundt ved bordene, kan man lige få et klap på hånden. Det er sådan nogle små ting, der varmer,” siger Bach Olsen.

Da foreningen blev stiftet i 1948 foregik det på Hasle Skole kan man læse i en gammel håndskrevet notesbøger, der er at finde på Hasle Lokalhistoriske Arkiv. Om selve stiftelsesfesten 25. august står der blandt andet i referatet: Pastor Isager fortalte om sine Udlandsrejser.

Seniorforeningen fik senere til huse hos en konditor på hjørnet af Viborgvej og Ryhavevej, inden foreningen flyttede til Skovlund på hjørnet af Viborgvej og Haslehøjvej. Bygningen er i dag omdannet til andelslejligheder, men var tidligere en kro med selskabslokaler og danseskole.

I dag holder foreningen til hos Hasle Lokalcenter på Rymarken 118. Og selvom både navn og adresse er knyttet til det vestlige Aarhus, så understreger kassereren, at alle fra hele Aarhus er velkomne.

"Vi har medlemmer fra Viby, Tilst, Risskov, Brabrand og Åbyhøj - for bare at nævne nogle," siger Bach Olsen, der selv bor i Hasselager.

Det skal fejres

Foreningen runder sit skarpe hjørne 1. juli, men venter til efter sommerferien med den store fejring. Det bliver nemlig fredag 10. august, at alle medlemmer er inviteret på bustur til Mariager Fjord.

”Der har vi lejet en bus, og så kører vi ad de små veje til Mariager, hvor vi spiser middag, får kaffe og hygger os og kigger ud over fjorden.

Hele turen inklusiv spisning koster 150 kroner for medlemmer.

”Man skal mærke, at nu er det jubilæum, så derfor bruger vi nogle penge på det, og gør det så billigt for medlemmerne,” siger Bach Olsen, der håber også at opleve foreningens 100 års jubilæum.

Dog mener han, at han til den tid vil lade andre om at tage kasserertjansen.

Publiceret 01 July 2018 06:00