Aarhusianske trafiklys går oftere i sort

Byens trafiklys er gået ud 286 gange på 612 dage, og særligt et kryds volder problemer. Leverandør har ikke reageret hurtigt nok på fejlene, mener Aarhus Kommune

Af
IDA DENGSØE

JP AARHUS

Pludselig forsvinder svingpilen eller det røde lys. De fleste har prøvet at køre ud i et kryds uden lysregulering, og i perioden den 6. september 2016 til den 11. maj 2018 skete det 286 gange, at trafiklyset gik i sort et sted i Aarhus.

Og det tal er usædvanligt højt, fortæller Michael Bloksgaard, der er ITS fagkoordinator i Lys og Trafikledelse, Aarhus Kommune:

​"Det er et højere tal, end det vi ser normalt, og det skyldes bl.a., at letbanen er begyndt at køre i samme periode. Det har betydet, at der har været en del slukninger, vi ikke har planlagt," siger han.

Aarhus Kommune har i alt 234 signalanlæg, og selvom fejlene opstår forskellige steder i byen, har særligt ét kryds voldt problemer de seneste måneder.

Ny teknologi - nye fejl

I krydset mellem Nordre Strandvej og Vestre Strandallé bliver lyset oftere sort end i byens øvrige kryds. Det skyldes, at Aarhus Kommune og leverandøren Dynniq siden efteråret har forsøgt sig med ny hardware i netop dette kryds, der er det første af sin slags i Danmark. Men den nye teknologi medfører nye fejl:

​"Det er et forsøgskryds, der er gået ud alt for mange gange i forhold til andre kryds," erkender Michael Bloksgaard, ITS fagkoordinator i Lys og Trafikledelse, Aarhus Kommune.

"Vi har været derude flere gange for at forsøge at løse det, men har ikke kunnet finde fejlen," siger han, men kan ikke give et tal på, hvor mange nedbrud der er tale om.

Det er Dynniq, der har leveret udstyr til krydset i det nordlige Aarhus, og direktør Mikkel Rosing-Schow genkender billedet:

"Vi har nogle udfordringer i det kryds, og det er en speciel situation, hvor vi oplever en periodisk fejl. Krydset er det første af den type i Danmark og fungerer som noget nyt via netværkskommunikation."

Inspirationen er hentet fra England og Holland, der bruger teknologien til deres lyskryds. Fordelene tæller bl.a., at det er nemmere at etablere denne type signalanlæg, og at de kører på lavvolt.

Langsom reaktion

I Aarhus Kommune mener Michael Bloksgaard, ITS fagkoordinator i Lys og Trafikledelse, ikke, at Dynniq har reageret hurtigt nok, når fejlene har meldt sig, og trafiklysene har vist sort fremfor grønt eller rødt.

"Der har i perioder været for lang aktionstid fra Dynniq i forhold til opgaven, men Dynniq er informeret om vigtigheden af en hurtig løsning på problemet. Vi ved, at Dynniq er fokuseret på at få løst opgaven med driftsforstyrrelserne i signalanlægget hurtigst muligt," siger han.

Dynniqs direktør, Mikkel Rosing-Schow, kan godt forstå kritikken af, at firmaet ikke har rykket hurtigt nok på fejlene:

"Det erkender jeg. Vi har været inde i en periode med nogle organisationsmæssige udfordringer," siger han og tilføjer, at han først tiltrådte som direktør i maj og ikke har fulgt forløbet inden da.

Han fortæller, at firmaet jævnligt forsøger atudbedre fejlen og senest arbejdede på krydset i dagene op til pinsen.

Udbredes til andre kryds

Men lysreguleringen ved Nordre Strandvej og Vestre Strandallé skal være mere stabil, inden teknologien kan overføres til flere aarhusianske kryds, erkender Dynniqs direktør, Mikkel Rosing-Schow:

"Dynniq og sandsynligvis også Aarhus Kommune vil gerne se lysreguleringen fungere stabilt i en længere periode, inden vi udbreder det til andre lyskryds. Det er vores klare forhåbning at kunne bevise, at det kan være et stabilt system, og vi har stor interesse i at få det til at fungere," siger han.

I Aarhus Kommune mener Michael Bloksgaard også, at det er vigtigt at få reduceret antallet af uplanlagte slukninger:

"Det vil delvist ske af sig selv de kommende måneder. Nu hvor der er en mere stabil drift af letbanesignalerne, bør der komme et fald i antallet af slukkede anlæg."

TRAFIKLYS I AARHUS

    Aarhus Kommune har 234 signalanlæg.

    I perioden den 6. september 2016 til den 11. maj 2018 gik de i sort 286 gange, hvor det ikke var planlagt. Særligt krydset ved Nordre Strandvej/Vestre Strandallé har givet tekniske problemer og er slukket oftere end andre kryds, fordi man i krydset forsøger sig med ny hardware.

    Flere af fejlene i perioden skyldes også letbanen.

    Når entreprenørerne bliver bekendt med, at et trafiklys er gået ud, har de en time til at nå ud og begynde at finde fejlen.

    Aarhus Kommune samarbejder med forskellige leverandører om lysreguleringen.

Kilde: Center for Byens Anvendelse, Aarhus Kommune

Publiceret 23 May 2018 17:47

SENESTE TV