Abdo Kweider i gang med at skære Baklava klar til de lokale kunder.

Abdo Kweider i gang med at skære Baklava klar til de lokale kunder. Foto: Martin Jørgensen

Flygtede fra krig i Syrien: Nu åbner han kagebutik i Holme

Kweider Sweets er åbnet på Holme Byvej, og ejeren fortæller, at det ikke er en tilfældighed

Af
Martin Jørgensen

"Jeg kunne bare have åbnet butikken i Brabrand eller Gellerup, hvis jeg gerne ville sælge til folk fra mit eget land, men det vil jeg ikke kun. Jeg vil også gerne sælge til danskerne."

Sådan siger 44-årige Abdo Kweider, der er indehaver af butikken Kweider Sweets på Holme Byvej 21, som sælger baklava og andre søde arabiske desserter.

Baklavaen er hjemmebagt på adressen af Abdo Kweider og resten af personalet, der med traditionelle opskrifter bager et væld af lækre desserter. De andre søde sager, der i højere grad kan sammenlignes med slik og konfekt, importeres fra familievirksomheden Kweider i Damaskus i Syrien.

Selvom det ikke er mange dage siden, at butikken slog dørene op for første gang, så har man allerede nu mærket stor opbakning fra lokalområdet, fortæller ejeren, der ikke er bange for udfordringen om at starte butikken i Holme, hvor arabiske desserter ikke er noget, som alle kender til.

"Det ville selvfølgelig være nemmere for mig i forhold til sproget, hvis min forretning lå i Brabrand, fordi kunderne kender vores produkter. Men danskerne kan godt lide at prøve noget nyt, så jeg håber, at de vil komme forbi og smage," siger Abdo Kweider, der er sikker på, at folk, som kender til arabiske specialiteter, er villige til at køre lidt ekstra for at få fat i frisk hjemmebagt baklava.

Her ses et stykke hjemmelavet baklava, der er fyldt med pistacienødder.

Her ses et stykke hjemmelavet baklava, der er fyldt med pistacienødder. Foto: Martin Jørgensen

Betale Danmark tilbage

For tre år siden kom Abdo Kweider sammen med sin kone og børn til Danmark, hvor han de første tre måneder var bosat i Tønder. Efter få måneder gik turen nordpå, og han er nu bosiddende i Solbjerg. Sideløbende har han været i praktikforløb i forskellige bagerbutikker. Nu har han sin egen.

"Jeg vil gerne kunne forsørge mig selv. Jeg har arbejdet lige siden, at jeg var ung, og det betyder meget for mig at give tilbage til det land, der har taget så godt imod mig, som Danmark har," fortæller Abdo Kweider, der har lagt mærke til, at danskere ikke er bange for at prøve noget nyt.

"De tager andre folks kulturer til sig. Falafel og sushi er berømt i Danmark. Folk er nysgerrige på udlændinge, og derfor tror jeg, at folk vil tage godt imod mit produkt."

En familievirksomhed

Kweider Sweets er ikke en forretning, der er lavet fra den ene dag til den anden. I hjemlandet Syrien er Kweider et anerkendt mærke, der, før krigen brød ud i Syrien i 2011, havde syv afdelinger fordelt over landet. Også Abdo Kweider havde stor indflydelse i virksomheden i hjemlandet. Alligevel forlod han landet i slutningen af 2014 på et tidspunkt, hvor kun én afdeling var tilbage som et resultat af krigen.

"Jeg havde 100 ansatte i min afdeling, inden jeg kom til Danmark, men til sidst var jeg bange for min families sikkerhed, og derfor tog jeg herop," siger Abdo Kweider, hvis oldefar startede virksomheden tilbage i 1912. Siden 1988 har Abdo arbejdet i virksomheden.

"Min familie startede Kweider Sweets i en lille landsby i Syrien uden maskiner eller noget som helst, men det endte med at blive en stor forretning."

Abdo Kweider håber at kunne gøre forretning i Holme til en succes og måske endda udvide og åbne butikker andre steder i landet som eksempelvis København.

"Jeg glemmer aldrig, at min bedstefar og min far startede Kweider op fra ingenting og gjorde det til en stor virksomhed. Jeg vil gøre det samme her i Danmark. Jeg starter småt i Holme, og forhåbentligt kan det vokse sig større. Ligesom min familie gjorde det i Syrien."

Baklava

    Arabisk dessertkage lavet af fillodej

    Fyldt med hakkede nødder og vædet i flydende honning eller sukkerlage

    Findes i forskellige former og størrelser

Publiceret 25 April 2018 20:45

SENESTE TV

Kong Arthur: Kaja og Anders har syv roller, men kommer næppe på scenen

AARHUS Omkranset af bakket landskab, himmel og hav udspiller kampen mellem det gode og det onde sig ved Moesgaard. To år efter succesforestillingen ‘Røde Orm’ indtager Det Kongelige Teater endnu engang de smukke omgivelser omkring museet – denne gang med udendørsforestillingen ‘Kong Arthur’. Legenden om konger og dronninger, riddere og troldmænd vækkes til live af musikere, teknikere, syersker, stuntmænd og over 100 statister – langt størstedelen frivillige. Og så selvfølgelig en række professionelle skuespillere.

Frem til 29. juni har de alle vejret som medspiller. Og som modspiller. Regn og rusk giver en fantastisk effekt på scenen, og samtidig forøger de lunefulde vejrguder risikoen for sygdom blandt skuespillerne. Derfor arbejder man med såkaldte understudies – skuespillere der lærer en eller flere roller i forestillingen, men som kun kommer på scenen i rollen, hvis den skuespiller, der oprindeligt har fået rollen, bliver syg eller på anden måde forhindret.

De to aarhusianske skuespillere Kaja Kamuk og Anders Vølpert Momme er begge understudies i Kong Arthur.

“Man taler om at være understudy i første eller andet lag. Jeg er understudy på Kong Arthur og Leodegrance i første lag – og på Lancelot i andet lag. Det betyder, jeg kommer på scenen, hvis enten Jacob Lohmann, som spiller Arthur, eller Peter Gilsfort, som spiller Leodegrance, ikke kan. Bliver Martin Bo Lindsten forhindret, står der en understudy i første lag klar til at erstatte ham som Lancelot. Først hvis hans understudy bliver syg, skal jeg erstatte ham,” forklarer Anders.

Festlig, fyrig og fræk Rocky Horror

Han og Kaja har sat sig indenfor i det opstillede spisetelt for at nyde godt af varmeblæserne her, inden aftenens prøve kalder alle ud under åben himmel klokken 17.

Kaja Kamuk er understudy på tre kvinderoller i første lag og en i andet lag.

“Jeg er understudy på Dronning Guinnevere, dronningens hofdame og troldkvinden Morgana Le Fey i første lag. Og så på Søens dame i andet lag. Fire roller som er smaskforskellige,” siger Kaja.

En understudys udfordringer

Det er bare to uger siden, hele castet rykkede ud i den enorme scenografi ved Moesgaard.

“I de to første uger herude har jeg fokuseret 100 procent på Kong Arthur, da det er den rolle, som kræver mest af mig. Den kommende uge bruger jeg primært på at lære rollen som Leodegrance og først i den sidste uge inden premieren, tager jeg fat på Lancelot, da sandsynligheden for, jeg kommer til at spille den rolle, er meget lille. Og så har jeg stadig spilleperioden til at læse op,” siger Anders.

Han går til de fire roller, som han går til enhver anden rolle: læser manus igen, igen og så igen.

“Det er rugbrødsarbejde, der skal gøres - heldigvis har jeg let ved at lære replikker. Jeg kan også mærke, det hjælper mig, at jeg har været med til prøverne og hørt replikkerne så mange gange.” Anders lyder absolut fortrøstningsfuld.

Som understudies skal Kaja og Anders ikke bare lære flere karakterers replikker. De skal også kende deres gang på scenen.

“Replikkerne skal nok komme. Det, der er essentielt for mig, er at blive skarp på, hvad de forskellige karakterer gør hvornår, og hvordan de kommer fra A til B. Så når muligheden er der, går jeg på gulvet sammen med spillerne og er deres skygge under prøverne,” fortæller Anders.

Kaja nikker.

“Jeg gør det samme. For mig er det den måde, jeg bedst lærer replikkerne på – ved at få bevægelse på. Det rækker ikke at sidde på publikumstribunen og kigge på. I øvrigt ser man jo alting spejlvendt, når man sidder der. Det er nødvendigt at komme op og selv få det i kroppen. Og det giver en udfordring, når man er understudy på flere roller; man kan kun følge en rolle af gangen.” Hun trækker på skuldrene.

Kong Arthur er en actionfyldt forestilling, hvor riddere duellerer, og store slag udkæmpes for foden af slottet Camelot. Og for fødderne af publikum.

“I en forestilling som den her med heste og motorcykler på scenen og fægtekampe med sværd og stave, har sikkerheden højeste prioritet. Derfor har vi brugt rigtig meget tid på avanceret stuntkoreografi,” siger Kaja. Hun puster luft ud mellem læberne, så de ruller.

Ny sæson gentager successer

I stykket kæmper to af de roller, Kaja er understudy på, mod hinanden med lange stave.

“Stavkampen foregår hele vejen over scenen og omfatter cirka 60 slag. Den er koreograferet helt ned i detaljen. Koreografien er jeg nødt til at lære fra begge sider, da jeg skal kunne erstatte begge roller. Lige nu synes jeg, den er lidt svær at holde styr på, men forhåbentlig når jeg at få koreografien ind i kroppen, så jeg ikke behøver tænke over den længere,” siger Kaja og ryster hovedet energisk som for at få trinene til at falde på plads.

Funktion frem for ambition

Kaja og Anders øver koncentreret for at lære samtlige roller, de hver især er understudies på. Roller de måske aldrig kommer til at spille for et publikum.

“Jeg ved, jeg kommer på scenen som dronningens hofdame tre dage efter premieren. Så får jeg prøvet rollen af, og det glæder jeg mig til. Men ellers er min fornemste opgave her at holde røv og humør oppe på kollegaerne. Det er fedt at være med på en produktion som den her – også selv om lyset ikke falder på mig. Det er slet ikke afgørende,” bedyrer Kaja.

“Vores primære funktion er at skabe tryghed. Bliver nogen syge, er vi her til at dække ind. Selvfølgelig vil jeg da gerne prøve at spille rollerne, men kommer jeg til det, betyder det, at nogen ligger og er syge. Så kommer jeg ikke på scenen overhovedet, er det kun positivt,” stemmer Anders i.

“Som understudy skal man udfylde en konkret funktion, og man må sætte sine kunstneriske ambitioner lidt på pause. Kommer jeg eksempelvis på scenen som Kong Arthur, vil jeg spille rollen så tæt som muligt op af den måde, Jacob spiller den på. Mine medspillere skal jo kunne genkende rollen. Først i det tilfælde, hvor man får lov at spille rollen flere gange, kan man måske tilføre noget, sådan som man normalt gør det, når man spiller en rolle,” fortsætter Anders.

Kaja kommer med nogle lavmælte ‘mmm’er’ fra sin side af kurvesofaen.

“Normalt er jeg typen, der godt kan lide at have overskud i det arbejde, jeg laver. Som understudy på fire forskellige roller, er jeg nødt til at acceptere, at det har jeg ikke her. Det, der bekymrer mig mest lige nu, er kostumeskift. Dem er der en del af, og jeg har ingen idé om, hvad der er hvad. Men hvis jeg skal på scenen, er der forhåbentlig nogle andre, der har det overblik og kan stå klar med de kostumer, jeg skal skifte til,” lyder det håbefuldt fra Kaja.

Anders nikker. Som for at forsikre hende om, at det er der.

“Kommer vi på scenen, ved de andre, vi er ‘de nye i klassen’. Så alle både på og bag scenen vil have fokus på at hjælpe os. Vores medspillere vil nok også skrue ned for hitte-på-som-heden og holde sig til manus for ikke at hylle os ud af den,” supplerer han.

Vejret som med- og modspiller

I månedsvis har et hold af kreative og fingerfærdige syersker været travlt beskæftiget med at designe og kreere kostumerne til Kong Arthur. Resultatet er kostumer med en detaljerigdom og finesse, der er den parisiske catwalk værdi.

“Kostumerne er vanvittigt smukke, og det var fedt at se dem på i aftes, hvor vi havde vores første ‘gennemkravlning’ af forestillingen med kostumer og makeup,” siger Kaja.

“Vi får så vild en maskering! Nogle af os kunne jo nærmest ikke genkende hinanden.” Anders ler.

Gadborg vækker ikoniske dansetrin til live

Kaja har før spillet større, udendørs opsætninger, mens det for Anders er første gang.

“At stå på en scene i det fri er meget anderledes end at stå på en klassisk teaterscene. Her gør vejret, at der er nogle andre ting, man skal være opmærksom på end ellers. Noget af det, vi har joket med, er, at man skal vinke, inden man siger sin replik. Fordi det simpelthen er så vigtigt at gestikulere stort, når man siger noget. Ellers ved folk ikke, hvem der taler. Lige så vigtigt er det at stå stille, når der er andre, der siger noget, så ikke man tage opmærksomheden fra dem,” forklarer Anders med fagter og overdrevne artikulering for at understrege sin pointe.

“Det at spille udendørs kan virkelig noget. Selv når vejret er l-o-r-t – kan det noget. Det tilfører forestillingen en ekstra dimension, man ikke får ellers. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi håber, det bliver lunere i vejret. Forleden da vi havde prøve, var det på en scene, som var dækket af sne!” Kaja gør store øjne. Anders skutter sig i sin flyverdragt.

“Vejret skal nok nå at blive bedre. Men uanset skal rådet herfra til publikum lyde: Tag masser af varmt tøj på! Næsten uanset hvordan temperaturerne har været om dagen, bliver det koldt, når solen går ned,” siger han.

“Klokken er 17. Vi skal have alle til scenen,” lyder en mekanisk megafon-stemme over pladsen.

Kaja og Anders rejser sig fra kurvesofaen, lyner frakke og flyverdragt op og snor halstørklædet en ekstra gang om halsen. De går ud af teltet og forsvinder op ad den græsklædte skråning med retning mod scenen. Som riddere mod Camelot.