Aarhus-instruktør sætter fokus på fåtallet af kvinder i musikbranchen

’Trommeslager’ er en dokumentar af den aarhusianske instruktør Josefine Exner. Den handler om at være kvinde i en mandsdomineret branche og om at turde forfølge sin drøm

Af
Mai-Britt Jeppesen

20 procent er kvinder i den rytmiske musikbranche herhjemme. Det faktum har dokumentarinstruktør Josefine Exner valgt at stille skarpt på i sin dokumentar ‘Trommeslager'.

Filmen havde verdenspremiere til Cph:Dox midt i marts, og lørdag 28. april er turen kommet til Aarhus, hvor filmen har aarhusiansk premiere i Øst for Paradis.

En vigtig premiere, da filmen centrerer sig meget om Aarhus, og om hovedrollen Sara Mouritzens drøm om at blive optaget som trommeslager på Det Jyske Musikkonservatorium.

En drøm den 25-årige instruktør selv havde som barn.

“Da jeg var otte år, drømte jeg om at blive trommeslager. Jeg havde vanvittigt meget lyst til at spille trommer og var faktisk også god til det. Jeg var den eneste blandt mine klassekammerater i 2. klasse, der kunne holde rytmen. Men jeg er lille – 1,55 måler jeg – og har altid været lille. Og på en eller anden måde var det ret grænseoverskridende at være den lille pige bag det store trommesæt,” forklarer Josefine Exner.

“Dengang kendte jeg heller ingen piger, der spillede trommer. Det var som om, det var helt utænkeligt. Så jeg begyndte i stedet at gå til klassisk klaver,” fortsætter hun.

Fordomme til fælles

I et år forud at Sara Mouritzen søger ind på konservatoriet, følger 'Trommeslager' hende i sine anstrengelser for at indfri drømmen om at blive trommeslager. For det kræver sin kvinde at tilkæmpe sig en plads i musikkens mandeverden, hvor man skal vise styrke for at vinde respekt. Filmen giver et sjældent og ret unikt indblik i en ung piges musikerdrøm og bidrager på den måde med et nyt og tiltrængt perspektiv på kønsdebatten i den rytmiske musikbranche.

Læs også: Grab them by the pussy: En feministisk og humoristisk forestilling

I august 2016 møder Josefine Exner trommeslageren Sara Mouritzen; en spinkel kvinde bag et stort trommesæt, der udlever den drøm, hun aldrig selv turde forfølge.

“Jeg havde besluttet at søge ind på Den Danske Filmskole og ledte derfor efter en at lave en film om. I efteråret 2016 var jeg til en koncert, hvor jeg mødte Sara. Hun er næsten lige så lille som mig og spiller på det her store trommesæt. Selv rendte jeg jo rundt med et stort kamera på skulderen. Og straks havde jeg en fornemmelse af, at vi måtte have mere til fælles end det, at vi var små kvinder, der bevægede os rundt i fag, der var klassisk maskuline,” siger Josefine Exner.

I filmbranchen er hun selv ofte blevet mødt af fordomme, når hun kommer med kameraet på nakken.

“Nogle gange møder jeg mennesker, der tvivler på, jeg kan løfte kameraet og finde ud af teknikken. Fordi jeg er kvinde og ikke særligt stor. Men jeg har altså filmet, siden jeg var ti, så det kan jeg sagtens. Det scenarie, følelsen af at blive undervurderet og tvivlet på, havde jeg lyst til at fortælle om. Og så mødte jeg Sara, der havde oplevet meget af det samme.”

Til Josefine Exners held, sagde Sara Mouritzen ja til at lukke hende ind i sin inderste verden af beats og drømme. Resultatet blev til dokumentarfilmen 'Trommeslager'.

Josefine Exners dokumentar ’Trommeslager’ har aarhuspremiere i Øst for Paradis 28. april. Foto: Theis Kofoed Hjorth

Josefine Exners dokumentar ’Trommeslager’ har aarhuspremiere i Øst for Paradis 28. april. Foto: Theis Kofoed Hjorth

Åben, ærlig og sej

Sara Mouritzen har været en kilde til stor inspiration for Josefine Exner, der med et dygtigt hold i ryggen, selv har filmet og klippet 'Trommeslager'.

“Jeg tror, mange piger har en tendens til, at de gerne vil være sikre i alt, hvad de foretager sig. Alt skal være perfekt og ordentligt. Men her er Sara anderledes; hun kaster sig ud i at gøre noget, hvor hun langt fra er på sikker grund. Og udover at hun er modig og sej, er hun også meget inspirerende at arbejde sammen med,” roser Josefine Exner sin musikalske hovedperson.

Sara Mouritzens mod til at skille sig ud, kæmpe for det hun tror på og være åben om sin tvivl og usikkerhed, har gjort det muligt for Josefine Exner at lave en film, der tør være ærlig og nuanceret.

Læs også: Rollen trak hende fra New York til Aarhus

“Kun 20 procent er kvinder i den rytmiske musikbranche i Danmark, og langt de fleste af dem er sangerinder og ikke instrumentalister. Det er tankevækkende, når nu vi har ret meget ligestilling på så mange andre områder. Men hvorfor er det så svært at være pige i øvelokalet? Det spørgsmål har der for mig at se manglet en film, der kunne belyse,” siger Josefine Exner.

Det forsøger 'Trommeslager' at gøre.

“I filmen er Sara meget åben om, at hun er usikker, og at det ind i mellem er svært at være pige i en mandsdomineret branche. 'Trommeslager' giver således et billede af, at det er i orden at være usikker. Og af at man godt kan være sensitiv og samtidig spille rytmisk musik.”

Gå efter drømmen

'Trommeslager' er en niche-film med et skrabet budget. Alligevel har filmen fået stor opmærksomhed. Fra blandt andre Radio 24/7, P1, Zetland og Vice.

“Vi er nået langt bredere ud med filmen, end vi havde turdet håbe på, og vi har fået meget positiv respons. Flere, der enten er i musikbranchen eller ønsker at komme det, kan genkende sig selv i Sara. Og det gælder både mænd og kvinder. Jeg tror på, filmen kan være med til at åbne op for en ærlig samtale i et miljø, hvor det måske tit handler om, at man skal have styr på det hele og spille mega fedt,” lyder det håbefuldt fra instruktøren.

Med 'Trommeslager' har Josefine Mouritzen ønsket at inspirere andre til at forfølge deres drøm.

“Med filmen har jeg ønsket at undersøge, hvorfor det kan være svært at være kvinde i en mandsdomineret branche. Ligesom jeg har villet bevise, at man sagtens kan være filmfotograf eller trommeslager, selv om man er kvinde og lille af statur. Samtidig har jeg villet se, hvad det koster at hænge i, selvom det er fucking hårdt - simpelthen fordi drømmen er større end angsten for ikke at slå til eller for at føle sig forkert.”

Josefine Exner påbegyndte arbejdet med 'Trommeslager' for halvandet år siden.

“Jeg har lært rigtig meget i mit arbejde med filmen. Der er en del, jeg ville gøre anderledes, hvis jeg skulle lave filmen i dag. Men omstændighederne taget i betragtning, så er jeg glad og stolt . Af filmen og af Sara.”

FAKTA: Rundt om ’Trommeslager’

  • Josefine Exner, 25 år, studerer til dokumentarinstruktør på Den Danske Filmskole og har instrueret, fotograferet og klippet 'Trommeslager'. Hun modtog i 2016 Kravlingprisen for Design for DR3-serien 'Kærestesorgens DNA' og i 2015 prisen for Årets Bedste Film ved Danidas Verdensbilledlegat for dokumentarfilmen 'Tigerbarn'.
  • Sara Mouritzen, 27 år, studerer til trommeslager på Det Jyske Musikkonservatorium og spiller for blandt andet sangskriver Gurli Octavia, det elektroniske projekt Kara Moon og den alternative jazztrio Malte Dueholm Trio.
  • 'Trommeslager' har aarhusiansk premiere i Øst for Paradis 28. april kl. 18. Før filmen spiller sangskriver Jonas Suni et par numre i biografsalen. Efter filmen er der mulighed for at stille spørgsmål til Sara Mouritzen og Josefine Exner, som begge er til stede ved visningen. Billetter på paradisbio.dk
  • Se mere på www.trommeslager.dk

Publiceret 25 April 2018 18:00

SENESTE TV