Der er normalvis bemanding på Omdrejningspunktet fra klokken 09.00 til klokken 19.00. Sommetider er der sågar åbent helt til klokken 21.00. Foto: Dennis Borup Jakobsen

Der er normalvis bemanding på Omdrejningspunktet fra klokken 09.00 til klokken 19.00. Sommetider er der sågar åbent helt til klokken 21.00. Foto: Dennis Borup Jakobsen

Rundhøj Torv:

Omdrejningspunkt samler byen

Nyt medborgerhus skaber fællesskaber og forandringer. Nu skal ny bydelstelefon lytte til lokale borgeres ønsker

Af
Af Martin Jørgensen

Rundhøj Torv fik 28. august 2017 Omdrejningspunkt, som er et mødested og medborgerhus for lokalromdået. Siden da har stedet oplevet stor succes, fortæller folkene bag.

“Det går rigtig godt. Vi ser, at borgerne melder sig til mange aktiviteter, og vi føler, at vi lykkes med at indfri ambitionen om at styrke sammenhængskraften i lokalområdet,” siger Jesper Laursen, konsulent ved Borgmesterens Afdeling og fast inventar hos Omdrejningspunktet.

LÆS OGSÅ: Ny hytte skal få Rundhøj-borgerne på banen

Der er aktiviteter fra alt lige fra strikkeklub til mødregruppe, og det er netop dét, der er hele humlen ved stedet. At alle kan mødes og lave aktiviteter sammen.

“Der er god opbakning i lokalområdet, og der sidder dagligt folk herude fra kommunen, fordi vi gerne vil være så tilgængelige som overhovedet muligt,” siger Jesper Laursen, der opfordrer folk til at udnytte stedets faciliteter.

“Vi stiller gerne ramme til at folk kan bruge stedet til at skabe endnu flere fællesskaber. Man kan bruge stedet, så længe man inviterer andre med,” fortæller han.

Bydelstelefonen

Det nye projekt, bydelstelefonen, som er udviklet af Borgerservice sammen med Alexandra Instituttet har været en realitet i et par måneder nu, men folkene bag søger endnu flere, der har lyst til at benytte sig af den.

Målet med bydelstelefonen er at sænke barrieren ved deltagelsen i demokratiet, fortæller Jesper Laursen. Den fungerer på den måde, at man tager telefonen, som stiller et spørgsmål, der relaterer sig til noget, kommunen gerne vil undersøge.

I området omkring Rundhøj Torv bliver man adspurgt, hvad man som borger ønsker, at der skal ske med Rundhøj Torv, hvortil man har mulighed for at afgive sit svar til telefonen. Svaret bliver sendt videre i systemet og transskriberet til yderligere brug.

“Der er mange, der allerede nu har svaret efter to måneder. Der er, blandt andet, kommet forslag omkring nye grønne områder i området og sportsaktiviteter, så det er rigtig positivt,” fortæller Jesper Laursen.

De nye bydelstelefoner har været flittigt brugt af lokalområdet. Men der efterlyses endnu flere borgere, der har lyst til at komme med deres input. Foto: Dennis Borup Jakobsen

De nye bydelstelefoner har været flittigt brugt af lokalområdet. Men der efterlyses endnu flere borgere, der har lyst til at komme med deres input. Foto: Dennis Borup Jakobsen

Ejerskab for borgerne

Ifølge ham er det vigtigt for kommunen at finde ud af, hvad lokalområdet ønsker sig.

“Hvis man vil lave noget i lokalområdet, som borgerne skal tage ejerskab over, så skal det være baseret på borgernes ønsker. Bydelstelefonen er et rigtig godt redskab til lige netop dét, og man kan forestille sig, at der i fremtiden vil være en bydelstelefon i alle bydele i Aarhus Kommune, så man på den måde specifikt kan målrette, hvad man gerne vil samle viden ind om,” siger Jesper Laursen og tilføjer:

“Det handler om, at vi arbejder på at bevæge os under Aarhus Kommunes medborgerpolitik. Det er den ramme, vi arbejder under, hvor vi forsøger at engagere borgerne, bruge deres ideer og eksperimentere med forskellige projekter.”

Hvad tidshorisonten for Omdrejningspunkt er vides ikke med sikkerhed endnu. Det eneste folkene omkring projektet ved, er, at de også får 2019 med. Ét af de næste projekter er, blandt andet, at vælte benzintanken, som ikke bidrager til noget positivt længere. Hvad angår bydelstelefonen er der én, der står fast ved Rundhøj Torv, mens en anden bliver flyttet rundt omkring i lokalområdet.

Publiceret 16 March 2018 11:30

SENESTE TV