"Behovet for selvforkælelse har aldrig været større"

Danskerne higer efter julens "frihed" i en flugt fra hverdagens kompleksitet

 
Rom, whisky, øl, lakrids, økologisk chokolade, te, kaffe og sågar sexlegetøj. Aldrig har der været så mange forskellige pakkejulekalendere på markedet, og salget af dem viser, at behovet for selvforkælelse heller aldrig har været større.

Men det kommer ikke bag på kultursociolog, foredragsholder og forfatter til seks bøger om vores samtid og livsformer, Emilia van Hauen.

"Der er tale om to meget tydelige tendenser. Den ene er, at vi har voldsomt brug for noget kompleksitetsreduktion, eller med et andet ord enkelthed, i vores hverdag. Vi skal nemlig hele tiden tage stilling til alt fra julegavekøb til terror – og det stresser os. Så når vi får serveret en mulighed for at gøre et andet menneske glad gennem en kompliceret gave, fordi dem der sælger den, har gjort det komplicerede enkelt ved at samle mange elementer i ét, så slår vi lettede til. Den anden tendens er, at julen altid kalder på nydelse og løssluppenhed, for hverdagen er ikke bare kompliceret, den er også meget kontrolleret. Så, at give os hen til nydelsen og sanseligheden er en gave, vi giver både os selv og de andre, så vi sammen kan skabe en fest i den mørke tid," siger Emilia van Hauen.

Efterspørgsel steget over 900%

Aarhus-virksomheden Sinful, har set en stigning i efterspørgslen på over 900% på deres julekalendere med designersexlegetøj, mål op imod samme periode sidste år.

"Vi havde forventet en stigende interesse i år, men er meget overvældet over at markedet er så tændt på ideen om en julekalender med 24 frække overraskelser," siger Mathilde Mackowski, der er stifter af Sinful.

Udsolgt i starten af november

Også den nye og hurtigtvoksende danske vinklub, Winefamly, er overrasket over danskernes trang til de 24 overraskelser i december. Som noget nyt i år valgte de at tilbyde en julekalender med specialøl og på blot en uge var alt udsolgt.

"Vi er meget overraskede over salget af julekalendere i år til vores medlemmer. I det hele taget ser vi en meget stor interesse i at give øl og vin som julegave, så selvom vi er gået udsolgt på julekalendere har vi besluttet at sammensætte endnu flere "pakker", der kan bruges som julegaver," siger Thomas Pedersen, der er stifter af Winefamly.

Publiceret 29 November 2017 12:17

SENESTE TV