Theresa Blegvad blev stemt ind i Aarhus Byråd ved valget i 2013.

Theresa Blegvad blev stemt ind i Aarhus Byråd ved valget i 2013.

V-politiker vil ikke oplyse økonomiske interesser:

I må stole på vores moralske kompas

Theresa Blegvad (V) vil ikke stemme for, at byrådspolitikerne skal fremlægge deres økonomiske interesser

Onsdag aften behandlede byrådet et forslag om, at byrådspolitikerne på linje med folketingspolitikerne skal tvinges til at oplyse deres økonomiske interesser såsom bestyrelsesposter, andele i selskaber med mere. 
Det er der mulighed for at registrere, som det er i dag, men politikerne benytter sig ikke af muligheden. Derfor skal det gøres obligatorisk.
Det mente et byrådsflertal bestående af SF, Enhedslisten, Det Radikale Venstre og Socialdemokratiet, mens den borgerlige fløj protesterede.
Forslaget blev sendt i magistraten og bliver taget op i byrådet senere.
Én af de politikere, der under byrådsdebatten, strittede imod forslaget om åbenhed og gennemsigtighed i politikernes økonomiske interesse, var Venstres Theresa Blegvad, som blandt andet argumenterede for, at en vedtagelse kunne få potentielle byrådskandidater til at afstå fra at stille op.
Lokalavisen Aarhus har bedt Theresa Blegvad uddybe sin holdning til emnet.

Åbenhed vil skræmme kandidater

Theresa Blegvad, du er med til at dele mange millioner af borgernes penge ud. Hvorfor skal vi ikke kunne se, om du deler penge ud til noget, der gavner dig personligt?
"Man skal huske på, at langt størstedelen af dem, der sidder i byrådet, er fritidspolitikere, der har et arbejde ved siden af. Det handler om at sikre, at der er mulighed for et mangfoldigt byråd - også med erhvervspersoner. Hvis du er aktiv i en bestyrelse, kan du se det i CVR-registret. Vi skal prøve at holde tingene adskilt, og der er fri mulighed for at oplyse, hvilke aktiviteter, man har. Den anden dimension er, at vi har habilitets-lovgivningen. Hvis vi er inhabile i en konkret sag, melder vi det ud, og så er vi ikke med i diskussionen."
Men hvorfor skal vi ikke have mulighed for at tjekke, om I er inhabile? Skal vi bare stole på, at jeres moralske kompas er rigtigt indstillet?
"Det synes jeg jo. Vi har arbejdet meget med social kapital i byrådet, og generelt set handler det om tillid. Lad os antage, at jeg kommer ind som aktieholder eller bestyrelsesmedlem i en virksomhed, som kunne have interesser i Aarhus Kommune som kunde, og jeg ikke lige får det opdateret på det her ark. Vil der så være nogen, der kan sætte spørgsmålstegn ved, om det er fordi, jeg har noget at skjule? Eller er det simpelthen bare en forglemmelse? Vi mener, at det vil medføre en falsk gennemsigtighed, da der stadigvæk vil være nogle gråzoner. Så det handler om integritet. Man må have tillid til det enkelte byrådsmedlems dømmekraft, hvis der er en interessekonflikt, og det er jo sket flere gange i byrådet, at nogen går ud på grund af personlige interesser. Jeg har ikke hørt om en eneste sag i denne periode, hvor der efterfølgende er blevet stillet spørgsmål til, om der var en interessekonflikt. Jeg synes altså, at ens privatøkonomi er et privat anliggende, og jeg er helt overbevist om, at det vil afholde nogen fra at stille op til byrådet, hvis de skal have gransket deres økonomi."
Så du siger, det vil give en falsk gennemsigtighed, fordi I måske er nogen, der ikke kan finde ud af at opdatere et ark?
"Det er jo alligevel fire år, vi snakker. Hvis jeg skal kigge på mig selv, så er der sket rigtig mange ting med min privatøkonomiske situation og mine bestyrelsesaktiviteter - ikke nogen, der er i konflikt med Aarhus Kommune, skal jeg skynde mig at sige - de seneste fire år, og hvis jeg glemmer at oplyse én af de ting, så kunne nogen måske finde på at spørge, om jeg er blevet hyret ind, fordi jeg har insiderviden om kommunen. Det er noget, jeg med min egen integritet har holdt skarpt øje med. Jeg har sagt nej til ting, der har ligget i den gråzone. Så ja, det handler om tillid til hinanden. Men når vi snakker om det her, så er det også værd at nævne, at de samme partier, som er for gennemsigtigheden, ikke er interesseret i at oplyse om deres partis økonomi. Der prædiker de fortrolighed, og det, synes jeg, er dobbeltmoralsk."
LÆS OGSÅ: Røde partier støtter offentlighedsforslag
Nu du snakker om dobbeltmoral, så har I jo selv kritiseret jeres politiske modstandere om manglende åbenhed - blandt andet om skandalerne i Teknik og Miljø. Klinger det ikke lidt hult, når I ikke selv vil praktisere åbenhed?
"Jamen, i forhold til politiske processer og beslutninger synes jeg, der skal være fuld transparens og åbenhed..."
Men ingen åbenhed, når det kommer til jer politikeres økonomiske interesser?
"Nej. Jeg synes, der er stor forskel på at sidde i Folketinget og være fuldtidspolitiker til en markant anden lønkompensation. Jeg kender til konkrete erhvervspersoner og potentielle kandidater, som ikke ville stille op, hvis det her var et krav. Det er faktisk ni ud af ti, der siger det."
Det er jo let at sige. Kan du give eksempler på, hvad det er, der ikke tåler dagens lys for offentligheden, som kan få en person til ikke at ville gå ind i politik?
"Der er stor forskel på at oplyse, hvilke bestyrelsesposter man har. Det er der jo fuld transparens omkring. Jeg kan tage mig selv som eksempel igen. Jeg solgte en virksomhed for et par måneder siden, og den økonomiske transaktion kan man også læse om, men det er da ikke noget, jeg, hvis jeg var ny i byrådet, havde lyst til at skulle huske at informere om. Hvis jeg investerer i to eller tre start-ups, så skal der da gerne være en fortrolighed mellem mig og virksomhederne, som jeg måske skyder kapital ind i. Der kan være nogen der, siger: 'hvis det skal oplyses, så er vi ikke interesseret i, at du ejer noget af vores virksomhed, fordi vi har behov for, at der er en mur mellem det, du laver som politiker og som investor.' Det kan jeg faktisk godt forstå. Det vil begrænse os i at få kandidater ind. Der er jo ikke nogen, der har noget at skjule."
Men hvis man ikke har noget at skjule, så er der vel ikke noget problem i at oplyse om det?
"Jeg mener ikke, det er ret og rimeligt, fordi det er fritidspolitisk arbejde, vi laver."
LÆS OGSÅ: SF kræver fuld åbenhed om Aarhus-politikeres økonomiske interesser
Som I dog får noget i løn for. Men lad mig lige remse lidt op for dig. Du har en Venstre-kollega i København i Caroline Stage, der ligesom dig sidder i et sundhedsudvalg, som arbejder som lobbyist i et tobaksfirma. Venstre-minister Esben Lunde Larsen lagde pres på en myndighed i forbindelse med et vindmølleprojekt, som hans familie kunne tjene tykt på. Og så var der fiskeriordfører Thomas Danielsen, der ejede et selskab sammen med en kvotekonge. Synes du ikke, de sager var relevante at få frem i lyset?
"Det er tre konkrete sager, hvor man må sige, at de ikke har haft rent mel i posen og levet op til deres embede som folkevalgte på grund af personlige interesser. Til de sager kan jeg kun sige, at jeg håber ikke, at vi kan trække sådan noget frem i Aarhus Byråd. Det er en hårfin balance. Nogen går måske ind i politik, fordi de har en interesse i konkrete områder, hvor der kan være et sammenfald. At være lobbyist og sidde i sundhedsudvalget er i gråzonen, vil jeg sige."
Der snakkes meget om, at borgernes tillid til jer politikere er på nulpunktet. Når I siger nej til åbenhed og gennemsigtighed, er det så ikke med til at skabe endnu mere politikerlede?
"Jeg tror faktisk, folk forstår det, hvis jeg skal være helt ærlig. Det er min oplevelse. Jeg tror ikke, der er nogen, der ikke kan forstå, at der er stor forskel på at være lokalpolitiker i et byråd i 10-20 timer om ugen kontra at være fuldtidspolitiker. Vi lever heldigvis i et demokrati og et samfund, hvor tingene i forvejen er meget transparente. Det her vil i min optik kunne rejse flere spørgsmål end svar, og det, tror jeg, kan skabe mere politikerlede."

Publiceret 16 November 2017 10:30

SENESTE TV

Kong Arthur: Kaja og Anders har syv roller, men kommer næppe på scenen

AARHUS Omkranset af bakket landskab, himmel og hav udspiller kampen mellem det gode og det onde sig ved Moesgaard. To år efter succesforestillingen ‘Røde Orm’ indtager Det Kongelige Teater endnu engang de smukke omgivelser omkring museet – denne gang med udendørsforestillingen ‘Kong Arthur’. Legenden om konger og dronninger, riddere og troldmænd vækkes til live af musikere, teknikere, syersker, stuntmænd og over 100 statister – langt størstedelen frivillige. Og så selvfølgelig en række professionelle skuespillere.

Frem til 29. juni har de alle vejret som medspiller. Og som modspiller. Regn og rusk giver en fantastisk effekt på scenen, og samtidig forøger de lunefulde vejrguder risikoen for sygdom blandt skuespillerne. Derfor arbejder man med såkaldte understudies – skuespillere der lærer en eller flere roller i forestillingen, men som kun kommer på scenen i rollen, hvis den skuespiller, der oprindeligt har fået rollen, bliver syg eller på anden måde forhindret.

De to aarhusianske skuespillere Kaja Kamuk og Anders Vølpert Momme er begge understudies i Kong Arthur.

“Man taler om at være understudy i første eller andet lag. Jeg er understudy på Kong Arthur og Leodegrance i første lag – og på Lancelot i andet lag. Det betyder, jeg kommer på scenen, hvis enten Jacob Lohmann, som spiller Arthur, eller Peter Gilsfort, som spiller Leodegrance, ikke kan. Bliver Martin Bo Lindsten forhindret, står der en understudy i første lag klar til at erstatte ham som Lancelot. Først hvis hans understudy bliver syg, skal jeg erstatte ham,” forklarer Anders.

Festlig, fyrig og fræk Rocky Horror

Han og Kaja har sat sig indenfor i det opstillede spisetelt for at nyde godt af varmeblæserne her, inden aftenens prøve kalder alle ud under åben himmel klokken 17.

Kaja Kamuk er understudy på tre kvinderoller i første lag og en i andet lag.

“Jeg er understudy på Dronning Guinnevere, dronningens hofdame og troldkvinden Morgana Le Fey i første lag. Og så på Søens dame i andet lag. Fire roller som er smaskforskellige,” siger Kaja.

En understudys udfordringer

Det er bare to uger siden, hele castet rykkede ud i den enorme scenografi ved Moesgaard.

“I de to første uger herude har jeg fokuseret 100 procent på Kong Arthur, da det er den rolle, som kræver mest af mig. Den kommende uge bruger jeg primært på at lære rollen som Leodegrance og først i den sidste uge inden premieren, tager jeg fat på Lancelot, da sandsynligheden for, jeg kommer til at spille den rolle, er meget lille. Og så har jeg stadig spilleperioden til at læse op,” siger Anders.

Han går til de fire roller, som han går til enhver anden rolle: læser manus igen, igen og så igen.

“Det er rugbrødsarbejde, der skal gøres - heldigvis har jeg let ved at lære replikker. Jeg kan også mærke, det hjælper mig, at jeg har været med til prøverne og hørt replikkerne så mange gange.” Anders lyder absolut fortrøstningsfuld.

Som understudies skal Kaja og Anders ikke bare lære flere karakterers replikker. De skal også kende deres gang på scenen.

“Replikkerne skal nok komme. Det, der er essentielt for mig, er at blive skarp på, hvad de forskellige karakterer gør hvornår, og hvordan de kommer fra A til B. Så når muligheden er der, går jeg på gulvet sammen med spillerne og er deres skygge under prøverne,” fortæller Anders.

Kaja nikker.

“Jeg gør det samme. For mig er det den måde, jeg bedst lærer replikkerne på – ved at få bevægelse på. Det rækker ikke at sidde på publikumstribunen og kigge på. I øvrigt ser man jo alting spejlvendt, når man sidder der. Det er nødvendigt at komme op og selv få det i kroppen. Og det giver en udfordring, når man er understudy på flere roller; man kan kun følge en rolle af gangen.” Hun trækker på skuldrene.

Kong Arthur er en actionfyldt forestilling, hvor riddere duellerer, og store slag udkæmpes for foden af slottet Camelot. Og for fødderne af publikum.

“I en forestilling som den her med heste og motorcykler på scenen og fægtekampe med sværd og stave, har sikkerheden højeste prioritet. Derfor har vi brugt rigtig meget tid på avanceret stuntkoreografi,” siger Kaja. Hun puster luft ud mellem læberne, så de ruller.

Ny sæson gentager successer

I stykket kæmper to af de roller, Kaja er understudy på, mod hinanden med lange stave.

“Stavkampen foregår hele vejen over scenen og omfatter cirka 60 slag. Den er koreograferet helt ned i detaljen. Koreografien er jeg nødt til at lære fra begge sider, da jeg skal kunne erstatte begge roller. Lige nu synes jeg, den er lidt svær at holde styr på, men forhåbentlig når jeg at få koreografien ind i kroppen, så jeg ikke behøver tænke over den længere,” siger Kaja og ryster hovedet energisk som for at få trinene til at falde på plads.

Funktion frem for ambition

Kaja og Anders øver koncentreret for at lære samtlige roller, de hver især er understudies på. Roller de måske aldrig kommer til at spille for et publikum.

“Jeg ved, jeg kommer på scenen som dronningens hofdame tre dage efter premieren. Så får jeg prøvet rollen af, og det glæder jeg mig til. Men ellers er min fornemste opgave her at holde røv og humør oppe på kollegaerne. Det er fedt at være med på en produktion som den her – også selv om lyset ikke falder på mig. Det er slet ikke afgørende,” bedyrer Kaja.

“Vores primære funktion er at skabe tryghed. Bliver nogen syge, er vi her til at dække ind. Selvfølgelig vil jeg da gerne prøve at spille rollerne, men kommer jeg til det, betyder det, at nogen ligger og er syge. Så kommer jeg ikke på scenen overhovedet, er det kun positivt,” stemmer Anders i.

“Som understudy skal man udfylde en konkret funktion, og man må sætte sine kunstneriske ambitioner lidt på pause. Kommer jeg eksempelvis på scenen som Kong Arthur, vil jeg spille rollen så tæt som muligt op af den måde, Jacob spiller den på. Mine medspillere skal jo kunne genkende rollen. Først i det tilfælde, hvor man får lov at spille rollen flere gange, kan man måske tilføre noget, sådan som man normalt gør det, når man spiller en rolle,” fortsætter Anders.

Kaja kommer med nogle lavmælte ‘mmm’er’ fra sin side af kurvesofaen.

“Normalt er jeg typen, der godt kan lide at have overskud i det arbejde, jeg laver. Som understudy på fire forskellige roller, er jeg nødt til at acceptere, at det har jeg ikke her. Det, der bekymrer mig mest lige nu, er kostumeskift. Dem er der en del af, og jeg har ingen idé om, hvad der er hvad. Men hvis jeg skal på scenen, er der forhåbentlig nogle andre, der har det overblik og kan stå klar med de kostumer, jeg skal skifte til,” lyder det håbefuldt fra Kaja.

Anders nikker. Som for at forsikre hende om, at det er der.

“Kommer vi på scenen, ved de andre, vi er ‘de nye i klassen’. Så alle både på og bag scenen vil have fokus på at hjælpe os. Vores medspillere vil nok også skrue ned for hitte-på-som-heden og holde sig til manus for ikke at hylle os ud af den,” supplerer han.

Vejret som med- og modspiller

I månedsvis har et hold af kreative og fingerfærdige syersker været travlt beskæftiget med at designe og kreere kostumerne til Kong Arthur. Resultatet er kostumer med en detaljerigdom og finesse, der er den parisiske catwalk værdi.

“Kostumerne er vanvittigt smukke, og det var fedt at se dem på i aftes, hvor vi havde vores første ‘gennemkravlning’ af forestillingen med kostumer og makeup,” siger Kaja.

“Vi får så vild en maskering! Nogle af os kunne jo nærmest ikke genkende hinanden.” Anders ler.

Gadborg vækker ikoniske dansetrin til live

Kaja har før spillet større, udendørs opsætninger, mens det for Anders er første gang.

“At stå på en scene i det fri er meget anderledes end at stå på en klassisk teaterscene. Her gør vejret, at der er nogle andre ting, man skal være opmærksom på end ellers. Noget af det, vi har joket med, er, at man skal vinke, inden man siger sin replik. Fordi det simpelthen er så vigtigt at gestikulere stort, når man siger noget. Ellers ved folk ikke, hvem der taler. Lige så vigtigt er det at stå stille, når der er andre, der siger noget, så ikke man tage opmærksomheden fra dem,” forklarer Anders med fagter og overdrevne artikulering for at understrege sin pointe.

“Det at spille udendørs kan virkelig noget. Selv når vejret er l-o-r-t – kan det noget. Det tilfører forestillingen en ekstra dimension, man ikke får ellers. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi håber, det bliver lunere i vejret. Forleden da vi havde prøve, var det på en scene, som var dækket af sne!” Kaja gør store øjne. Anders skutter sig i sin flyverdragt.

“Vejret skal nok nå at blive bedre. Men uanset skal rådet herfra til publikum lyde: Tag masser af varmt tøj på! Næsten uanset hvordan temperaturerne har været om dagen, bliver det koldt, når solen går ned,” siger han.

“Klokken er 17. Vi skal have alle til scenen,” lyder en mekanisk megafon-stemme over pladsen.

Kaja og Anders rejser sig fra kurvesofaen, lyner frakke og flyverdragt op og snor halstørklædet en ekstra gang om halsen. De går ud af teltet og forsvinder op ad den græsklædte skråning med retning mod scenen. Som riddere mod Camelot.