Foto: Google Maps

Foto: Google Maps

Bruuns Bro reddet - bliver ikke revet ned

Togfondspartier vil følge Banedanmarks indstilling om at sporsænke Bruuns Bro. Derfor kan Aarhus Hovedbanegård både blive elektrificeret - og Bruuns Bro kan blive bevaret

Af
KRISTIAN K. JØRGENSEN JP AARHUS

Bruuns Bro bliver ikke revet ned.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet, hvis minister Ole Birk Olesen (LA) onsdag har anbefalet partierne i togfonden, at man bevarer Bruuns Bro og den anbefaling følger partierne ifølge pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Legendarisk værtshus skifter ejer: Renoveres med respekt for historien
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten er en del af togfonden.
"Jeg er meget glad for, at partierne følger min anbefaling. På den måde lytter vi nemlig til de lokale ønsker, samtidig med, at vi har respekt for skatteborgernes penge og bevarer den hyggelige arkade," lyder det fra Ole Birk Olesen.
Dermed bliver det ikke blot muligt at bevare Bruuns Bro, broens arkade og vandrehallen i banegården, men også at elektrificere Aarhus H.
Det hidtidige problem har været, at der har manglet en halv meter i højden over skinnerne til elledninger, som eldrevne tog skal benytte sig af. Det problem vil en sænkelse af sporene dog råde bod på.
Men med den nye løsning synes spekulationerne om Bruuns Bros fremtid altså at stoppe.
Tidligere har Banedanmark ellers foreslået, at broen blev revet ned - og bygget op igen, for at gøre plads til køreledningerne til fremtidens eldrevne tog.
Bruuns Bros bevarelse vækker tilfredsstillelse hos Dansk Folkeparti, der er et af togfondens partier. Fra partiets transportordfører, Kim Christiansen, lyder det:
"Det er positivt, at vi ikke skal ud i at rykke Bruuns Bro eller arkaden ned. Hvis Bruuns Bro var blevet revet ned, så havde det forårsaget en masse trafikale forstyrrelser - både for bil- og bustrafikken i Aarhus. En nedrivning af Bruuns Bro ville have resulteret i kæmpe trafikgerner for Aarhus i et år eller måske halvandet," siger folketingsmedlemmet, der er valgt i Djurskredsen i Østjylland Storkreds.

Fakta

Gennemførelse af elektrificering på Aarhus H forudsætter, at der etableres tilstrækkelig frihøjde til fremføring af kørestrømsanlæg under Bruuns Bro. - I løsningen med sporsænkningen etableres den nødvendige frihøjde til elektrificeringen af Aarhus H ved at sænke sporene, så der som minimum opnås en frihøjde over sporene på 5,42 m. - Løsningen indebærer, at sporene under Bruuns bro skal sænkes mellem 40-50 cm.

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Publiceret 25 October 2017 17:00

SENESTE TV