Flag:

Bedemand forrest i kampen for at få efterladte samlet gennem trafikken

Et diskret hvidt flag i vinduet på rustvogn og efterfølgende biler skal fortælle medtrafikanter, at her kommer et lig-følge.

Af
Af Christina Brorson

“I langt de fleste tilfælde tror jeg ikke, det er af ond vilje. Men det er et meget stort problem,” siger Mette Marie Nikolajsen, bedemand og indehaver af Unik Begravelse, der har adresser i Hadsten og Aarhus.
Det omtalte problem er lig-følger, som brydes op af uopmærksomme medtrafikanter, og pårørende som dermed berøves en del af deres sidste rejse med den afdøde.
Når rustvognen kører med en kiste og har gardinerne rullet fra, udgør de efterfølgende biler som oftest et lig-følge - pårørende der følger kisten med den døde fra hjem, sygehus eller ældrecenter til kirke eller kirkegård. Men som regel kommer følget ikke samlet igennem alle de kryds, sammenfletninger og rundkørsler, som turen indeholder. Andre biler kiler sig ind, og rustvognen skilles fra de efterfølgende biler.
LÆS OGSÅ: Ny korshærspræst: Jeg kan rigtigt godt lide begravelser

For de pårørende er det ikke bare en detalje, men meget smertefuldt, fortæller Mette Marie Nikolajsen. “Det betyder så meget for familien at køre lige bag ved. De følger den, de holder af, på den sidste rejse, og på den måde er lig-følget en del af begravelsen. Men vi er helt afhængige af, at andre trafikanter tager hensyn, og det er desværre ikke altid tilfældet.”

Et tydeligt lig-følge

Mette Marie Nikolajsen vil dog ikke nøjes med at brokke sig over problemet. En stor del af årsagen til det manglende hensyn er, at et lig-følge i Danmark er meget svært at identificere, mener hun. Derfor harn netop anskaffet nogle særlige flag til at sætte i både rustvognens og de efterfølgende bilers ruder, så det bliver klart for alle, hvilke biler, der følger efter rustvognen, og hvilke der ikke gør.
“I Norge sætter bilerne i lig-følget et magnetkors på taget for at gøre opmærksom på sig selv. Flagene har den fordel, at de ikke ridser bilen, og kan sættes i ruden på alle biler,” forklarer Mette Marie Nikolajsen.
LÆS OGSÅ: Åby Kirke tror ikke på prædikestolen

Hun har ikke kendskab til andre danske bedemænd, der kører med flag, men efter at have testet dem to gange, kan hun klart anbefale metoden.
“Første gang vi afprøvede flagene, gik turen fra Hadsten til Randers, næste gang omvendt: Fra Randers til Hadsten. Randers kan være svær at komme igennem med mange rundkørsler og sammenfletninger. Men begge gange fortalte familien efterfølgende, at der var blevet taget hensyn. Flagene virker. Når medtrafikanter kan se, hvor lig-følget starter og slutter, vil de faktisk gerne tage hensyn.”

Fulgt af brancheorganisationen

Mette Marie Nikolajsens “flag-forsøg” følges tæt af brancheorganisationen Danske Bedemænd. Det fortæller direktør Ole Roed Jakobsen, som siden TV2 i juli i år tog problemet op, har arbejdet med sagen. En rundspørge blandt danske bedemænd viste efter TV2's udsendelse, at de fleste oplevede afbrudte lig-følger som en jævnligt tilbagevendende problematik og ikke et enkeltstående problem. Organisationen gik derfor i dialog med Dansk Kørelærerunion, for at sikre sig, at nye trafikanter undervises i den rigtige måde at omgås lig-følger på. Et andet tiltag er en form for mærkning af bilerne i følget, som Mette Marie Nikolajsen netop har forsøgt.
“De flag, som Mette Marie netop har anskaffet, er et rigtig godt initiativ og en oplagt løsning. Som brancheorganisation har vi taget bolden op og arbejder i øjeblikket på at sikre lovhjemmel til en form for mærkning af bilerne i lig-følget, så færdselsreglerne kommer helt på plads,” fortæller Ole Roed Jakobsen.
Med hensyn til undervisningen af kommende trafikanter, oplyser han, at kørslen omkring lig-følger allerede er en del af pensum. I øjeblikket arbejder Danske Bedemænd på at få kortlagt, hvor tit spørgsmål om lig-følger faktisk forekommer til selve teoriprøven”.
 

Publiceret 12 October 2017 06:00

SENESTE TV

År 2014 kommer på museum

Endnu en ny gade er på tegnebrættet i Den Gamle By. Ved siden af 1927- og 1974-bydelen kommer der en 2014-gade bestående af to forskellige hjem – singlekvindens og kernefamiliens – samt fem butikker.

"2014 er hundredåret for Den Gamle Bys stiftelse, derfor synes det oplagt at lave et nedslag der," siger museumsinspektør Anna Wowk Vestergaard.

"Desuden har vi haft et ønske om, at sende vores gæster på en rejse baglæns gennem tiden. Når 2014-gaden er færdig i 2020/21, vil den være det første, vores gæster møder, når de træder ind i Den Gamle By. 2014 er tæt på nutiden, og størstedelen af vores gæster vil derfor kunne genkende rigtig meget herfra. På den måde går de fra en tryg base og videre til noget, som deres bedsteforældre måske kender og husker. Og så videre derfra og mange hundrede år tilbage i tiden," fortæller hun.

Et moderne familiebegreb

Familiebegrebet er en af de ting, man i Den Gamle By har ønsket at vise, hvordan udvikler sig op igennem tiden.

"Vi har foretaget nogle nedslag i familiehistorien. I 1974 fokuserer vi på den klassiske kernefamilie og - i den helt gamle del af museet - på den udvidede husstand. I 2014-gaden har vi valgt at fokusere på singlekvinden og den moderne kernefamilie, regnbuefamilien, for via dem at illustrere, hvordan opfattelsen af måden at være familie på har ændret sig og er blevet mere elastisk," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

Singlekvinden og regnbuefamilien har hun fundet via annoncering på Den Gamle Bys hjemmeside, sociale medier og netværk.

"Jeg har haft kontakten med vores to familier fra starten af projektet og står for at indsamle effekter til at genskabe deres hjem, som de så ud for fire år siden, i den kommende 2014-gade."

Registrering af ejendele

Det kan være svært og yders tidskrævende at indsamle selv simple brugsgenstande og dagligvarer fra år tilbage - også selv om der i dette tilfælde kun er tale om et spring på fire år.

"Da vi havde fundet vores to familier i 2014, foretog vi en registrering af, hvad de havde i deres hjem, så vi havde en indsamlingsliste over alle deres ejendele. Vi indledte i samme ombæring et samarbejde med blandt andre Dansk Supermarked, Thiese, Arla og Coop for at sikre, vi kunne skaffe de autentiske effekter. For eksempel går vores regnbuefamilie meget op i økologi, så vi har fået en del økologiske Änglamark produkter og tomme emballager fra Coop," fortæller museumsinspektøren.

"Hver gang vores familier har skiftet ud i hjemmet, har de doneret det brugte til os. Et af regnbuefamiliens tre børn er flyttet hjemmefra og har solgt sine møbler til os. Og nogle af familiens hvidevarer er gået i stykker, så dem har vi også overtaget."

Den detaljerede liste over, hvad familierne havde i deres hjem i 2014, ligger på Den Gamle Bys hjemmeside.

"Vi får rigtig mange henvendelser fra både producenter og privatpersoner, som gerne vil hjælpe med effekter. Folk kan godt lide tanken om, at tingene får nyt liv på museet," siger Anna Wowk Vestergaard.

Tre butikker

To af de fem butikker i 2014-gaden kommer til at invitere besøgende ind for at 'smage på historien’.

"Den ene bliver et pizzeria. Pizza er jo vores smørrebrød anno 2014. Med pizzeriaet illustrerer vi, hvordan det er blevet mainstream at spise på gaden, samtidig med at vi skaber en genkendelig smagsoplevelse hos vores gæster. Den anden butik bliver en luksus isbutik, hvor vi forestiller os, der skal være brunt papir i ruderne om vinteren med en opfordring til at købe isen på nettet. På den måde får vi også introduceret nethandlen," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

"Herudover kommer der tre facadebutikker. En 7eleven som er med til at fortæller dagligvarehandlens historie. Og et solcenter. Solcentret er et eksempel på noget, der fylder meget i en tid, og så stort set forsvinder. Fuldstændig som i 1974, hvor der var røg alle vegne - også indenfor i lejligheder og på arbejdspladser," fortsætter hun.

Den sidste butik på den nye gade bliver en kombineret bank og ejendomsmægler.

"Rigtig mange filialer lukkede i 2014, da mere og mere sker via nettet - derfor en bank. Og ejendomsmægleren giver os mulighed for via ejendomsannoncer at illustrere villaer og parcelhuse fra den tid, som vi ellers ikke har plads til," fortæller Anna Wowk Vestergaard.

Den nye 2014-gade skal ligge ved den nuværende pavillon-indgang ned mod Ceres krydset.

"2014-gaden kommer til at ligge på Dronning Margretes gade, som ligesom kommer til at lukke området med de forskellige bydele af og slutte ringen. Eller i dette tilfælde: karréen."