Foto: Magnus Fisker, Polfoto

Foto: Magnus Fisker, Polfoto

Skole-professor:

“Meget kan ikke måles”

Folkeskole-ekspert Niels Egelund mener, at forældre og skoleledere skal bruge ny rangliste som en guideline

Af
Louise Nyvang Burmeister

Der findes ingen gylden regel, når det kommer til at måle, hvor god en folkeskole er. Der findes mange måder at gøre det på. Ingen af dem kan få alle parametre med.
“Jeg har udvalgt de parametre, jeg mener, er de vigtigste,” siger professor og centerleder ved Danmarks Pædagoiske Universitet Niels Egelund.
Han har til Søndagsavisens netop offentliggjorte rangering af landets folkeskoler sammensat fire kriterier, som skolerne bedømmes på.
Det drejer sig om karakterer korrigeret for elevernes socialøkonomiske baggrund, fravær, trivsel og lærernes kompetencer i de fag, de underviser i.
“Jeg mener, at karaktererne, den såkaldte undervisningseffekt, er det allervigtigste parameter, og derfor vægter det højest (40 procent, red.). Og det gør det, fordi det handler om skolens evne til at løfte eleverne fra det niveau, de nu engang er på,” siger Niels Egelund.

Meget gør skolen god

Men karakterer, trivsel, fravær og antal linjefag gør ikke en hel skole, anerkender professoren.
“De fire udvalgte er noget, der findes instrumenter til at måle. Men der er jo mange andre ting, der gør en skole god. Som eksempelvis miljøet, samarbejdet mellem lærerne og en sikker skolevej. Og meget kan ikke måles,” siger Niels Egelund.
Også hvorvidt kammerater eller søskende går på skolen, eller om forældrene bakker op, kan spille ind på, om skolen er god for det enkelte barn.
“Der er nogle skoler, som har en fantastisk forældreopbakning, og det betyder også meget,” siger professoren.
Men derfor mener professor Niels Egelund stadig, at det er vigtigt, at der bliver lavet disse undersøgelser af folkeskolernes performance.
“Skolelederne kan jo bruge undersøgelserne til at for eksempel at se på deres linjefagsdækning, og hvis de ligger i bunden, så sørge for at få ansat lærere med de rigtige kompetencer. Eller hvis fraværet er højt, så kan de reagere på det,” siger Niels Egelund. Han mener også, at disse undersøgelser er blevet bedre gennem tiden.
“Vi har fået afgang til flere og flere oplysninger, for eksempel tal for linjefagsdækningen, og det er med til at gøre undersøgelserne stærkere.”
Han tror ikke på, at der nogen sinde kommer en gylden regel for, hvordan en god skole kan måles.
“Den her undersøgelse, mener jeg, giver det mest retvisende billede lige nu. Måske om 10 år findes der andre løsninger. “ Han opfordrer forældre til at bruge undersøgelsen som en guideline, men aldrig lade den stå alene.
“Jeg vil aldrig anbefale denne undersøgelse, som eneste guideline. Hvis man bor i lokalområdet, har man jo også helt automatisk en god fornemmelse af hvor god en skole, den pågældende er.”

Publiceret 15 March 2016 08:00

SENESTE TV