“Hos os hedder devisen, ’har du penge så kan du få, har du ikke kan du også få’. I udgangspunktet skal man betale for sin mad hernede, men ingen skal gå sultne herfra,” fortæller Morten Aagaard. Korshæren giver 5.000 madbilleter væk årligt.

“Hos os hedder devisen, ’har du penge så kan du få, har du ikke kan du også få’. I udgangspunktet skal man betale for sin mad hernede, men ingen skal gå sultne herfra,” fortæller Morten Aagaard. Korshæren giver 5.000 madbilleter væk årligt.

Kirkens Korshær:

Er der mad til en mer’?

Vinteren banker på døren, og Kirkens Korshær kæmper om penge og opmærksomhed i et trængt marked

Af
Af Jannik Schiermer Poulsen

Det er blevet vinter, og livet som socialt udsat er blevet endnu vanskeligere.
Frost, sne og storme gør det svært at sove ude, og de storme, der i overført betydning raser i mellemøsten, i flygtningelejre og på landets onkologiske afdelinger, gør det svært for organisationer som Kirkens Korshær at trænge igennem i mediebilledet.

Behovet for hjælp er dog stort som aldrig før, og presset på varmestuerne og ønskerne om hjælp vokser, så Kirkens Korshær har netop søsat kampagnen “Er der mad til en mer'?”, hvor private og virksomheder kan støtte med madbilletter til de trængende.

“Vi håber på, der kommer fokus på, at problemerne ikke kun findes i udlandet, men også er lige her om ørerne på os. At der findes en fattigdom lige her, hvor vi bor,” siger Morten Aagaard, der er leder af Kirkens Korshær i Aarhus.

Den sidste bastion

Der er både rift om sengene i byens natherberger og de måtider, der sælges og gives væk i varmestuen, for der kommer flere og flere hjemløse og socialt udsatte i byen.

“Det er let at sige, at det er ens egen skyld, når man går til bunds her i tilværelsen. Og man kan jo heller ikke sige, at folk ikke har mulighed for at tage ansvar for sig selv - men folks forudsætninger for at tage ansvar er ikke lige gode,” siger Morten Aagard og uddyber:

“Mange af vores brugere er så syge, så misbrugende, så kaotiske, at de ikke har mulighed for at kunne rumme et personligt ansvar. De her mennesker ville jo før i tiden have været indlagt eller på en institution. Her på Korshæren spørger vi ikke, om det er din egen skyld, du er sulten. Alle er velkomne, og for mange er vi simpelthen det sidste sted, de kan henvende sig.”

Her er det, det hele drejer sig om. I dag gule ærter og gulasch. Man kan støtte med 25 kroner ved at sende ’velbekom’ på sms 1231. Hvis du vil donere 100 kroner, kan du skrive ’varme’ til 1231.

Her er det, det hele drejer sig om. I dag gule ærter og gulasch. Man kan støtte med 25 kroner ved at sende ’velbekom’ på sms 1231. Hvis du vil donere 100 kroner, kan du skrive ’varme’ til 1231.

Svært at trænge igennem

Selvom behovet for hjælp vokser og vokser, følger midlerne ikke med.
Og det er efterhånden svært at trænge igennem med bønnen om hjælp, når så mange organisationer kæmper om opmærksomheden og almisserne.

“Vi er desværre ikke så gode til at gøre opmærksomme på os selv, som de større organisationer er, og vi har ikke råd til 'facere', som kan hverve medlemmer på Strøget. Vi har kun vores frivillige,” fortæller Morten Aagaard og fortsætter:

“Der er ingen tvivl om, at jo mere professionelle de store organisationer bliver, jo sværere bliver det at være en af de mindre. Vi skal selvfølgelig ikke nedgøre deres professionalisme - vi skal nok nærmere forsøge at gøre dem kunsten efter.”

Hjælp fra flere kanter

Kirkens Korshær har dog nogle gode kort på hånden. Det ene er den hær af frivillige, som gør arbejdet muligt. Et andet er et lokalt erhvervsliv, som gerne melder sig på banen.

Scandic Hotels, Salling og Krifa er alle involverede i kampagnen med donationer af madbilletter, og i deres kantiner bliver man mødt af spørgsmålet “Er der mad til en mer'?”, når man betaler for sin mad.

Optikerkæden SmartEyes, som efterhånden har fået et tæt samarbejde med Kirkens Korshær, donerer ubeskåret hele omsætningen fra 16. december i alle deres butikker til Kirkens Korshær.
Faktisk har kædens direktør været med til at udtænke hele julekampagnen.

“Vi har ikke råd til at ansætte folk, som kan udtænke sådan en kampagne, så det er fantastisk, at en mand som ham hjælper, med det han kan. At de så ovenikøbet donerer hele omsætningen 16. december til Kirkens Korshær, er jo en fantastisk gave,” siger Morten Aagaard begejstret.

null

Publiceret 07 December 2015 16:00