Klumme:

Du skal sgu ikke kalde mig forstadsfrue

Af
Ina Bjerregaard

Ordet skaber hvad det nævner ...
Forstadsfruer. Hvad tænker du på, når jeg siger det ord? Forstadsfruer. Prøv at smage på det. Forstad. Hmm. Det er ikke helt godt, men heller ikke helt slemt. Tilsætter du imidlertid ordet frue, ja så allerede når du siger det højt, så ligger det lidt dybt og munden bliver lidt underbidsagtig. Frue ... Jeg blev faktisk lidt fornærmet, da praktikanten på redaktionen kaldte mig det i en mail. Han mente ikke noget med det, men alligevel. Ja, jeg er gift. Og ja, jeg har børn. Og ja, ja, jeg bor ikke i 8000 C, men i 8220. På en vej hvor lokalplanen ikke er så striks. Det er jeg heller ikke, men jeg synes godt nok ordet forstadsfrue allerede er godt i gang med at gøre mig stram i betrækket. Selv om den unge mand, der skrev ordet også sagde, at det var der da ikke noget galt i.
Men når man er født på stenbroen i indre københavn, ja så er forstadsfrue et prædikat, det er svært at forlige sig med, for ... Ja hvorfor egentlig? Er det frue, der er det værste i den sammenhæng? Det er det måske nok, for det får mig til at tænke på min mormor. Ikke at der var noget galt med hende. Hun fik kørekort efter tre køretimer, og tog over i mejeriet efter sin fars død og sørgede både for sin mor og sine syv søskende. Men hun var jo frue. Fru tolder Nielsen. Senere fru overtolder Nielsen. Og til sidst fru overtoldinspektør Nielsen. Ikke mor, ikke habil håndværker, der tog pippet fra sløjdlæreren på voksenkurset, som hun tog, fordi familien manglede møbler, og så ville hun da lave dem selv. Så det gjorde hun. I mahogni. På øjemål. Og pippet blev taget fra læreren, der sagde, hun skulle følge tegningen. “Det gør jeg også, men jeg laver lige møblet først, og så kommer tegningen bagefter,” som hun sagde. Så måske er ordet frue ikke så slemt. Men jo, for når nogen siger det, så tyder det jo også på, jeg ikke er så ung længere. En frue er jo ikke 26, vel. Eller er det bare min forfængelighed? Hmm. Måske det ikke er så slemt alligevel. Men for en sikkerheds skyld har jeg lige tænkt mig, at jeg på søndag skal igennem alle boligtillæggene. Måske et byhus i Montanagade? Eller noget nede på havnen. Eller skal jeg i den helt modsatte retning og nyde mine weekender på landet.. Og så dog, grunden til det lyder slemt alligevel er, at Grundtvig en gang sagde: “Ordet skaber hvad det nævner.” Så i stedet for at kalde mig forstadsfrue, så kald mig noget andet. For selv om der ikke er noget galt med ordene, så er det konnotationen af dem, altså det, de også betyder i, der går mig på. Og så selvfølgelig den definition, den unge mand kom med. “ Bor man i (det pæne) Brabrand og kører auto fra Bayerische Motor Werke, er man forstadsfrue. Det er der ikke noget galt i.”

Publiceret 15 February 2015 12:00

SENESTE TV

Galleri-rundtur i Aarhus

Galerie Møller Witt

Det er ved at være sidste chance for at se Jes Fomsgaards soloudstilling på Galerie Møller Witt. Fomsgaard har tidligere bidraget til udsmykningen af iNano Instituttet Aarhus Universitet. Udstillingen 'Artificiel Move' er åben til 26. juni og viser en række malerier med fokus bl.a. på kompleksiteten og bevægelsen i de mange forskellige rum, mennesker er en del af.

Galerie Møller Witt, Christiansgade 18, Aarhus C.

Galleri Gallo

De to kunstnere Louise Volsted Pedersen og Ulf Larsen udstiller for tiden på Galleri Gallo. Ulf Larsen har tidligere lavet naturmalerier, men efterhånden er det mere motiver fra byen og tegninger af jazzmusikere live, han har kastet sig over. Louise Volsted Pedersen eksperimenterer med udtryk, linje og former og henter inspiration bl.a. i naturen, blade og egne fotografier. Udstillingen kan ses til 19. juni.

Galleri Gallo, Nørre Allé 86, Aarhus C.

Galleri Profilen

180 ukendte værker af Hans Horn, hvis liv som soldat under 2. verdenskrig er beskrevet i Tom Buk-Swientys bog 'Det ensomme hjerte', udstilles på Galleri Profilen til 27. juni. Værkerne, der ikke har været udstillet før, viser bl.a. akvareller af blomster, landskaber, satiriske religiøse billeder og stærke traumatiske malerier om krigen.

Galleri Profilen, Grønnegade 93, Aarhus C.

Keller-Arlund – temporary art

Udstillingsstedet Keller-Arlund viser til 20. juni malerier af Vibeke Jensen, der har rum som gennemgående motiv. Kunstneren bruger en teknik, hvor hun 'prikker' sine motiver op og binder dem sammen med flader og plamager, så de tilsammen danner rum.

Keller-Arlund, Peder Skrams Gade 32, Aarhus N.