Claus Dahl, varehuschef i Bilka i Tilst, snakker med en kunde, mens brød til fem kroner stilles frem.

Claus Dahl, varehuschef i Bilka i Tilst, snakker med en kunde, mens brød til fem kroner stilles frem.

Butikker reagerer på madspildet

Tre gange om ugen bliver der fremover leveret overskudsbrød fra Bilka i Tilst til byens væresteder og herberger

Af
Louise Nyvang Burmeister

Det er på mode i øjeblikket blandt dagligvarebutikker at mindske madspild.
Coop-butikkerne har en målsætning om at reducere det årlige madspild med 10 procent hvert år.
Rema1000 introducerede i 2011 hvidkål, rødkål og selleri i alle størrelser og betaling efter vægt. I 2008 droppede kæden alle mængderabatter.
Nu er Bilka i Tilst også hoppet med på vognen.
I det seneste års tid er varehuset begyndt at fokusere intensivt på madspild, hvilket blandt andet har betydet, at supermarkedet nu smider 16 tons affald ud om ugen, i stedet for det tidligere hed 24 tons om ugen.
Dermed skal varehuset nu kun en gang om ugen betal for at få afhentet deres affald.
"Udover vores ambition om at være en ansvarlig arbejdsplads, så er der også et kæmpestort økonomisk incitament i det her for os," siger Claus Dahl, der er varehuschef i Bilka i Tilst.
"Det er win/win, når vi kan kombinere det at gøre noget godt for miljøet og samtidig spare penge," siger varehuschefen.
"Den tankegang har vi ikke haft før. Tidligere tænkte vi meget mere som købmænd, der ville sælge alle varer. Men i takt med at hele samfundet er blevet meget mere opmærksom på det, og det er blevet en del af dagsordenen, er man som virksomhed nødt til at have en profil. Ikke bare noget, der er påduttet, men noget man rent faktisk mener," siger Claus Dahl.

Fra spild til et måltid

Bilka i Tilst har derfor også netop indledt et samarbejde med Fødevarebanken - en nonprofit-organisation, der deler gratis mad ud til socialt udsatte på væresteder og herberger.
"Fremover pakker vi brød til dem tre gange om ugen. Alt det overskydende brød vi har kl. 22 om aftenen, bliver pakket ned, og så kommer organisationen og henter det," siger varehuschefen.
Fremover håber varehuschefen, at flere madvarer som eksempelvis frugt og grønt også vil kunne doneres til fødevarebanken, efterhånden som organisationen har kapaciteten til at aftage varerne.
Inden brødet sendes til velgørenhed, bliver det fra kl. 20-22 sat ned til halv pris hos bageren.
Ligesom der hver dag inde i butikken er områder, hvor varer, som er meget tæt på sidste holdbarhedsdato, placeres og sælges med meget stor reduktion i prisen.

En halv million smides ud

Også Rema 1000 arbejder fortsat på at nedbringe deres spild af fødevarer.
Generelt afsætter kædens butikker en procent af deres årlige omsætning til udsmid.
"Det svarer til, at vi smider 500.000 kroner ud om året," siger Jesper Nørgaard, der er chef for Rema1000 i Tranbjerg.
I butikken kan man købe frugt og grønt i løssalg. Én enkelt gulerod for eksempel.
"Vores salg er ikke gået ned, fordi vi ikke sælger store pakker, som andre butikker måske er bange for, vil ske. Tværtimod får vi næsten dagligt ros for at være med til at mindske madspildet," siger Jesper Nørgaard og tilføjer:
"Men det kan komme endnu længere ned."

null

Publiceret 18 November 2014 13:00