Vest-skoler føler sig klar til reformen

Det har været en hård omgang, men skolerne er klar til næste år

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

"Ja, vi er klar til reformen!" Sådan lyder det hele vejen rundt hos de syv Vest-skoler, som Lokalavisen Aarhus har fået svar fra.
De fleste er dog også enige om, at der vil komme tilpasninger i løbet af det første år.
“Nu ser vi frem til, at ideerne skal møde virkeligheden. Her er vi fuldt overbeviste om, at mange ideer vil virke godt i praksis, men vi er også bevidste om, at der vil være ting, vi ikke har fået øje på, og ting som skal justeres,” lyder det i en mail fra Ole Buskbjerg Thomasen, skoleleder Åby Skole.

Inddragelse er nøgleordet

Men hvordan har skolerne så forberedt sig til “år ét” med den nye skolereform?
Her er nøgleordet for alle 'inddragelse'. Både medarbejdere, elever, forældre og pædagoger har givet sit besyv med.
“Vi har holdt en længere række møder med det formål at skabe så meget ejerskab hos lærere og skolepædagoger som muligt,” skriver Torben Jensen, skoleleder Gammelgaardsskolen, i en mail.

Øget samarbejde på tværs

For at få skoledagen under den nye reform til at glide godt og varieret vælger mange skoler at øge samarbejdet mellem lærere og pædagoger.
“Vi udbygger samarbejdet, sådan at alle klasser fra 0. til 4. har en klassepædagog, der er i klassen mange timer ugentligt. For de mellemstore og store specialklasser starter et meget tæt samarbejde mellem skolen og klubben. Det store nye er, at klasserne får en stor del af deres understøttende undervisning i klubben af pædagogerne,” lyder det i en mail fra Majbritt Jensen, skoleleder Møllevangskolen.

Kreative tiltag

Blandt nogle af de mere kreative tiltag i forhold til skolernes tilgang til skolereformen er samarbejder med folk udenfor skolen - eksempelvis teatret Filuren på Sødalskolen.
“Det gør vi for at skabe en anderledes læring i vores fællessamlinger om fredagen.Dethandler blandt andet om større kropsbevidsthed. Målet er at lære børnenen mere om at fremlægge for hinanden,” lyder det i en mail fra Sødalskolens skoleleder, Susanne Berg.
På Ellekærskolen har de valgt at tilbyde nogle lidt anderledes valgfag såsom kinesisk, arabisk, yoga og First Lego League.
“Yoga giver eksempelvis ro i kroppen og en bevidsthed om egen krop, som kan bruges i andre situationer,” siger Ellekærskolens skolelder, Morten Dam Madsen, som desuden mener, at reformen kan være særligt god lige præcis for denne skoles børn:
“Ellekærskolen har børn, som er bagefter på point, fordi de sprogligt ikke er helt på niveau, så reformen kan være rigtig god for dem.”

null

Publiceret 30 June 2014 12:00

SENESTE TV