Fra 2017 er det planen, at letbanen skal køre her på Oluf Palmes Allé.

Fra 2017 er det planen, at letbanen skal køre her på Oluf Palmes Allé.

Staten skal redde Aarhus Letbane

Aarhus vil prøve at få staten til at dække budgetoverskridelse

Af
Af Hans Larsen

Selv om et flertal i Folketinget hidtil har afvist at dække en budgetoverskridelse for Aarhus Letbane på mindst 400 millioner kroner, satser Aarhus Kommune på, at staten kommer det 2,4 milliarder kroner dyre letbaneprojekt til undsætning.
I et nyt notat, som Lokalavisen.dk er i besiddelse af, argumenterer embedsfolkene for, at Folketinget bidrager med en ekstrabevilling. Det kan ske ved, at staten betaler samme pris per kilometer letbane, som politikerne har støttet den kommende letbane i Storkøbenhavn med.
“Staten og Aarhus Kommune har startet letbaneprojektet i fællesskab, og nu hvor det viser sig, at projektet er underfinansieret, bør vi også løse problemerne i fællesskab. Og staten har været mere generøs med støtten til letbanerne i Odense og hovedstadsområdet,” siger Aarhus' rådmand for teknik og miljø, Kristian Würtz (S). Begrundelsen for, at det kun er rimeligt, at Folketinget finder en større pung frem, er, at staten sparer 250 millioner kroner til et nyt signalanlæg på Grenaabanen, da denne strækning indgår i letbaneprojektet og finansieres af letbanens budget.

Letbanen betaler

Desuden føres letbanen igennem banegraven ved Aarhus H i et nyt nordligt spor og ikke i nærbanens nuværende spor seks og spor syv. Dermed sparer staten penge på en opgradering af Aarhus H i forbindelse med, at den såkaldte timemodel træder i kraft. Timeplanen omfatter hurtigere tog mellem landets største byer.
“Vi kunne have valgt en billigere løsning ved at lægge letbanens forløb i spor seks og syv. Da dette ikke er sket, har vi været med til at skabe øget sporkapacitet til timemodellen. Men regningen ender i letbaneselskabet, og det ville være ærgerligt, hvis det får projektet til at tippe,” siger Kristian Würtz.
Transportminister Magnus Heunicke (S) vil dog ikke love flere penge til Aarhus Letbane.
“Om det er muligt at skyde flere statslige penge i projektet, er ikke noget jeg kan tage stilling til nu. Men jeg vil gerne gøre det klart, at staten flere gange har øget sin bevilling til projektet. Vi startede med i 2009 at afsætte 500 millioner kroner. I 2010 afsatte vi yderligere 100 millioner kroner samt 100 millioner kroner i reserve til projektet,” siger Magnus Heunicke i en skriftlig kommentar.
Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen vil ikke sende flere penge til Aarhus Letbane, da statens tilskud kun skal betragtes som en starthjælp. Til gengæld er SF mere positive over for at øge statstilskuddet .

Publiceret 09 May 2014 10:45