Se hvad Aarhus-rådmanden mener om letbanen

Krisitan Würtz vil have fundet en fælles løsning på Aarhus Letbanes problemer

Af
Af Hans Larsen

For bare få dage siden, ville Aarhus-rådmanden Kristian Würtz (S) ikke bekræfte, at Aarhus Letbane har overskredet budgettet. Men nu lyder der nye toner. Aarhus Letbane kæmper med et underskud på mindst 400 millioner kroner.
“Jeg er interesseret i, at vi i ejerkredsen sætter os sammen og finder en fælles løsning på, hvordan vi kan bygge bro over det problem, som der selvfølgelig er for projektet,” siger Kristian Würtz.
Du har ikke tidligere villet slå fast, at der er et problem!
“Det er ikke rigtigt. Jeg er heller ikke enig i det, du har skrevet i avisen.”
Jamen, jeg har citeret dig ordret!
“Jeg har ikke været ude at sige, at der er en overskridelse på X-antal kroner. Det skyldes, at vi ikke ved, hvor vi lander. Men der bliver tale om en overskridelse. Det mener jeg bestemt, at jeg har bekræftet.
Jeg har tidligere spurgt dig, om du i tilfælde af budgetoverskridelser vil finde pengene eller barbere budgettet. Det svarede du undvigende på!
“I den situation vi er i nu, skal vi selvfølgelig gå ind og se på, om der er nogle ting, vi kan undvære. Men helt grundlæggende mener jeg, at vi skal sikre det løft af den kollektive trafik, som hele tiden har været meningen.”
Så vidt jeg har forstået, er der alvorlige problemer med budgettet på mellem 500 og 700 millioner kroner.
“Hmm! Som sagt kan jeg ikke gå ind og bekræfte det ene eller andet beløb, for der er en endnu ikke afsluttet udbudsproces i gang. Men det er kendt af alle parter, at der er en alvorlig udfordring. Det er en udfordring, som vi i ejerkredsen må løse i fællesskab.”
Hvordan kan I løse problemet?
“Det handler blandt andet om, at vi godt kunne have valgt en billigere løsning omkring banegraven og Aarhus H ved at bruge nærbanens spor til letbanen. Nu lægger vi stedet letbanen i den nordlige ende. Det koster nogle penge og frigiver sporkapacitet til timemodellen.”
“Men regningen ender i letbaneskelskabet, og hvis den østjyske letbane tipper af den grund, ville det være ærgerligt og ufornuftigt.”
Mener du dermed, at Togfonden skal finansiere underskuddet.
“Det vil jeg ikke specifikt forholde mig til.”
Men det er jo Togfonden, som finansierer timemodellen!
“Ja, ja, det er rigtigt. Men jeg er jo ikke herre over Togfonden eller Banedanmark. Men set ud fra et samfundsperspektiv er letbanen en investering, som samfundet har brug for,” siger Kristian Würtz.

null

Publiceret 09 May 2014 14:15

SENESTE TV