En udbygning af Aarhus Letbane er en samfundsøkonomisk dårlig forretning.

En udbygning af Aarhus Letbane er en samfundsøkonomisk dårlig forretning.

Aarhus Letbanes etape to giver underskud

Det er samfundsøkonomisk urentabelt at føre letbanen til Hasselager og Hinnerup

Af
Af Hans Larsen

Den planlagte udbygning af Aarhus Letbane til Hinnerup, Hasselager og Brabrand vil blive en dyr affære. Ikke alene koster byggeriet anslået 2,2 milliarder kroner. Men letbanen kommer også til at give et samfundsøkonomisk dårligt afkast.
Kun etapen til Brabrand lever op til Finansministeriets krav om et samfundsøkonomisk afkast på mindst fire procent, der er grænsen for, hvornår et trafikprojekt er økonomisk bæredygtigt.

Få nye passagerer

Etapen til Hasselager giver kun et afkast på 0,4 procent, mens etapen til Hinnerup er en egentlig underskudsforretning.
Tallene viser, at der kommer forholdsvis få nye passagerer og forbedrede rejsetider i forhold til investeringen på 2,2 milliarder kroner. Tidligere har Lokalavisen.dk kunnet afsløre, at også letbanens etape et er en dårlig forretning.
“En udbygning af letbanen er en afgørende, strategisk prioritering, ikke bare for Aarhus, men for de østjyske kommuner generelt. Det skyldes, at man planlægger en byudvikling med nye boliger og erhvervsvirksomheder langs letbanens ruter,” siger rådmand for teknik og miljø i Aarhus, Kristian Würtz (S).
Han peger på, at de samfundsøkonomiske beregninger ikke tager højde for, at byplanlæggerne vil udnytte letbanen til at sætte skub i grundsalget på samme måde som i København, hvor metroen genererede grundsalg i Ørestad, der tidligere var bar mark.
“Når vi er i dialog med store danske investorer på ejendomsmarkedet, så interesserer de sig meget for, om letbanen er noget vi snakker om, eller noget, vi har tænkt os at føre ud i livet. Det er afgørende for, at man tror, at Aarhus er et godt sted at investere,” siger Kristian Würtz.
Formanden for Letbanerådet i Østjylland, regionsrådsformand Bent Hansen (S), siger, at en udbygning af letbanen er nødvendig, da vejtrafikken ellers vil stige eksplosivt og sande fuldstændig til i årene frem til 2030.

Publiceret 05 May 2014 11:15

SENESTE TV