Letbanerådet i Østjylland skal lægge pres på landspolitikerne, så letbanen kan blive udbygget.

Letbanerådet i Østjylland skal lægge pres på landspolitikerne, så letbanen kan blive udbygget.

Råd:

Letbanen er kommet for at blive

Nyt Letbaneråd kæmper for at udbygge banerne i Østjylland

Af
Af Hans Larsen

“Aarhus Letbane BLIVER til noget!”
Så klar i mælet er formanden for det nystiftede Letbaneråd, den midtjyske regionsrådsformand Bent Hansen (S), der sammen med borgmestre og viceborgmestre fra otte østjyske kommuner har blæst til kamp for en massiv udbygning af letbanen.
Letbanerådet skal først og fremmest lægge pres på landspolitikerne, så der kan falde millioner af kroner af til et S-togslignende net i Østjylland af nærbaner og letbaner med Aarhus i centrum som edderkoppen, der sidder midt i sit spind.
Det sker samtidig med, at landspolitikerne ellers har smækket kassen i og afvist at dække et truende underskud på letbanens første etape på en halv milliard kroner. Men det skal ikke skygge for det østjyske lobbyarbejde, lyder det fra Bent Hansen.
“Vi har nogle udfordringer, og dem ville vi gerne have været foruden. Men metroen i København er lige blevet to milliarder kroner dyrere end forventet, så skulle vi ikke lige snakke om det også,” siger Bent Hansen, der peger på, at ingen har bygget letbaner før, og derfor kan der være usikkerhed om et budgetoverslag.
Baggrunden for, at Region Midtjylland og kommunerne Randers, Silkeborg, Norddjurs, Skanderborg, Syddjurs, Aarhus, Favrskov og Odder har blæst til kamp for en kæmpe udbygning af den kollektive trafik i Østjylland er, at hele området er ved at vokse sig til en stor millionby.
“Vi kan ikke løse fremtidens trafikproblemer ved at bygge fem-sporede motorveje ind til Aarhus. I stedet skal vi have lokaliseret, hvor de 50-60.000 menersker, der hver morgen pendler ind til Aarhus kommer fra, så vi kan skabe nogle løsninger i rimeligt omfang,” siger Bent Hansen.

Nye nærbaner

Mens staten planlægger at bygge nye nærbaner mellem Aarhus og Silkeborg/Skanderborg samt et parkeringsanlæg i Hasselager, vil Letbanerådet have letbane til Hadsten, Randers, Hinnerup, Hasselager og Brabrand.
Desuden foreslår rådet, at der bygges kæmpe parkeringspladser ved motorvejsafkørslen i Aarhus Nord og i krydset mellem E45 og Silkeborgmotorvejen øst for Brabrand, så bilister kan stille bilen og fortsætte mod centrum med kollektiv trafik.
“Vi skal have transportstrømmene til at hænge sammen frem mod 2030, og så skal banerne i Østjylland hænge sammen i et passende S-togslignende net, for vi skal jo ikke have togene til at køre i de tyndt befolkede områder,” siger Bent Hansen.

Publiceret 25 April 2014 15:30

SENESTE TV