Køreplanen er stram på den enkeltsporede Aarhus Nærbane.

Køreplanen er stram på den enkeltsporede Aarhus Nærbane.

Politikere tøver med at lukke stationer

Midtjyske politikere vil udsætte høring om lukningstruede nærbanestationer

Af
Af Hans Larsen

Politikere i Region Midtjylland hiver nu i nødbremsen og ønsker en høring om nedlæggelsen af fire små stationer på Aarhus Nærbane udskudt, indtil der foreligger en samlet trafikplan for den kommende letbane og busbetjeningen i området.
Det er politikerne i udvalget for regional udvikling, som tøver med at give dødsstødet til stationerne Assendrup, Egelund, Vilhelmsborg og Kongsvang på strækningen mellem Aarhus og Odder, som Midttrafik og DSB ønsker at afvikle for at skabe en mere robust køreplan.
Ifølge formanden for udvalget for regional udvikling, Poul E. Christensen (R) giver det ingen mening at sende forslaget i offentlig høring, før det står klart, hvordan busserne skal køre, når letbanen åbner.
“Hvis de fire små stationer nedlægges, er det meningen, at passagererne i stedet skal tage bussen. Men vi er ikke sikre på, at letbanen ikke vil bevirke, at der bliver en stor omlægning af busserne, siger Poul E. Christensen og fortsætter:
“Alle politikere i udvalget frygter at komme i en situation, hvor vi først lukker de fire nærbanestationer, så passagererne må med bussen, og efter nogle år nedlægges busserne så, fordi letbanen åbner. Og det ville være at snyde passagererne på de fire stationer,” siger Poul E. Christensen.

Stram køreplan

Ifølge Midttrafik og DSB er fire procent af togene på Aarhus Nærbane mere end tre minutter forsinket, fordi køreplanen er meget stram. En nedlæggelse af de fire små stationer vil derimod give mere luft i køreplanen, så forsinkelser kan indhentes.
Når letbanen åbner vil der oven i købet blive tale om en fordobling af afgangene mellem Aarhus og Mårslet, hvilket vil betyde et endnu større pres, hvis stationerne overlever.
Hvis Assendrup, Egelund, Vilhelmsborg og Kongsvang nedlægges, vil det berøre 2,5 procent af passagererne på nærbanen, mens de øvrige 97,5 procent omvendt vil få kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Publiceret 23 April 2014 12:45