Go Go Berlin med Christian Vium i front spillede på sidste års Spot Festival og vender tilbage i år. Foto: Thomas Nørremark.

Go Go Berlin med Christian Vium i front spillede på sidste års Spot Festival og vender tilbage i år. Foto: Thomas Nørremark.

Spot på musik, film og medier

Spot Festival går på tværs af musik, film og medier

Af
Louise Nyvang Burmeister

Spot Festival føjer nu såkaldte internationale topmøder til programmet i år.
Branchefolk fra USA og England holder oplæg om bl.a. musik i film, tv og reklamer.
Dermed bygger branchefestivalen for upcoming musiknavne videre på den udvidelse af programmet, der kom i 2012 med seminarer og workshops inden for film og interaktive medieoplevelser.
En nødvendig udvikling, hvis man spørger lederen af Spot Festival, Gunnar K. Madsen.
“Det er rigtig vigtigt, at musikken ser sig selv som en spiller både i forhold til at producere egne ting, men også som part i andre kreative produktioner. Spot Festival skal eksponere, hvad musikken kan alene, men også i forhold til andre erhverv,” siger Gunnar K. Madsen.
Spot Music, Film og Interactive varer i år fra den 1. til den 4. maj. Koncerterne afvikles den 2. og 3. maj, men seminarer og oplæg spredes ud over alle fire dage.
F.eks. bliver der i et lokale på Hotel Radisson afholdt ”Tarantino & The Music”, hvor amerikanske Mary Ramos fortæller om hendes arbejde med musikken til Quentin Tarantino-filmene ”Kill Bill”, ”Pulp Fiction”, Jackie Brown” og Oscar-nominerede, ”Django Unchained”.
“Det er utrolig vigtigt med videndeling på det her område. Og det gør vi helt konkret ved at få forskellige branchefolk til at fortælle om, hvilke muligheder og problemstillinger der er i det her krydsfelt mellem musik, medier og film,” siger Gunnar K. Madsen.

Musikken er fællesnævner

Spot Festival samarbejder med Filmby Aarhus og Produktionscentret for Rytmisk Musik (Promus).
Lederen af Promus afholder Tarantino-oplægget og et seminar, der forklarer, hvordan de såkaldte music supervisors arbejder.
“Musikken er den store fællesnævner og værdiskaber for alle de kreative platforme, og derfor ligger der et kæmpe potentiale for danske musikere og aktører,” siger Jesper Mardahl, der er leder af Promus.
“Musikken og det audio-visuelle spiller tæt sammen i disse år. Nye praktikker og arbejdsmetoder i forhold til nye produktionsformer skal vi også rumme på Spot,” siger Gunnar K. Madsen.

Mere på tværs

Festivalen har en ambition om at være et internationalt udstillingsvindue for de tre brancher: musik, film og interaktive medier, og om at være en festival, der styrker og plejer talentudviklingen på tværs.
“Jeg tror helt sikkert, der vil komme endnu mere på Spot-programmet i fremtiden, der går på tværs af musik, film og medier,” siger festivallederen.
Spot Festival blev afviklet første gang i 1995 og har med undtagelse af 2001 været afholdt i Aarhus hvert år siden.

Spot Festival 2014

Spot Music, Film & Interactive finder sted i Aarhus d. 1.-4. maj. Udover kernen bestående af musikprogrammet byder festivalen på en række tværgående oplæg og seminarer. Seminarer og workshops finder sted på Godsbanen, Promus og Radisson Hotel.

Publiceret 07 April 2014 12:00