Børnene danser og synger. De skal de finde en ledig taburet, når musikken stopper.

Børnene danser og synger. De skal de finde en ledig taburet, når musikken stopper.

Ingen mobning med Tangloppen Tage

Børnehuset Labyrinten i Hasselager har i de sidste halvandet år brugt antimobbeprogrammet Fri for Mobberi

Af
Line Hitz

“Jaaaa vi skal have massage,” siger en 5-årig pige i lyserødt tylskørte, mens hun klapper ivrigt i hænderne.
Vi er til morgensamling i Børnehuset Labyrinten i Hasselager. Børnene sidder koncentreret på en madras og lytter til dukken Sylvia, som ikke må lege med Olfert.
I næste sekund springer børnene ud på gulvet, hvor de danser til Tangloppen Tage, mens de hopper og griner. I børnehaven har de gennem halvanden år arbejdet med antimobbeprogrammet Fri for Mobberi, hvor pædagogerne gennem musik, massage, sang og leg har sat fokus på mobberi.
“Budskabet er at lære børnene, hvordan man er en god ven, og der er forskel på at drille for sjov og for alvor,” siger pædagog Hanne Østergaard, som oplever at børnene er blevet mere tolerante og bedre til at løse konflikter, efter de er begyndte at fokusere på mobning.

Mobberi starter tidligt

En del af programmet er, at alle børnene får en bamseven. Det er en lille lilla bamse, som de har fra første dag i vuggestuen til sidste dag i børnehaven. Og ifølge Hanne Østergaard, så er det vigtigt, at der sættes ind mod mobning allerede i vuggestuen.
“For at det virkelig skal hjælpe og børnene skal forstå det, så er det vigtigt at fokusere på mobning både i vuggestue, børnehave og skole,” siger hun.
Mobbeekspert Helle Rabøl Hansen, som har været med til at lave Fri for Mobning, er enig i, at det er vigtigt, at der bliver sat tidligt ind mod mobning. Hun kender ikke til Børnehuset Labyrinten, men hun understreger, at hvis projektet skal virke i børnehaverne, så skal pædagogerne også se på deres egen kultur.
“Det er vigtigt at forstå, at pædagogerne også skal se på deres egen kultur. De er rollemodeller for børnene, og børnene lærer bedst, at de ikke må mobbe, hvis de også ser, at pædagogerne ikke mobber, har favoritbørn eller bagtaler hinanden,” siger hun og fortsætter:
“Børnene gør ikke, hvad vi siger. De gør, hvad vi gør, og de er rigtig gode til at fornemme en stemning.”

Der er ikke nok taburetter, og derfor tager børnene hinanden på skødet, da der skal være plads til alle.

Der er ikke nok taburetter, og derfor tager børnene hinanden på skødet, da der skal være plads til alle.

Massage mod mobning

Budskabet i antimobbeprogrammet er, at man ikke mobber den, som man rører ved. Derfor er der fokus på nærkontakt og efter leg og sang, så afsluttes morgensamlingen med massage, hvor børnene masserer hinanden på ryggen.
En lille dreng i blå trøje laver cirkler på en lidt større dreng og krammer ham. Og ifølge børnene selv, så kan de godt lide morgensamlingerne.
“Stolelegen, hvor vi sidder tre oven på hinanden, er det sjoveste,” siger Mads på fem et halv, som aldrig kunne finde på at mobbe.
“Jeg driller ikke, kun min storesøster, men hun er med på legen.”


Børnene elsker at få massage. De små og store børn er sat sammen, så de kommer til at massere en, som de normalt ikke snakker så meget med.

Børnene elsker at få massage. De små og store børn er sat sammen, så de kommer til at massere en, som de normalt ikke snakker så meget med.

null

Publiceret 29 January 2014 07:00