Newsperience:

Facebook er fremtiden

Åbyhøj-firma bygger bro mellem kunder og virksomheder

Af
Af Hanne Vammen

Hvordan bruger en virksomhed de sociale medier som Facebook og Twitter til gennem engagerende oplevelser at bygge bro til kunderne?
Det er spørgsmålet, som Newsperience, der bliver drevet af 47-årige Ole Bach Andersen, kan hjælpe med.
Ole Bach Andersen er uddannet datalog og startede i 2008 Newsperience fra sin stue men flyttede i februar ind i lokaler i Frichsparken i Åbyhøj.
Hans baggrund for at starte som selvstændig var halvandet års ansættelse som softwarepogrammør hos Meta Software i Boston i USA, inden han kom til Capgemini som konsulent.
Her var han i 10 år en del af ledelsen og havde de sidste otte år ansvaret for den jyske afdeling.
De sidste tre år inden springet til selvstændig var han hos CCI Europe, der udvikler teknologi til de førende nyhedsformidlere. Her var han ansvarlig for udviklingsafdelingen.
Ole Bach Andersen kunne se tre udfordringer, der ventede kunderne: Mobilløsninger, video og sociale medier. Og han valgte at kaste sig over den sidste, da han startede Newsperience.

Blog giver kunder

Én af de første kunder var TDC, som han lavede en applikation for, så kunderne via Facebook kunne dele playlister fra TDC Play.
I dag laver han alle mulige former for applikationer, ligesom han rådgiver virksomheder om brugen af sociale medier, holder foredrag og arrangerer workshops.
Til at hjælpe sig har han to udviklere, der sidder i Ukraine, og når det gælder smartphone apps har han et samarbejde med en vietnamesisk virksomhed.
Ole Bach Andersen behøver ikke at bruge penge til markedsføring. Kunderne, der blandt andet tæller Bilka, Energinet, Sol og Strand og ARoS, kommer af sig selv.
"Jeg har en blog kørende, og så holder jeg webinars på Facebook, og det gør, at jeg får ordrebogen fyldt op", fortæller han.
Newsperience har lige vundet en udbudssag i USA. Firmaet skal lave en alumni-løsning til fem universiteter, hvor MBA-studerende kan netværke og holde kontakt til hinanden. Og så skal Ole Bach Andersen også i gang med at lave mobilapps til kunder inden for energisektoren og sportsverdenen.

Marked i vækst

Mens de sociale medier for alvor er slået igennem ude i den store verden, hvor alle de større brands anerkender værdien og, at der er en sammenhæng mellem finansiel succes og dybt engagement på de sociale medier, så er markedet i Danmark først begyndt at komme i gang.
"Markedet er klart i vækst, men der er mange virksomheder, som stadig er usikre over for de sociale medier, hvad de kan bruges til, og hvad der virker og ikke virker. Og de starter gerne op med små projekter", fortæller Ole Bach Andersen.
Han er ikke i tvivl om, at der ikke vil gå lang tid, før man ikke længere snakker om sociale medier. De vil bare være noget, de danske virksomheder helt naturligt bruger i deres kommunikation med omverdenen.
Han henviser til, at i USA bliver Facebook både brugt til rekruttering, netværking, uddannelse og branding af produkter.
Se mere på newsperience.dk eller socialinspiration.dk.

Publiceret 11 June 2011 07:30

SENESTE TV

År 2014 kommer på museum

Endnu en ny gade er på tegnebrættet i Den Gamle By. Ved siden af 1927- og 1974-bydelen kommer der en 2014-gade bestående af to forskellige hjem – singlekvindens og kernefamiliens – samt fem butikker.

"2014 er hundredåret for Den Gamle Bys stiftelse, derfor synes det oplagt at lave et nedslag der," siger museumsinspektør Anna Wowk Vestergaard.

"Desuden har vi haft et ønske om, at sende vores gæster på en rejse baglæns gennem tiden. Når 2014-gaden er færdig i 2020/21, vil den være det første, vores gæster møder, når de træder ind i Den Gamle By. 2014 er tæt på nutiden, og størstedelen af vores gæster vil derfor kunne genkende rigtig meget herfra. På den måde går de fra en tryg base og videre til noget, som deres bedsteforældre måske kender og husker. Og så videre derfra og mange hundrede år tilbage i tiden," fortæller hun.

Et moderne familiebegreb

Familiebegrebet er en af de ting, man i Den Gamle By har ønsket at vise, hvordan udvikler sig op igennem tiden.

"Vi har foretaget nogle nedslag i familiehistorien. I 1974 fokuserer vi på den klassiske kernefamilie og - i den helt gamle del af museet - på den udvidede husstand. I 2014-gaden har vi valgt at fokusere på singlekvinden og den moderne kernefamilie, regnbuefamilien, for via dem at illustrere, hvordan opfattelsen af måden at være familie på har ændret sig og er blevet mere elastisk," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

Singlekvinden og regnbuefamilien har hun fundet via annoncering på Den Gamle Bys hjemmeside, sociale medier og netværk.

"Jeg har haft kontakten med vores to familier fra starten af projektet og står for at indsamle effekter til at genskabe deres hjem, som de så ud for fire år siden, i den kommende 2014-gade."

Registrering af ejendele

Det kan være svært og yders tidskrævende at indsamle selv simple brugsgenstande og dagligvarer fra år tilbage - også selv om der i dette tilfælde kun er tale om et spring på fire år.

"Da vi havde fundet vores to familier i 2014, foretog vi en registrering af, hvad de havde i deres hjem, så vi havde en indsamlingsliste over alle deres ejendele. Vi indledte i samme ombæring et samarbejde med blandt andre Dansk Supermarked, Thiese, Arla og Coop for at sikre, vi kunne skaffe de autentiske effekter. For eksempel går vores regnbuefamilie meget op i økologi, så vi har fået en del økologiske Änglamark produkter og tomme emballager fra Coop," fortæller museumsinspektøren.

"Hver gang vores familier har skiftet ud i hjemmet, har de doneret det brugte til os. Et af regnbuefamiliens tre børn er flyttet hjemmefra og har solgt sine møbler til os. Og nogle af familiens hvidevarer er gået i stykker, så dem har vi også overtaget."

Den detaljerede liste over, hvad familierne havde i deres hjem i 2014, ligger på Den Gamle Bys hjemmeside.

"Vi får rigtig mange henvendelser fra både producenter og privatpersoner, som gerne vil hjælpe med effekter. Folk kan godt lide tanken om, at tingene får nyt liv på museet," siger Anna Wowk Vestergaard.

Tre butikker

To af de fem butikker i 2014-gaden kommer til at invitere besøgende ind for at 'smage på historien’.

"Den ene bliver et pizzeria. Pizza er jo vores smørrebrød anno 2014. Med pizzeriaet illustrerer vi, hvordan det er blevet mainstream at spise på gaden, samtidig med at vi skaber en genkendelig smagsoplevelse hos vores gæster. Den anden butik bliver en luksus isbutik, hvor vi forestiller os, der skal være brunt papir i ruderne om vinteren med en opfordring til at købe isen på nettet. På den måde får vi også introduceret nethandlen," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

"Herudover kommer der tre facadebutikker. En 7eleven som er med til at fortæller dagligvarehandlens historie. Og et solcenter. Solcentret er et eksempel på noget, der fylder meget i en tid, og så stort set forsvinder. Fuldstændig som i 1974, hvor der var røg alle vegne - også indenfor i lejligheder og på arbejdspladser," fortsætter hun.

Den sidste butik på den nye gade bliver en kombineret bank og ejendomsmægler.

"Rigtig mange filialer lukkede i 2014, da mere og mere sker via nettet - derfor en bank. Og ejendomsmægleren giver os mulighed for via ejendomsannoncer at illustrere villaer og parcelhuse fra den tid, som vi ellers ikke har plads til," fortæller Anna Wowk Vestergaard.

Den nye 2014-gade skal ligge ved den nuværende pavillon-indgang ned mod Ceres krydset.

"2014-gaden kommer til at ligge på Dronning Margretes gade, som ligesom kommer til at lukke området med de forskellige bydele af og slutte ringen. Eller i dette tilfælde: karréen."