Aarhus Letbanes direktør Claus Rehfeld Moshøj præsenterede i juni de nye letbanetog i selskab med regionsrådsformand Bent Hansen (S) og rådmand Kristian Würtz (S). Foto: Ida Munch, Polfoto
Aarhus Letbanes direktør Claus Rehfeld Moshøj præsenterede i juni de nye letbanetog i selskab med regionsrådsformand Bent Hansen (S) og rådmand Kristian Würtz (S). Foto: Ida Munch, Polfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Letbanen: Skal togene være hurtige eller tæt på?

Med udsigt til lukninger opfordrer letbane-direktør og byrådspolitiker alle til at tage stilling til letbane-stationer

Skal vi være hurtige eller nære?

Hvor mange stop skal der være på den fremtidige letbane fra Aarhus H til Odder?

Byrådspolitiker Steen B. Andersen (S) opfordrer borgerne i Aarhus til at give deres mening til kende.

“Det er vigtigt, at vi får en god diskussion af det her. Hvor mange stationer skal vi fremover have på strækningen og hvor hurtigt skal man kunne komme fra Odder til Aarhus? Det er et dilemma, som vi er nødt til at tage stilling til,” lyder det fra lokalpolitikeren.

Selv har han ikke helt taget stilling, men han vil meget gerne høre, hvad borgerne ønsker.

”Vi vil gerne være så tæt på borgerne så muligt, så det bliver så nemt for dem at bruge letbanen, samtidig skal det gå hurtigt at komme frem,” siger Steen B. Andersen.

Direktøren for Aarhus Letbane I/S, Claus Moshøj, mener, at det er afgørende, at rejsetiden kommer ned.

Stationer skal lukkes

Han sammenligner Aarhus' kommende letbane med s-togsbanen i København:

“På S-banen er der på en strækning svarende til Odderbanen kun otte stationer og en rejsetid på 20 minutter til København H, hvor der er 17 stationer på Odderbanen og en rejsetid på 38 minutter. Skal den kollektive trafik være konkurrencedygtig og et godt alternativ, så skal rejsetiden ned,” siger Claus Moshøj og tilføjer:

“Lokalt betyder det så en gå- eller cykeltur der kan blive 350-1000 meter længere. Men set i relation til hurtigere tog, synes jeg, det er en afvejning, der taler til fordel for færre stop,” siger letbanedirektøren.

Hvilke stop der skal lukkes, mener direktøren, at der skal laves 'en ordentlig' analyse af og tages en god debat om.

“Jeg vil vove den påstand, at man vil kunne opleve en stationslukning som en fordel. Og særligt hvis parkering, stier og bymiljø omkring de tilbageblivende stationer samtidig forbedres,” siger han.

En beslutning om et år

Den endelige beslutning bliver truffet i Aarhus Byråd.

“I sidste ende er det os (byrådet, red.), der træffer beslutningen, men Letbanen har en udspilsret, og derfor lytter man selvfølgelig til hinanden,” siger Steen B. Andersen.

Den nye letbane forventes at kunne tages i brug i september 2017. Hvor mange stationer, den skal stoppe ved, vil formentlig blive besluttet om et års tid.

Men Steen B. Andersen ønsker sig altså allerede nu en konstruktiv diskussion af mulige løsninger.

“Det viser sig ofte, når vi spørger fællesrådene og borgerne i lokalområdet, så kommer der løsningsforslag på bordet, som vi ellers ikke var komme frem til. Så vil være alle tiders at få lokalbefolkningen på sagen,” siger han.

Bliver der en formel høring?

“Det har vi endnu ikke taget stilling til,” siger politikeren.

Publiceret: 29. Oktober 2015 09:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!