Letbane-byggeriet indledes på Nørrebrogade med etablering af to tuneller (stregerne) og en elevatorskakt (prikken).
Letbane-byggeriet indledes på Nørrebrogade med etablering af to tuneller (stregerne) og en elevatorskakt (prikken).
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Letbanen sætter spor på trafikken

Aarhus Letbane, der er færdig i 2017, påvirker nu trafikken

Det er stadig i småtings-afdelingen, det der skal bygges, men ikke desto mindre vil anlægsarbejdet genere trafik-flow og beboere nu.

I første omgang på Nørrebrogade.

Her bygges der to nye tunneller, en eksisterende udbygges, og laves der en elevatorskakt, som i 2017 skal fragte letbanens passager sikkert op til et kommende stoppested på Nørrebrogade - midt ude i trafikken.

Bygge-arbejdet betyder, at bilister skal sænke farten og skiftevis vil blive ledt over i forskellige sider af Nørrebrogade.

"Der vil hele tiden være to spor i hver retning. Det kan vi gøre, fordi vi inddrager busbanerne til almindelig vejtrafik, som det var tilfældet før sommeren 2013," siger Jørgen Hansen, der er anlægschef hos Aarhus Letbane A/S.

Ned på 40 km/t

Fartgrænsen omkring tunnelbyggeriet på Nørrebrogade bliver nedsat til 40 km/t. Og også cyklisterne vil blive berørt af det.

"Arbejdet med tunnellerne er kun begyndelsen på et længerevarende vejarbejde på Nørreport, Nørrebrogade og Randersvej, som resulterer i at Danmarks første letbane kan køre i Aarhus i 2017. Det håber vi, at byens borgere og trafikanter har forståelse for og tålmodighed til," siger Jørgen Hansen.

Støj vil i varierende grad påvirke omgivelserne. Det er især arbejdet med at sætte spunsplader og pæle i jorden, der larmer.

"Det kommer til at foregå i etaper frem til februar, hvor den værste larm vil være overstået," siger Jørgen Hansen.

Hotline til sygehuset

Letbanen har etableret en særlig 'hotline' til Aarhus Universitetshospital, der ligger meget tæt op ad byggeriet.

"Sygehuset kan have specielle operationer med specielle krav til støjniveau og rystelser. Der er vi i tæt kontakt, så vi kan indstille arbejdet, hvis det kræves," siger Jørgen Hansen.

Fra februar går letbane-byggeriet for alvor i gang, når de to midterste spor bliver gravet op på Nørrebrogade og på første del af Randersvej.

"Det glæder vi os især til, for så kan man for alvor se, hvor letbanen i fremtiden kommer til at køre," siger Jørgen Hansen.

De to tunneller, der nu etableres, vil blot stå som rå-tunneller, der først tages i brug, når hele letbanen er færdig og klar til brug i 2017.

"Vi laver arbejdet nu, hvor vi alligevel skal påvirke trafikken, i stedet for at skulle lukke en helt nyetableret letbane i 2017 for at lave tunnellerne," siger Jørgen Hansen.

Publiceret: 07. November 2014 09:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!