24-årige Emilie Hansen donerer som de fleste andre danskere ikke til velgørende formål via flaskeautomaten. »Panten indgår i mit budget,« forklarer hun. Foto: Klaus Sletting
24-årige Emilie Hansen donerer som de fleste andre danskere ikke til velgørende formål via flaskeautomaten. »Panten indgår i mit budget,« forklarer hun. Foto: Klaus Sletting
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Langt de fleste beholder flaskepanten

Supermarkeder har gjort det muligt at donere flaskepant til velgørende formål, men langt de fleste beholder pengene selv

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk
Så meget donerer vi

Danskerne betaler hvert år 1,5 milliarder kroner i pant, oplyser Dansk Retursystem. 93 procent af det bliver indleveret og kommer tilbage til forbrugerne. Det svarer til 1,39 milliarder, der udbetales i pant. Hvis omkring to procent af det beløb doneres til velgørende formål, svarer det til, at vi årligt donerer knap 28 millioner kroner til velgørende formål via flaskepant.

Når du panter dine flasker og dåser, kan du afslutte ved at trykke på en af to knapper på flaskeautomaten. Tryk på den ene knap, og du giver din pant til et velgørende formål. Tryk på den anden knap, og du får penge. 24-årige Emilie Hansen vælger altid det sidste.

“Panten indgår sådan set i mit budget, så jeg trykker aldrig på knappen, hvor man donerer. Hvis jeg skal støtte et velgørende formål, vil jeg hellere gøre det på en anden måde,” forklarer hun, da vi møder hende i SuperBrugsen på Nordre Frihavnsgade en mandag eftermiddag.

Emilie Hansens valg afspejler langt de fleste danskeres, viser en rundspørge blandt supermarkedskæderne. I Dansk Supermarkeds butikker Føtex, Bilka og Netto bliver 2-3 procent af panten doneret til velgørende formål på en gennemsnitlig måned. På en god måned kan det ramme 7-10 procent.

Hos Lidl er det 0,8 procent af kunderne, der donerer deres pant. Og hos Coop-butikkerne Fakta, SuperBrugsen, DagliBrugsen og Kvickly er det cirka 1,4 procent af panten, der bliver doneret til velgørende formål, mens Irma-kæden er oppe på 3 procent.

Overordnet er det altså et fåtal, der vælger at donere deres pant.

“Og det kan jo nok godt hænge sammen med, at folk har samlet panten sammen, slæbt den hen til butikken og så føler, at de vil have noget for den anstrengelse,” siger Jens Juul Nielsen, kommunikationschef i Coop.

’Supertaknemmelige’

Han er dog tilfreds med de penge, som kæden gennem et årti har samlet ind til en lang række velgørende formål via flaskeautomaterne.

“Vi er sådan set stolte af, at vi kan bidrage på den her måde. Det er mange bække små. Så selvom det ikke er nogen ekstremt høj procent, er vi ret stolte af det samlede beløb.”

En af de organisationer, der nyder godt af donationer via flaskeautomaterne, er Røde Kors.

Her forklarer fundraisingchef Morten Jørgensen, at Røde Kors får alt mellem tre og fem millioner kroner ind via flaskedonationer hvert år.

“Vi er supertaknemmelige for det her samarbejde med Coop, og vi synes, det er flot, at der er så mange, der donerer. Selvfølgelig ville det være fantastisk, hvis hver anden donerede deres pant, men vi synes, at det er en succes,” siger Morten Jørgensen, der peger på klistrede fingre som årsag til, at mange beholder pengene selv:

“Man har haft besværet med at samle flaskerne og står med klistrede fingre ved automaten, og så er der nok nogle, der vil have lidt penge med selv. Det er jo helt fair.”

For 83-årige Henny Andersen er det ikke klistrede fingre, der afholder hende fra at trykke på donationsknappen i SuperBrugsen. Det er økonomi.

“Jeg trykker på den grønne knap og bruger pengene til indkøb. Men jeg kan da godt finde på at donere – hvis jeg føler, at jeg har overskud til det. Ellers tager jeg pengene selv,” siger hun.

Publiceret: 14. Januar 2018 06:00
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt