Flere bilejere blev mødt af en parkeringsbøde og besked om, deres bil var blevet ridset.

Flere bilejere blev mødt af en parkeringsbøde og besked om, deres bil var blevet ridset. Privatfoto

Læserbrev: Den utrolige historie om parkering under Northside

Nabo til Northside beretter om parkeringsbøder med tilbagevirkende kraft og ridsede biler

Af
Steve Frozen

Lokesvej

Åbyhøj

(oversat fra engelsk)

Vi ved alle, at Northside fandt sted i år mellem 6.- og 8. juni og holder til på Huginsvej/Lokesvej i Åbyhøj. Jeg bor på Lokesvej, som, allerede dage før festivalen starter, er lukket ned fra Huginsvej (fra øst), således at den eneste indgang til Lokesvej er fra Åbyvej.

Også et godt stykke tid før festivalen startede, begyndte de at sætte midlertidige "Parkering forbudt"-skilte op på resten af Lokesvej med beskeden om, at der ikke måtte parkeres på Lokesvej fra 27. maj til 12. juni.

Det var helt fint, da de skulle gøre klar til festivalen, og festival-holdet og personalet havde travlt med at bruge vejen ved at køre i deres golfvogne frem og tilbage hele dagen. I den periode var jeg og beboerne i dette område, der normalt parkerer på vejen, nødsaget til at lede efter andre parkeringsmuligheder i området.

Til at starte med parkerede mange personer på begge sider af Åbyvej, som Lokesvej er en sidevej til. Det var også helt fint indtil 1. juni, hvor vi bemærkede, at de over natten satte de samme midlertidige "Parkering forbudt"-skilte, så vi heller ikke her kunne parkere fra 27. maj til 12. juni (altså med tilbagevirkende kraft på dette tidspunkt).

Ifølge læserbrevsskribenten blev dette skilt først sat op 1. juni, hvilket betød, at flere bilejere fik en parkeringsbøde med tilbagevirkende kraft.

Ifølge læserbrevsskribenten blev dette skilt først sat op 1. juni, hvilket betød, at flere bilejere fik en parkeringsbøde med tilbagevirkende kraft. Privatfoto

Utallige biler (også min) var allerede dækket til med bøder, da vi opdagede det. Vi havde mulighed for at tale med andre bøde-ofre, og vi blev enige om, at det var en meget unfair og totalt meningsløs situation, vi stod i. Ydermere var et utal af biler (også min) blevet beskadiget, da de satte skiltene op, idet de alle havde sindssygt lange og dybe ridser på siden.

Privatfoto

Som om det ikke var sjovt nok (skrevet med dybfølt sarkasme), så var alle bilerne blevet skadet fra fortovssiden, hvilket indikerer, at disse skader kunne være blevet begået med overlæg. Som en form for underlig "kompensation" havde alle bilerne, ved siden af bøden naturligvis, fået den samme seddel med beskeden "Ups! Din bil blev ridset".

Jeg er naturligvis ikke ekspert i håndskrift, men alle sedlerne havde samme ordlyd og samme skrifttype, hvilket indikerer, at de stammer fra samme person. De indeholdt ingen kontaktinfo.

Privatfoto

Efter denne oplevelse kontaktede jeg både Aarhus Kommune med henblik på bøderne og politiet med henblik på skaderne på bilerne, men jeg har endnu ikke modtaget et svar fra dem, og jeg er ikke sikker på, at jeg får et.

Hvem vil kompensere os allesammen for udgifterne til udbedringen af skaderne?`Sikkert ingen. Nu skal jeg ikke pege fingre af nogen, eftersom jeg ikke med sikkerhed ved, hvem der er ansvarlig for det her, men nogen er og bør være ansvarlig.

I denne forbindelse har et bestemt online nyhedssite, som jeg ikke ønsker at nævne navnet på (det var Lokalavisen Aarhus, se link til artikel herunder, red.), skrevet en artikel om, at der er parkeringsproblemer i området, at der bliver parkeret på begge sider af vejen, og at beboerne bør benytte parkeringskældrene i stedet. De understreger også, at det kun koster omkring 600 kroner hver måned at benytte disse kældre, og at det er så billigt, at alle bør benytte dem.

Men jeg antager, at de må have glemt at nævne andre ret så vigtige fakta. De horrible parkeringsforhold var under Northside, og det var her, at villaejerne (meget forståeligt) klagede over, at der blev parkeret foran deres huse. Ydermere tror jeg ikke, at folk er enige i (jeg er i hvert fald ikke), at parkeringskældrene "kun" skal koste 600 kroner hver måned, idet de maksimalt er 30-40 procent fyldte. Det betyder, at mere end halvdelen af disse kældre er efterladt tomme året rundt, mens antallet af parkerede biler på vejen øges dagligt.

Så hvad er meningen med at bygge dem, hvis beboerne ikke bruger dem fra start af? Min ærlige holdning er, at hvis de (udlejerne, red.) sænker deres månedspriser for parkeringskældrene en smule, så ville situationen være meget, meget bedre. Desværre forestiller jeg mig ikke, at det sker i nær fremtid. Men hey, hvem skal jeg dømme?

Publiceret 22 June 2019 11:30

SENESTE TV