Jon R. Skulberg er koreograf og instruktør på forestillingen 'For Ever Four Seasons', som kan opleves på Bora Bora i Aarhus Festuge.

Jon R. Skulberg er koreograf og instruktør på forestillingen 'For Ever Four Seasons', som kan opleves på Bora Bora i Aarhus Festuge. Foto: M. Jeppesen

Forestilling på Bora Bora: Naturen ligner ikke mere sig selv

Performanceteatret Convoi Exceptionnel vil vise, at mennesker gør meget godt men også meget skidt for naturen

Af
Mai-Britt Kirstine Lund Jeppesen

AARHUS Musikken fylder salen på danseteatret Bora Bora. Komponist Kristian Hverring sidder bag mikserpulten og spiller lydbidder fremført af den kritikerroste cello duo Soma & Lil, tilsat lydkunstnerens eget spor af industrielle lyde. Først en dramatisk, voldsom og intens lydbid. Siden en mere sansende, drømmende og eftertænksom.

Musikken er nykomponeret og fra performanceteatret Convoi Exceptionnels forestilling ‘For Ever Four Seasons’. Værket har urpremiere på Bora Bora – dans og visuelt teater 4. september.

"Det er super, Kristian!" siger Jon R. Skulberg og rækker en arm i vejret som tak til sin komponist for demonstrationen af forestillingens forskellige lydsider. Jon R. Skulberg er koreograf og instruktør på 'For Ever Four Seasons' - og stifter af Convoi Exceptionnel.

"Convoi Exceptionnel startede jeg for godt to år siden for at skabe en paraply for mit eget arbejde som kunstnerisk leder. Convoi Exceptionnel er et europæisk udtryk for særtransport," fortæller Jon, hvis accent afslører hans norske oprindelse.

"Når vi kommer som trup, kan vi være en lidt uhåndterbar størrelse; Convoi Exceptionnel har forskellige performere fra forestilling til forestilling – nogle gange er vi mange, nogle gange få. På den måde er 'særtransport' meget dækkende," uddyber han med et skævt smil.

Jon R. Skulberg boede i Aarhus fra 2005 til 2007, hvor han læste dramaturgi på Aarhus Universitet. Egentlig er han uddannet scenograf og dramaturg, men praktiserer i dag primært som koreograf og instruktør.

"Jeg holder meget af Aarhus. For mig var studiet et mentalt drivhus, hvor idéer og kreativitet fik grobund for at vokse. I samme periode arbejdede jeg som frivillig på Entréscenen, som senere lukkede og genopstod som Bora Bora. Derfor er Bora Bora for mig som at komme hjem. En rar følelse når man, som jeg, lever lidt en nomadetilværelse og rejser rundt med store og små forestillinger. Her er der stabilitet. I hvert fald for en periode." Jon kaster et taknemmeligt blik rundt i den mørke teatersal.

Med 'Four Ever Four Seasons' håber Jon R. Skulberg at kunne få publikum til at reflektere over naturen og over begrebet natur.

Med 'Four Ever Four Seasons' håber Jon R. Skulberg at kunne få publikum til at reflektere over naturen og over begrebet natur. Foto: M. Jeppesen

Det menneskelige natursyn

I ‘For Ever Four Seasons’ iscenesætter Jon R. Skulberg den græske performer Marianna Kavallieratos og den japanske danser Kenzo Kusuda.

"Marianna og Kenzo er begge sindssygt dygtige, og jeg er meget stolt over at få lov til at arbejde sammen med dem. Kenzo har jeg arbejdet sammen med en gang tidligere. Marianna mødte jeg første gang tilbage i 2010, men det er første gang vi arbejder sammen," siger Jon.

Han og Kristian Hverring, der har boet i Aarhus de seneste 12 år, har også et samarbejde, som rækker langt tilbage.

"På den måde er noget nyt, mens noget er kendt. Noget er lokalt og noget internationalt. Det er lige, som det skal være!" nikker Jon med tilfreds mine.

'For Ever Four Seasons' undersøger menneskets relation til naturen.

"Forestillingen sætter spørgsmålstegn ved, om begrebet ‘natur’ må revurderes, for at vi som mennesker skal kunne evne at få en vis empati med det ikke-menneskelige. Forestillingen udtrykker to størrelser. Første del skildrer et natursyn, anden del et menneskesyn," forklarer Jon.

"Jeg synes, det er både interessant og skræmmende, at vi som mennesker evner at gøre så meget godt og samtidig så meget ondt. Vi skaber byer og broer, kunst og filosofi, men også KZ lejre og atomkraftværker. Som mennesker forholder vi os i dag mere til vores egen nutid og vores egen tilfredsstillelse, end vi forholder os til kommende generationer..." Jon taler lavmælt.

Bora Bora - dans og visuelt teater i Aarhus er det tætteste, Jon R. Skulberg kommer på 'hjem' i en tilværelse med megen rejseaktivitet.

Bora Bora - dans og visuelt teater i Aarhus er det tætteste, Jon R. Skulberg kommer på 'hjem' i en tilværelse med megen rejseaktivitet. Foto: M. Jeppesen

Ingen teori eller morale

'For Ever Four Seasons' er hverken en teoretisk eller moraliserende forestilling.

"Det er en sanselig forestilling, hvor jeg arbejder meget i billeder ved at inddrage bevægelser, men også i høj grad musik og lyd," siger instruktøren og fortsætter:

"Naturen er et emne, som er meget oppe i tiden. I ‘For Ever Four Seasons’ forholder vi os til diskussionen ved at benytte kunstens virkemidler. Det kan noget andet end en artikel eller en kronik i avisen. Og ved at pirre publikums sanser og udsætte dem for mulig skønhed og mulig disharmoni, tror jeg på, man kan påvirke dem."

I nogle sekunder ser Jon R. Skulberg frem for sig. Så rømmer han sig og siger:

"Det er ikke en moraliserende forestilling. Jeg er slet ikke i en position, hvor jeg kan tillade mig at moralisere overfor andre... Som ung var jeg miljøaktivist, og de fleste af mine ungdomsår brugte jeg i en miljøorganisation i Norge. Men det liv jeg lever i dag, som snart 35-årig, er langt fra så idealistisk, som 17-årige Jon ville have forventet." Han trækker skuldrene op til ørene og lader dem falde. Tungt.

Målet med forestillingen er ikke at pådutte publikum en bestemt holdning, men at få dem til at reflektere.

"Mit håb er, at 'Four Ever Four Seasons' rører noget i publikum. At forestillingen kan være et refleksionsrum, hvor publikum får mulighed for at revurdere deres forhold til naturen og til begrebet natur," lyder det fra instruktøren.

Et værk vækkes til liv

Danseren Kenzo Kusuda viser sig på scenen. Han sender et imødekommende nik op imod Jon og Kristian og går så i gang med at strække ud forud for formiddagens prøve. Med bare få dage til premieren øves der intensivt.

"For mig er prøveperioden noget helt særligt. Det er her, mit kunstneriske værk vækkes til live. I modsætning til malere og forfattere har jeg først et fysisk håndgribeligt værk, når jeg har andres kroppe og tid til min rådighed. Jeg er afhængig af andre for at kunne skabe og fuldende mit ‘billede’. Det kan jeg endelig i prøveperioden." Jons begejstring er tydelig at aflæse i både hans tale og gestikuleren.

"Prøveperioden minder mig om måden, man fremkaldte billeder på i gamle dage. Man nedsank billedet i fremkaldervæske, tog det op igen, og så lidt efter lidt kom motivet til syne. Motivet var det samme, som man havde fotograferet, men udtrykket kunne have ændret sig undervejs." Jon rejser sig fra sin stol og glatter den sorte jakke med håndfladerne.

"Præcis som når jeg får sat krop, lyd og lys på et værk: grundidéen er den samme, men udtrykket forskelligt, afhængigt af øjnene der ser. Det er noget af det, scenekunst kan. Og noget af det, der gør scenekunst så fascinerende." Han sætter kurs mod scenen og giver tegn til Kristian. Tonerne af cello bølger ud i rummet, ned til Kenzo, der bevæger sig adræt og hurtigt over scenen. Som en antilope der forsøger at undslippe en løve. Eller som naturen der kæmper for at slippe fri af menneskets interageren.

FAKTA: 'Four Ever Four Seasons'

Spilleperiode: 4.-7. september 2019

Sted: Bora Bora – dans og visuelt teater

Mere info samt billetter: www.bora-bora.dk

Publiceret 03 September 2019 14:00