Grim Fest foregår i arrangør Aage Stokholms egen baghave på Grimhøjgård i Brabrand.

Grim Fest foregår i arrangør Aage Stokholms egen baghave på Grimhøjgård i Brabrand. Foto: Louise N. Burmeister

GRIM Fest: Økonomimodel prioriterer publikum og miljøet

På tredje år lukker Grim Fest for salget af partoutbilletter i god tid. Et led i en økonomimodel, der begrænser spild og giver publikum den bedste festivaloplevelse

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Danmarks efter sigende grimmeste, men også hyggeligste festival, indtager for 16. gang baghaven på Grimhøjgård i Brabrand. Grim Fest spænder i år af 1., 2., og 3. august og har store navne som Bogfinkevej, Thøger Dixgaard, Peter Sommer og Loveshop på plakaten sammen med en række fede upcoming bands.

For tredje år gentager festivalen sin økonomimodel med at lukke for salg af partoutbilletter allerede 1. juli.

"Vi har valgt at gentage økonomimodellen, da den giver os mulighed for at vide, hvor mange gæster der kommer. Ved at sætte en skæringsdato for salget af partoutbilletter, ved vi med cirka 80 procents sikkerhed, hvor mange gæster der kommer og dermed, hvor mange toiletter vi skal stille op, hvor meget mælk vi skal købe ind og så videre. På den måde minimerer vi spild og giver samtidig vores gæster de bedste betingelser for at få en god festivaloplevelse," forklarer arrangør Aage Stokholm.

I modsætning til tidligere har Grim Fest dog i år besluttet at fortsætte salget af endagsbilletter også efter 1. juli.

”Det vælter ikke noget. Det svarer til, at man har inviteret otte gæster, og der så pludselig kommer to mere. Så sætter man bare en stol ekstra for hver bordende, og så kører det,” siger Aage Stokholm ubekymret.

Bogfinkevej rapper derudad fra Bonzai scenen på Grim Fest lørdag aften 3. august kl. 22.

Bogfinkevej rapper derudad fra Bonzai scenen på Grim Fest lørdag aften 3. august kl. 22. PR Foto

Da han i 2017 indførte økonomimodellen for billetsalget, mødte han en del uforstående og skuffede miner.

”Jeg har da hørt lidt brok fra nogle, der synes, vi ’tvinger’ dem til at tage stilling. Men som arrangør kan jeg ikke sidde og vente på, at folk tager stilling til, om de kommer eller ej. Det har taget tre år, men nu begynder folk så småt at få en forståelse for den her måde at gøre det på. Og vi kan også se, at det virker,” fortæller Aage Stokholm.

På nuværende satser Grim Fest på at sælge cirka 1600 billetter. Med alle de frivillige der hjælper til på pladsen før, under og efter festivalen, bliver det til omkring 2500 gæster på Grim Fest anno 2019.

Nåede du ikke at købe dine partoutbilletter til Grim Fest 2019, inden salget lukkede 1. juli? Så giver Lokalavisen Aarhus i samarbejde med Grim Fest nu to læsere chancen for at vinde 2 x partoutbilletter til Grim Fest 1.-3. august. Deltag i konkurrencen på Lokalavisen Aarhus' Facebookside HER.

MEDIEPARTNER

Lokalavisen Aarhus er mediepartner på Grim Fest. Lokalavisen vil løbende skrive artikler om festivalen, ligesom redaktionen naturligvis vil være til stede under selve festivalen. Med andre ord, hvis du vil vide alt om Grim Fest, så skal du følge med i Lokalavisen Aarhus og på aarhus.lokalavisen.dk

Publiceret 02 July 2019 08:45