Koncerten i Musikhuset foregik udenfor i Musikhusparken. Billedet her er fra tidligere på turnéen, da den amerikanske sangerinde og sangskriver Patti Smith besøgte Sentrum Scene i Oslo.

Koncerten i Musikhuset foregik udenfor i Musikhusparken. Billedet her er fra tidligere på turnéen, da den amerikanske sangerinde og sangskriver Patti Smith besøgte Sentrum Scene i Oslo. Foto: Gonzales Photo Per-Otto Oppi / Gonzales Photo / Ritzau Scanpix

Anmeldelse:

Punk-ikon gentog Nobel-fadæse i Aarhus til stor jubel

Hukommelsen spillede 72-årige Patti Smith et puds under Neil Young-coveret 'After the Goldrush', alligevel efterlod punk-pioneren Musikhusparken med et stærkt aftryk

Anders Michaelsen

Stjerner: 5 af 6

'I forgot it. How is it?'

Hun tager sig til halsen og kigger søgende ud mod publikum. Hun finder ikke noget svar i det grå menneskehav. Gardinet er blevet trukket for hukommelsen som et sort tæppe. Et sirligt øjeblik og et tre år gammelt deja vu fra Stockholm bliver genopført i Aarhus.

Patti Smith har midtvejs i sit cover af Neil Youngs 'After the Goldrush' ikke tabt melodien - men teksten. Fuldstændig som hun også gjorde det foran blandt andre den svenske konge i forbindelse med overrækkelsen af Nobels Litteraturpris til Bob Dylan. Her var det godt nok en anden af hendes singer-songwriter-heltes sange - en Dylan-sang - hun havde glemt. Men facit blev det samme i Aarhus som i Stockholm. Men det vender vi tilbage til senere.

Man vinker og lytter til Patti Smith

'We love you, Patti' afbrød fra start til slut flere gange et næsten unisont kor af dedikeret opmærksomhed og stilhed fra et primært modent publikum med grå og hvide stænk. Klapsalver og stilhed efter hvert nummer gik over i en fælles vinkefest mod den rutinerede kunstner, som var den lille udescene blevet betrådt af en royal fødselsdag. En speciel hyldest få rockstjerner modtager.

Men det var også næsten royalt besøg, der gæstede plænen mellem Musikhuset og Aros fredag aften. 'Glad to be back' lød det fra 'Punkens Gudmor' eller 'The Original Queen of Punk', som punkpoeten blandt andet er blevet kaldt gennem tiden for hendes kraftige indflydelse på den punkrock-bølge, der kom i slipstrømmen på debutalbummet 'Horses' i 1975. En indflydelse som siden også er blevet belønnet med en plads i Rock N' Rolls Hall of Fame.

Sidst punkdronningen var i Danmark var på Egeskov Slot til Heartland Festivalen sidste år. En koncert der blev belønnet gavmildt for Smiths nærvær og dybde. Begge dele trak 72-årige Smiths velskrevede bagkatalog og aura helt naturligt også ned over fredagens koncert i Aarhus - nærmest ad sig selv. Publikums opmærksomhed og begejstring blev gengældt med engagement og en sikker musikalsk præstation.

Bandet og publikum hjalp

Koncerten igennem stod Patti Smith på musikalsk sikker grund med sønnen Jackson Smith, der leverede varieret og afmålt guitar, sammen med bassist og pianist Tony Shanahan, der også udgjorde et glimrende kor, på bunden af trommeslager Seb Rochford taktfaste slag.

For i takt med at håret er blevet mere gråt, er stemmen også blevet mørkere og dybere hos Patti Smith, der generelt leverede en stærk og kraftfuld vokal præstation. Og det var til trods for enkelte spytklatter på scenen og host mellem numrene, og en hæshed og hånd på halsen mod slutningen af koncerten, der signalerede, at stemmen var ved at være brugt.

Det gik - og det hjalp, at bandvennerne midtvejs kunne stå på egne ben til Rolling Stones coveret 'I'm Free', der var viklet ind i et andet cover af Lou Reeds 'Walk on the Wild Side', samt at de mest fællessangsvenlige numre, som 'Gloria' og 'Because the Night' blev drysset af til sidst, hvor stemmen lettere kunne spares. Numre der samtidig blev modtaget med store begejstring og veneration.

Coverparade og respekten

Generelt var der mange covers og egenfortolkninger af andres kunstners sange, noget der siden debuten og gennembruddet i 75' altid har fulgt med. Men mens covers - og mange af dem - kan smage af en aften med Sussi og Leo, så har Patti Smith en helt unik evne til erobre og tage en sang til sig, så man kan blive i tvivl om, hvem der ejer de oprindelige rettigheder til sangen, uanset om det er Midnight Oils 'Beds are Burning' eller Jimi Hendrix' 'Are You Experienced?'.

'Gode kunstnere låner, store kunstnere stjæler' er en fast vending og meget rammende for Patti Smiths evne til at bygge ovenpå, forstørre og forvrænge originalens betydning. Noget, der påkræver respekt. Og publikumsrespekten blev afgivet fra første færd til sidste applaus, af en slags som meget få kunstnere er forundt.

For man lytter til Patti Smith - og ikke bare til musikken og poesien i hendes lange og til tider komplicerede spoken-word-agtige tekster, men også når hun mod slutningen formaner, at aarhusianerne ikke skal lade, 'dem' - hvem det så end er - ødelægge 'denne smukke by' med for mange huse af glas og stål.

Og så er vi også tilbage til, da teksten forsvandt for øjnene af den store kunstner, hvad skete der så? Tabte hun så publikums dyrtbetalte opmærksomhed og engagement? Nej. For som til Nobelprisoverrækkelsen blev stilheden afløst af stor jubel og en slags forløsning. Patti Smith var dukket op til et job, hun gjorde på sin egen unikke, varme og menneskelige facon, og hun kunne næsten ikke fejle. Og det gjorde hun stort set heller ikke. Og da hun gjorde steg begejstringen.

SETLISTE

1. Wing

2. Are You Experienced? (The Jimi Hendrix Experience cover)