Jacob Madsen Kvols spiller hovedrollen som Dr. Frank 'N' Furter, der suger parret Brad og Janet, spillet af Marie Marschner og Mathias Flint, ind i sit ekstreme, frigjorte univers.

Jacob Madsen Kvols spiller hovedrollen som Dr. Frank 'N' Furter, der suger parret Brad og Janet, spillet af Marie Marschner og Mathias Flint, ind i sit ekstreme, frigjorte univers. Foto: Emilia Therese

Festlig, fyrig og fræk Rocky Horror

Humor, horror, sci-fi og sex er essensen, når kultmusicalen The Rocky Horror Show forvandler Aarhus Teater til en fest, der skubber grænser og hylder retten til at være den, man er

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS At smide med konfetti, skyde med vandpistoler og puste i rysler - alt sammen indendørs - vækker minder om teenageårenes fedeste fester med de efterfølgende knapt så fede tømmermænd og skideballe fra far og mor. Blot er det her endnu bedre. Ud over at der ingen skideballe er i vente - tømmermændene er man selv herre over - så er det her ikke et minde, men en real life experience lige nu og her og frem til 15. juni på Aarhus Teater. Kultforestillingen The Rocky Horror Show havde premiere på Store Scene 3. maj og det med rigelige mængder af glamrock, glitter og gavmild erotik. Og sex! Raffineret og kontrolleret, men stadig: sex, sex og mere sex.

“Vi skal have en mand op i luften, derfor tager det lidt tid...,” siger den svenske instruktør Moqi Simon Trolin til den fremmødte presse på pressemødet for The Rocky Horror Show en uges tid inden premieren.

“Eller er det en kvinde? Vi ved det ikke...”

Der bliver ikke skortet på virkemidler i Aarhus Teaters og Odense Teaters udgave af den excentriske musical fra 1973. Både de tekniske og de fysiske.

Manden – eller kvinden – som Moqi Simon Trolin hentyder til, er forestillingens hovedrolle; den forførende transvestit og gale videnskabsmand Dr. Frank‘N‘Furter spillet af Jacob Madsen Kvols.

Ventetiden bruger instruktøren på at fortælle om ‘The Rocky Horror Show’.

“Stykkets handling flirter med gammel sci-fi og humor og har en stor, indbygget kønsmæssig diskussion, idet hovedpersonen Frank-N-Furter er transvestit,” forklarer han.

Rocky Horror musicalen havde premiere i 1973. To år senere, i 1975, kom filmen. Rocky Horror blev kult hos publikum – i første omgang primært i homo-miljøet, men efterhånden også hos mainstream publikummet.

“Da Rocky Horror kom frem for 46 år siden, pegede den ud i fremtiden og sagde noget om et samfund i udvikling. Det har vi tænkt meget over, og vi forsøger i vores version at kigge 45 år frem. Blandt andet har vi talt meget om, hvordan kønsroller ser ud i fremtiden,” siger instruktøren.

Instruktør på The Rocky Horror Show musicalen på Aarhus Teater er svenske Moqi Simon Trolin.

Instruktør på The Rocky Horror Show musicalen på Aarhus Teater er svenske Moqi Simon Trolin. Foto: Emilia Therese

Interaktion fra publikum

Mandag til lørdag i seks uger forvandler The Rocky Horror Show Store Sal til en fest, og inden showstart får publikum udleveret et lille kit med forskellige effekter, de skal bruge til at interagere med skuespillerne på scenen under forestillingen.

Emilie Brøgger er marketingschef på Aarhus Teater og står for publikumsinvolvering i forbindelse med showet.

“Inden forestillingen får publikum udleveret et ‘stater-kit' og en guide til, hvordan de bruger det. Kit’et indeholder blandt andet konfetti, en vandpistol, en avis, en lygte, en gummihandske og en rysle,” siger hun og trækker en farverig nytårs-rysle op af kit’et og blæser prøvende i den. Den giver et skingert vræl fra sig.

”Den virker!” konstaterer hun og lægger ryslen tilbage i posen med de øvrige remedier.

“Rocky Horror udfolder sig mellem den performance, der er på scenen, og publikum. Så vi håber, publikum er med og tør agere anderledes, end de plejer, når de er i teatret.”

Der er kælet for både de tekniske og de fysiske effekter på scenen i The Rocky Horror musicalen.

Der er kælet for både de tekniske og de fysiske effekter på scenen i The Rocky Horror musicalen. Foto: Emilia Therese

Den ekstreme fascination

Teknikken er på plads, det samme er Jacob Madsen Kvols. Iklædt sort pailletkappe med spidse skuldre, blottede, meget naturtro ungpigebryster og lange, højhælede støvler bliver han firet ned fra loftet i en neonoplyst ring til rockede toner fra nummeret ‘Sweet Transvestite’.

Scenen er sat: Det er en mørk, regnfuld aften. Det unge par, Brad og Janet, spillet af Mathias Flint og Marie Marschner, er punkteret i deres bil. De opsøger, hvad der viser sig at være Dr. Frank ‘N’ Furters slot tæt ved for at låne en telefon.

Parret drages af slottet og dets outrere karakterer og bliver suget ind i The Rocky Horror Show. De bliver forført af Frank ‘N’ Furter og hans ekstreme entourage af aparte skabninger, der alle har det til fælles, at de forguder Frank og gladeligt tager imod, når videnskabsmanden deler ud af sine seksuelle ydelser.

“Jeg kendte Rocky Horror på titlen, men havde aldrig set hverken musicalen eller filmen. Men da det blev kendt, at Aarhus Teater skulle sætte musicalen op, så jeg straks filmen og forelskede mig hurtigt i Frank ’N’ Furter,” siger Jacob Madsen Kvols under en kort, velfortjent pause. Efter gennemspilningen af tre farverige scener glinser svedperler på hans pande om kap med pailletterne på hans hudfarvede leggings.

”Frank er en meget sammensat figur. Han er frigjort rent seksuelt, eksperimenterende, liderlig og magtliderlig og manipulerende.“ Kvols har lirket sit lange korpus ned i en stol på publikumsrækkerne. Han er et ømt syn, som han sidder der med sine kunstige øjenvipper, perlebesatte øjenbryn, røde læber, slikket Dracula-frisure, struttende bryster, pailletbesatte gamacher og ditto mini-trusser og de lange, sorte støvler krænget op under hagen - og drikker en kop kaffe.

“Den vilde makeup giver selvfølgelig Frank et meget drag’et look. Men han er ikke drag, han er trans. Det er noget af det, jeg synes, der er fedt ved den her karakter; at jeg kan dyrke både det feminine og det maskuline. Det er fedt at have så bred en pallette at spille på!” siger Jacob Madsen Kvols mellem to mundfulde kaffe.

Det er langt fra første gang, den 40-årige skuespiller, der er fast tilknyttet Aarhus Teaters ensemble, spiller en ekstrem rolle. CV’et vidner om outrere personager som blandt andre Frankenstein og Fakiren fra Bilbao.

“Det tiltaler mig at spille de ekstreme karakterer. Fordi, tror jeg, at det fjerner mig 100 procent fra den person, jeg er til hverdag. Det giver mig et kick at spille en rolle som den her, fordi jeg får lov til at skeje ud,” siger Jacob Madsen Kvols og smiler et smil, der formentlig er langt mindre vanvittigt, end det synes med den røde læbestift, der går langt ud over skuespillerens egen læbelinje.

Musicalen The Rocky Horror Show hylder frigjorthed, sex og det at turde være sig selv.

Musicalen The Rocky Horror Show hylder frigjorthed, sex og det at turde være sig selv. Foto: Emilia Therese

Hyldest til mangfoldighed

En lille måneds tid før premieren begyndte Jacob Madsen Kvols at øve sig på at balancere på de selv for kvinder urimeligt høje hæle; 18 centimeter.

“Det kører egentlig meget godt for mig at gå i høje hæle. Faktisk så godt at jeg har overvejet at tage støvlerne på i Netto. Bare for at se reaktionerne. Forestillingen har jo et budskab om, at der skal være plads til at være den, man er. Er der plads til det i 2019? Det kunne være sjovt at teste af...” Han vipper med to gange lårlange lakstøvler størrelse 46.

The Rocky Horror Show trak forargede overskrifter, da musicalen kom frem i ’73 og ublu legede med seksualitet og køn, frigjorthed og ekstroverte sexscener.

“Forestillingen vil selvfølgelig ikke have den samme effekt i dag; provokationen vil være langt mindre. Men jeg håber, den stadig kan være en øjenåbner i den forstand, at den kan hjælpe os til at vise større accept af og forståelse for det, der er anderledes,” siger Jacob Madsen Kvols.

Anderledes er et ord, der i dets mest positive fortand, klæber til The Rocky Horror Show som sæd til Cameron Diaz’ blonde pandehår i 'Vild med Mary'. Rocky Horror er på mange måder en anderledes forestilling. Ikke bare for publikum, men også for de medvirkende.

“Jeg er spændt på, hvor meget publikum kommer til at interagere med os på scenen. Der vil med al sandsynlighed være fans, der ud over det kit, de får udleveret før showet, også har deres eget lir med. Så vi er forberedt på lidt af hvert...” Jacob Madsen Kvols krænger sin mund nedad.

“Hvad end der kommer fra publikum, kommer det til at bryde rytmen i flowet på scenen. Det skal vi lige vænne os til. Og så skal vi finde ud af, hvor meget af det vi skal tage ind, og hvor meget vi skal improvisere.” Kvols tørrer en sveddråbe af panden med håndryggen og retter på et perleøjenbryn, der har løsnet sig.

Han har ikke kunnet undgå at lægge mærke til den megen furore, forestillingen har skabt i medier og rundt omkring i byen, allerede inden den havde premiere.

“Jeg har indtryk af, at The Rocky Horror Show betyder meget for folk. Særligt for folk som er vokset op med den. Der er rigtig mange forventninger til den her forestilling, og det giver da lidt ekstra nerver. Men mest af alt glæder jeg mig bare. Til at have en fest.”

Jacob Madsen Kvols rejser sig, retter på paillettrussen og placerer sine hænder på de nøgne bryster.

”Og til at finde ud af hvem Frank er herinde bagved,“ tilføjer han så.

FAKTA: The Rocky Horror Show

Spiller på Aarhus Teater, Store Scene, 3. maj til 15. juni

Intro i Kampmann-salen 20 minutter inden hver forestilling

Forfatter: Richard O’Brian

Instruktør: Moqi Simon Trolin

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Mathias Flint, Marie Marschner, Simon Mathew, Sofia Nolsøe, Holger Østergaard m.fl

Billetter samt 'starter-kit' på www.aarhusteater.dk

Publiceret 07 May 2019 07:00

SENESTE TV