Som ISO 50001 certificeret virksomhed, arbejder Coop kontinuerligt på at spare energi og reducere klimabelastningen.

Som ISO 50001 certificeret virksomhed, arbejder Coop kontinuerligt på at spare energi og reducere klimabelastningen. PR Foto: Siine Fiig

Coop sætter bæredygtighed på dagsordenen

Som Danmarks største detailvirksomhed har Coop et ansvar for at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Det gør de - både internt og eksternt

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS En lang række større og mindre virksomheder herhjemme har særligt i de senere år sat fokus på bæredygtighed i ordets bredeste forstand. Heldigvis. Blandt dem er Danmarks største detailvirksomhed; Coop.

Hos Coop arbejder man løbende på at skabe mere ansvarlige varer og en mere bæredygtig arbejdsplads.

”Klima og miljø er et tema, vi hos Coop har haft fokus på igennem lang tid på forskellig vis. Vi har eksempelvis arbejdet med madspild, med genanvendelig emballage og med affaldssortering - for både vores eget vedkommende og forbrugernes,” siger Signe D. Frese, som er CSR-direktør hos Coop Danmark og skal sørge for, at virksomheden driftes bæredygtigt på alle parametre.

Økologi, bæredygtighed, klima og miljø står højt på dagsordenen hos Danmarks største detailvirksomhed, Coop.

Økologi, bæredygtighed, klima og miljø står højt på dagsordenen hos Danmarks største detailvirksomhed, Coop. PR Foto: Siine Fiig

Bæredygtig emballagestrategi

Som ISO 50001 certificeret virksomhed, har Coop konstant fokus på at spare energi og reducere klimabelastningen.

”Vi har lanceret en bæredygtig emballagestrategi, hvor vi vender og drejer hver eneste af vores varer for at finde ud af, hvordan vi kan optimere dem, så vi anvender mere bæredygtige materialer, så forbruget af plastik bliver mindre, og mest muligt genanvendes. Med mere end 4000 varer siger det sig selv, at det er et stort projekt,” fortæller Signe Frese.

”Vi har fjernet alt plastik fra vatpinde og alt engangsservice fra sortimentet, ligesom vi er i fuld gang med at erstatte konventionel plast med FSC-certificeret pap, papir og biobaseret plast. For eksempel er alle emballager på Änglamark vaske- og rengøringsprodukter nu i genanvendt plast,” fortsætter CSR-direktøren.

På Coops egne varemærker er der på emballagen anvisninger til, hvordan den skal sorteres for at blive genanvendt. Dagligvarevirksomheden informerer desuden om sammenhængen mellem dagligvarer og klimabelastning, så det bliver nemmere at se, hvilke varer i en bestemt varegruppe, der belaster klimaet mindst.

”Vi arbejder altså både med at reducere de direkte klimapåvirkninger, vi som detailhandel har, og med at inspirere og oplyse vores kunder om bæredygtigt forbrug, når de handler dagligvarer i vores butikker,” siger Signe Frese.

Coop uddelte for nogle måneder siden klimavenlige bæreposer lavet af sukkerrør og gav 1 krone i bonus til hver af de kunder, der genbrugte posen.

Coop uddelte for nogle måneder siden klimavenlige bæreposer lavet af sukkerrør og gav 1 krone i bonus til hver af de kunder, der genbrugte posen. Coop.dk

Nye, klimavenlige tiltag

Som endnu et led i Coops emballagestrategi har dagligvarevirksomheden i nyere tid introduceret bæreposer lavet af planter, der har optaget CO2, mens de voksede. Det gør posen mere klimavenlig.

”Poserne er mere klimavenlige at producere. Og bliver poserne brugt igen og igen bliver de selvfølgelig endnu mere klimavenlige. Derfor uddelte vi for et par måneder siden cirka en million gratis bæreposer til vores kunder. Og så gav vi i en periode 1 krone i bonus, når kunder genanvendte posen. Simpelthen for at tilskynde vores kunder til at genanvende posen i stedet for at købe en ny, hver gang de handler. Hensigten var at mindske forbruget af plastikposer og samtidig sørge for, at de plastikposer, der bliver brugt, er klimavenligt produceret og kan genanvendes,” forklarer Signe Frese.

Når det gælder klima og miljø arbejder Coop kontinuerligt på nye, effektive tiltag

”Det er en del af vores DNA at være bæredygtig. Coop var de første til at få økologiske varer på hylderne i ’89, og vi har en lang historik, hvad angår arbejdet med miljø og bæredygtighed. Vi ved, at det betyder noget for vores kunder, og jeg kan da også glæde med, at endnu flere gode tiltag er på vej. Præcis hvad, vil jeg ikke afsløre, men bare vent at se hvad der sker. Der er meget at glæde sig til,” lover Signe Frese hemmelighedsfuldt.

FAKTA

Århus Onsdag bringer hver uge en artikel om at af FNs 17 verdensmål.

I denne uge handler det om mål nummer 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund.

Publiceret 19 April 2019 10:00

SENESTE TV