Nathalie Kühl er partner og kommunikationschef i SushiMania, hvor bæredygtighed står øverst på dagsordenen.

Nathalie Kühl er partner og kommunikationschef i SushiMania, hvor bæredygtighed står øverst på dagsordenen. PR Foto

Sushi med god samvittighed: 'Stil krav til din sushi - det gør vi'

Sushikæden SushiMania tager socialt ansvar. Virksomheden bruger kun bæredygtig fisk, begrænser madspild og arbejder på at kunne inkludere socialt udsatte

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Under mottoet ‘Stil krav til din sushi – det gør vi’ sælger sushikæden SushiMania sushi til sushielskere over hele landet. Og det med god samvittighed.

Siden 2012 har kæden brugt bæredygtig fisk, som betyder, der er kontrol med, hvor der bliver fisket og i hvor store mængder, så fiskebestanden ikke ødelægges.

“Hos SushiMania har vi det kriterium, at al vores fisk skal være 100 procent bæredygtig. Det er et krav, vi har stillet i mange år, men det er ikke noget, vi har gjort meget ud af at kommunikere ud – for os har det vigtigste været at efterleve det,” siger Nathalie Kühl, som er kommunikationschef og partner i SushiMania.

At være blandt de første på markedet til at sætte bæredygtighed på dagsordenen har ikke været helt uden forhindringer.

“Vi var den første kunde hos vores leverandør ‘Flying seafood,’ som krævede bæredygtig fisk, og det har da givet nogle udfordringer. Når man er den første til at stille den type krav, bliver produktet også dyrere. Men det er et valg, vi tager, og til gengæld får vi god samvittighed,” fastslår Nathalie Kühl.

Al sushi hos SushiMania er lavet af 100 procent bæredygtig fisk.

Al sushi hos SushiMania er lavet af 100 procent bæredygtig fisk. PR Foto

Pligt til at være frontløber

Ifølge hende er det for SushiMania helt grundlæggende at drive en bæredygtig virksomhed.

“Bæredygtighed er vejen frem. Set ud fra et egoistisk perspektiv, er vi selvfølgelig interesseret i også at have en virksomhed om 10, 20 og 30 år, og eftersom sushi består af fisk, er vi nødt til at være med til at sikre, der også er fisk i fremtiden.,” forklarer Nathalie Kühl og fortsætter:

“Men det er også socialt ansvarligt at tænke på den måde. Nu er vi sidenhen blevet en virksomhed af en betydelig størrelse, så hvis ikke vi skulle være frontløber, hvem skulle så? I og med vi kræver bæredygtig fisk fra vores leverandører, er vi med til at påvirke dem, og samtidig er vi medvirkende til, at også mindre virksomheder får fokus på det.”

MSC og ASC er de to certificeringer af fisk, SushiMania primært går efter.

"En ting er at sige, man bruger bæredygtig fisk. En anden er at have de certifikater, der gør, at man faktisk kan stole på, det også ER bæredygtig fisk. Jeg læste en artikel om, at der bliver overfisket med over 30 procent - så det er da på tide at have fokus på det,” lyder det fra Nathalie Kühl.

Mange fiskearter er udrydningstruede eller fanges under kritisable forhold. Det problem arbejder SushiMania dagligt på at gøre noget ved.

"Vi gør en stor indsats for at finde de produkter på markedet, der er fanget eller opdrættet under de bedst mulige forhold. Og så bekymrer vi os om truede fiskarter. Derfor er den tun, vi bruger i vore sushi, gulfinnet tun; en af de tunarter, som ikke er truet,” siger hun.

Den sushi, Sushimania har til overs, ved lukketid pakker de i bokse og sælger til nedsat pris via app'en 'Too good To Go'.

Den sushi, Sushimania har til overs, ved lukketid pakker de i bokse og sælger til nedsat pris via app'en 'Too good To Go'. PR Foto

Bekæmpelse af madspil

Som en del af den bæredygtige tankegang arbejder SushiMania også for at bekæmpe madspild.

“Vi har haft madspildsbokse længe, og i de sidste par år har vi indledt et samarbejde med ‘Too Good to Go’, som er en app, hvor folk kan gå ind og se, hvilke butikker og restaurationer der har mad til over og købe den til nedsat pris. Vores pick‘n’mix koncept gør, at vi indimellem har sushi til overs, og det er da bedre, det bliver spist, end at det bliver smidt ud!” mener Nathalie Kühl. Hun tilføjer:

“Før vi fik det systematiseret, kørte vi det ud til socialt udsatte væresteder, men fordi vores organisation er blevet så stor, har vi været nødt til at systematisere det. Som den store virksomhed vi er, er vi forpligtet til at tage det ansvar.”

Hos SushiMania er fiskecertificeringerne og madspildsboksene blot begyndelsen. Der er flere socialt ansvarlige tiltag på vej.

"Vi er ved at uddanne os i at tage socialt udsatte ind i vores virksomhed. Vi deltager i et forløb med Den Sociale Kapitalfond, som går ind og støtter os med kurser i, hvordan vi kan være inkluderende over for socialt udsatte i en virksomhed. Så det bliver nok det næste tiltag, vi sætter i søen hos SushiMania,” fortæller Nathalie Kühl.

Mottoet ‘Stil krav til din sushi’ har altid været en del af SushiMania, og det bliver den ved at være.

“Med det mener vi, at man skal stille krav til så vel bæredygtighed som til kvalitet. Vores vision er at sørge for, at de to ting fortsat går hånd i hånd hos SushiMania. Vi skal ikke gå på kompromis med hverken ansvar eller kvalitet. Og det behøver vi heller ikke - tværtimod,” slutter hun.

Publiceret 17 March 2019 07:00

SENESTE TV