Jan-Martin Mikkelsen (th.) er en af to projektledere for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Jan-Martin Mikkelsen (th.) er en af to projektledere for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp. PR Foto: Wefood

Madspild: Wefood sælger tonsvis af overskudsvarer

Wefood sælger overskudsvarer til nedsat pris og donerer overskuddet til mennesker i nød. Med butikkernes indsats for miljøet, klimaet og for at afskaffe sult og fattigdom i verden, støtter Wefood op om FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS I februar 2016 slog Danmarks første supermarked med overskudsvarer Wefood dørene op på Nørrebro i København, og siden er flere butikker kommet til. 29. maj sidste år åbnede den første Wefood i Jylland - på Vesterbro Torv i Aarhus.

Det er hjælpeorganisationen Folkekirkens Nødhjælp, der står bag Wefood. Butikkerne sælger de varer, som supermarkeder, leverandører, grossister og producenter ikke er interesserede i. Fordi de er produceret i for store mængder, er tæt på udløbsdato, eller fordi emballagen er i stykker. Wefood sælger varerne billigere end andre butikker, og overskuddet går til verdens mennesker i nød.

“I Danmark har vi overflod af varer. I 2017 havde vi omkring 700.000 ton overskudsvarer, de 260.000 ton kom fra husholdning. Med Wefood er vi med til at forhindre at overskudsvarer havner i containere, men i stedet bliver solgt til nedsat pris til kunder, der måske er mindre bemidlede,” siger Jan-Martin Mikkelsen, der er projektleder for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Stor frivillig indsats

Wefood butikkerne drives af frivillige, der typisk er inddelt i et SoMe-, et leverandør-, et butiks- og et lederteam.

“I Aarhus har vi omkring 60 frivillige tilknyttet butikken på Vesterbro Torv. Nogle af dem har været med fra begyndelsen og altså været med til at bygge butikken op. De frivillige gør et kæmpe stykke arbejde og har en stor andel i, at butikken på flere parametre kan konkurrere med vores butik på Nørrebro, der jo ellers er både ældre og mere etableret,” siger Jan-Martin Mikkelsen tydeligt imponeret.

Udover de frivilliges store indsats, tilskriver projektlederen den generelle succes, Wefood oplever, to ting.

“For fire år siden fik vi en lovændring herhjemme, som gør det lovligt at sælge varer, der er overskredet bedst før- og mindst holdbar til-datoen, når bare man skilter med det. Det har gjort det muligt at etablere Wefood. Dernæst har det enorme fokus der er i tiden på madspild, klimaforandringer og miljø båret os et godt stykke ad vejen,“ fortæller Jan-Martin Mikkelsen.

Wefood sælger varer, som for eksempel er tæt på udløbsdato, er rester af sæsonvarer eller hvor emballagen er beskadiget.

Wefood sælger varer, som for eksempel er tæt på udløbsdato, er rester af sæsonvarer eller hvor emballagen er beskadiget. Foto: Jan-Martin Mikkelsen

Hjælper hvor der er behov

I 2018 solgte Wefood godt 173,3 tons overskudsvarer på landsplan.

“Vi skåner miljøet og bekæmper klimaforandringer ved at begrænse madspild, og alt overskud fra salget går til mennesker i nød over hele verden. Folkekirkens Nødhjælp har ingen kommercielle forpligtigelser; de midler, vi laver via Wefood og vores genbrugsbutikker, er uøremærkede. Det vil sige, at vi må bruge dem, hvor der er behov. På den måde arbejder vi for at nå FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling,” forklarer Jan-Martin Mikkelsen.

Folkekirkens Nødhjælp er til stede i kritiske zoner over hele verden, hvor organisationen gør en stor indsats for at hjælpe mennesker i nød.

“Blandt andet er Folkekirkens Nødhjælp til stede i flere afrikanske lande, hvor vi køber ris af lokale bønder og sælger det i Danmark. Forestiller man sig, at nogle af de ris ender på hylderne i Wefood en dag, så hjælper vi dobbelt,” siger han.

Flere butikker på vej

Wefood har mødt stor opbakning. Både fra frivillige der gerne vil give en hånd med i butikkerne og fra kunderne. Således er der ifølge Jan-Martin Mikkelsen også udsigt til, at der kommer flere butikker allerede i løbet af 2019.

“Som det ser ud nu, regner vi med at åbne to nye butikker i år. Formentlig en i København og en i Aarhus. Det afhænger selvfølgelig af, på om vi finder den rette lokation, så logistik og økonomi kan gå op i en højere enhed,” lyder det.

Alt tyder altså på, at Wefood er kommet for at blive – og for at gøre en væsentlig indsats for at nå FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling i 2030.

Fakta

Århus Onsdag bringer hver uge en artikel om et af FNs 17 verdensmål.

I denne uge handler det om mål nummer 2: Stop sult

Publiceret 17 February 2019 09:00

SENESTE TV