Laila Skovmand er medlem af Between Music og initiativtager til undervandskoncerten AquaSonic.

Laila Skovmand er medlem af Between Music og initiativtager til undervandskoncerten AquaSonic. Foto: Jamie Simpson

AquaSonic: Unikke toner under overfladen

Undervandskoncerten AquaSonic er resultatet af 12 års arbejdsomhed, tålmod, vilje og musikalitet. Bag den står gruppen Between Music, som spiller fire koncerter på Godsbanen 1.-4. februar

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Fem mennesker i hver sit akvarium. Med hver sit instrument. To kvinder og tre mænd. Deres tøj og hår bølger døsigt i vandet. Deres øjne er opspilede, blanke. En bastung snurren omslutter scenen og drukner så i tonerne fra violin, slagtøj og sang. Toner der skaber et musikalsk univers, der synes hemmelighedsfuldt, fremmed og dragende.

Dette kunne være anslaget i et afsnit af Sjöval og Wahlöö, men er det ikke. De fem mennesker er musikere og sangere i gruppen Between Music, og scenariet er taget ud af gruppens undervandskoncert AquaSonic, som 1., 2., 3. og 4. februar opføres på Godsbanen i Aarhus.

Udstyret med specialdesignede undervandsinstrumenter og med vandet som deres med- og modspiller leverer Between Music som de første i verden en undervandskoncert i det format; en audiovisuel live performance og kunstinstallation i ét.

“Det kan måske virke glamourøst, når vi fortæller, at vi rejser verden rundt og optræder i byer som Sydney og HongKong. Men der ligger rigtigt meget arbejde bag,” siger Robert Karlsson, der er leder af og musiker på projektet. Han er klassisk uddannet i violin og bratsch.

“AquaSonic er resultatet af 11-12 års eksperimenteren og et tæt samarbejde med dybhavsdykkere, instrumentbyggere og videnskabsmænd. Det har været en vanvittig og lærerig rejse, der blandt andet har resulteret i udviklingen af en række specialfremstillede instrumenter og en særlig sangteknik til brug under vand,” fortæller Robert Karlsson.

Kunsten at synge under vand

Between Music tæller ud over Robert Karlsson fire musikere og sangere: Nanna Bech, Moran Le Bars, Morten Poulsen og Laila Skovmand. Laila Skovmand er uddannet klassisk sanger, komponist og kunstnerisk leder og er kvinden, der tilbage i 2007 tog initiativ til projektet.

“I sin søgen efter nye lyde og udtryk, forsøgte Laila sig med at synge under vand. Det foregik helt lavpraktisk i hendes hjem - i en skål vand på køkkenbordet. Det eksperiment tog hun med sig videre til et kunstnerlaboratorium nogen tid efter. Det var første gang hun sang rigtigt under vand. Det lød ikke ligefrem godt, men Laila fik alligevel en fornemmelse af, at det kunne noget... Så hun anskaffede sig et akvarium og begyndte at lave koncerter under vand,” husker Robert Karlsson. Han kom til et års tid efter, Laila Skovmand begyndte at spille koncerter under vand, og med sin interesse for teknik og store visioner for projektet blev han snart den anden halvdel af skaberparret.

“Vi ønskede at finde ud af, om det kunne lade sig gøre ikke bare at lave musik under vand, men også at lave musik under vand, som lød godt. Vi ville skabe en kunstart på internationalt niveau, det skulle ikke bare være en gimmick. Så skridt for skridt arbejdede vi videre med projektet, vi kom i kontakt med forskere, instrumentbyggere, kunstnere og teknikere, og langsomt blev vi klogere,” erindrer Robert.

Robert Karlsson er projektleder og performer i AquaSonic.

Robert Karlsson er projektleder og performer i AquaSonic. Foto: Mai-Britt Jeppesen

Udfordringer i hobetal

Med øjnene følger han franskmanden, Moran Le Bars, da han går op af en stige, træder ned i sit akvarium og begynder at spille på det særlige slagtøj, der står nedsænket på akvariets bund.

De seneste dage har Between Music øvet på den tidligere Gellerupscene i det vestlige Aarhus. Om få dage går turen til München, hvor gruppen skal spille en række koncerter, inden Godsbanen kalder.

"Vi rejser ikke ligefrem let, når vi turnerer. Lige nu er fem akvarier - identiske med de fem vi har her - på vej sydpå på en 13 meter lang trailer" Robert Karlsson nikker mod de fem overdimensionerede akvarier foran ham.

"Spiller vi længere væk, bliver akvarierne fragtet på containerskibe og instrumenterne fløjet til den pågældende destination. Hvert instrument er specialbygget, og da det gør os enormt sårbare kun at have et af hvert, er vi i øjeblikket i gang med også at få vores instrumenter dobbeltproduceret."

Transport af det tunge, omfattende og unikke udstyr er ikke den eneste udfordring, Between Music har måttet løse, før AquaSonic kunne blive en realitet.

“Der er ikke en enkelt udfordring, man kan pege på som den største. Vi har mødt mange. ...Det er næsten lettere at pege på de elementer i projektet, der ikke har givet os udfordringer,” siger Robert Karlsson og smiler skævt.

For ikke at få lyden af luftbobler med i mikrofonen, har Between Music udviklet en helt særlig teknik til at synge under vand. Gruppens to sangerinder, Nanna Bech og Laila Skovmand, har lært sig at holde boblen inde i munden og synge gennem den - ved skiftevis at synge udad eller indad.

Også selve akustikken har kvintetten måttet arbejde længe og tålmodigt med.

“Laila optog tonerne fra hvert af vores instrumenter under vand derhjemme og samplede optagelserne. Men når vi så spillede live, lød det pludselig helt anderledes. Det har vi kæmpet meget med; at et instrument lød godt under vand den ene dag og helt forfærdeligt den næste,” husker Robert Karlsson.

Det skulle vise sig, at gruppens instrumenter er ekstremt sensitive. Hvor i akvariet de er placeret, hvor meget luft der er i vandet og vandets temperatur har afgørende betydning for lyden.

“Det gør det svært at få instrumenterne til at lyde på præcis samme måde hver gang. På den måde er hele setuppet ekstremt følsomt.” Robert Karlsson går hen til et af akvarierne og lader to fingre glide langs akvariets øverste kant. Bag glasset, står et slagtøjsinstrument konstrueret af adskillige små metalskåle, som glimter i vandet.

“Samtidig er vi udfordret af, at vores instrumenter ikke kan spille alle toner. Metalskålene her er syngeskåle hentet hjem fra Himalaya. Jeg vil tro, vi har testet omkring 1000 skåle, før vi er endt ud med dem, vi har nu. Og vi kan stadig ikke spille alle toner. Så det hjælper ikke noget at bede Moran spille et D, hvis ingen af skålene har tonen.”

Personlig overvindelse

Der har været en del praktiske overvejelser forbundet med det at spille en koncert under vand. Og en del overvindelse for flere af gruppens medlemmer.

“Vi overvejede, om det kunne være en mulighed at benytte dykkerudstyr, men fravalgte det hurtigt, da det både er æstetisk grimt og larmer. Snorkel var heller ikke en mulighed, da der er for meget tryk på den dybde, vi befinder os. Så vi har skullet lære at være og agere under vand, og det har krævet overvindelse. Også for mig,” siger Robert Karlsson.

“Jeg har aldrig været særligt vild med at være hverken i eller under vand - heller ikke som barn. Så jeg har virkelig skullet arbejde med mig selv. Men på en eller anden måde gjorde det en stor forskel, at jeg havde et instrument i hånden. Jeg blev så fokuseret på musikken, at jeg hurtigt glemte, at jeg var under vand."

Øvelser og teknikker fra yogalærere og fridykkere har også hjulpet til at gøre de fem musikere mere trygge i vandet.

“Øvelserne har givet meget. Og så vænner man sig jo til det. I perioder hvor vi øver fem til otte timer om dagen – de fleste af dem under vand - så kommer det lidt af sig selv. Det kræver stort nærvær og præcision at spille under vand, så al fokus er på det,“ siger Robert Karlsson. Han banker med en kno på akvariets glasse

“Men det er da specielt at være på bunden af et akvarium... Det kan føles meget ensomt dernede under vandet. Man kan kun se få centimeter frem for sig, og den eneste livline vi har er vores høretelefoner, som vi kan høre hinanden igennem.”

Modgang gør stærkere

AquaSonic havde Danmarkspremiere i 2017 i forbindelse med det Europæiske Kulturhovedstadsår og er en koncert på omkring 45 minutter.

“Koncerterne på Godsbanen vil for publikum formentlig minde om dem , vi spillede i 2017. Men for os er der stor forskel fra sidst. Vi har nyt lys og en ny musiker, Moran, med... Det vi leverer i dag er et mere helstøbt produkt." Projektlederen nikker tilfreds.

Et helstøbt produkt betyder ikke, Between Music sætter punktum. Langt fra.

"Vi arbejder i øjeblikket på at færdiggøre den sidste halvdel af et nyt nummer, så vi bliver på Godsbanen i nogle dage efter den sidste koncert for at indspille. Derefter har vi koncerter rundt omkring i verden. Og så skal vi i gang med del to..." Robert Karlsson ser hemmelighedsfuld ud.

"AquaSonic er første del af en koncertrække på fire, som alle repræsenterer et led i den menneskelige evolution. AquaSonic illustrerer fødslen, hvor vi alle er omgivet af vand," uddyber han så.

De mange udfordringer, Between Music har ramt panden imod, har været ressourcekrævende, men de har samtidig fungeret som motor for projektet.

"Vi har flere gange i årenes løb været ved at give op. Men det, at vi hele tiden har været i udvikling og har klaret de forhindringer, vi har mødt, har gjort, at vi har formået at hænge i. Og det har givet bonus; i dag står vi med et projekt, som virkelig fungerer. Vi har gjort os mange erfaringer hen ad vejen. Derfor tror jeg også, vi er bedre forberedt på de udfordringer, der måtte opstå, og mere opmærksomme på ikke at begå de samme fejl."

Robert Karlsson tager en dyb indånding, som skulle han holde vejret flere minutter under vand. Han puster langsomt ud og siger:

"Det er hådt arbejde og et voldsomt apparat at turnere rundt med. Men nu hvor det er slået igennem, er det det hele værd. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi fortsætter. Mange år endnu."

FAKTA: AquaSonic af Between Music

- Between Music består af:

Robert Karlsson på crystallophone/carbon-fibre violin

Laila Skovmand på hydaulophone/vokal

Nanna Bech på rotacorda/vokal

Moran Le Bars på percussion

Morten Poulsen på trommer

- Genren er en form for rock-poplyd med ny klassicisme ind over

- AquaSonic spiller på Åbne Scene på Godsbanen, Skovgårdsgade 3, 8000 Aarhus C, 1., 2. og 4. februar kl. 19.30 og 3. februar kl. 14.00. Desuden 5. februar kl. 16.00 kun for foreninger/socialt udsatte (gratis ved henvendelse til mail@betweenmusic.dk).

- Find mere info samt billetter her

Publiceret 31 January 2019 06:00

SENESTE TV