Charlotte Jensen foran et maleri af kunstneren Jan Klein i sit hjem i centrum af Aarhus. Foto: Jeppesen

Charlotte Jensen foran et maleri af kunstneren Jan Klein i sit hjem i centrum af Aarhus. Foto: Jeppesen

Charlotte har 1.000 personer på venteliste: "Jeg vælger ud fra min mavefornemmelse"

Der er enorm interesse for at komme med på udstillingen Kunst for alle Ridehuset i Aarhus, der i år finder sted for 17. gang. Idékvinden bag er Charlotte Jensen, der ønsker at trække det fisefornemme ud af kunsten og få den ned på jorden

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS For 17. gang rykker Kunst for alle ind i Ridehuset i Aarhus. Kunst for alle er en årlig kunstudstilling, hvor omkring 50 forskellige kunstnere fra hele landet udstiller deres værker. Og hvor alle interesserede kan komme for at kigge, tale med kunstnerne og købe.

Arrangør og kunstnerisk leder Charlotte Jensen tog initiativet til den første Kunst for alle udstilling i Aarhus tilbage i 2002. Siden fulgte Øksnehallen i København i 2010, og i 2015 kom turen til Aalborg Kongres & Kultur Center.

“Min far var kunstsamler og af den opfattelse, at kunst ikke var for alle, men derimod for feinschmeckere alene. Det blev jeg noget provokeret af. Selvfølgelig er kunst for alle!,” siger Charlotte Jensen. Hun har inviteret indenfor i sin lejlighed på 4. sal i det centrale Aarhus. En lækker, lys lejlighed med kunst på væggene. På alle væggene.

Meningsudvekslingen med faren, Poul Jensen, blev startskuddet til Kunst for alle.

“Jeg ville lave en udstilling, der ikke var for kunstnerne, men for publikum. Hvor de besøgende kunne hilse på og tale med kunstnerne. Så jeg fik lavet en aftale med Ridehuset i Aarhus, og i løbet af to-tre måneder var alle stande booket," husker Charlotte Jensen.

Kunst for alle udstillingen blev en succes. Det første år kom der 5000 besøgende i Aarhus. I dag er det tal steget til cirka 8000.

"Det er mange i forhold til, at det er kunst,” konkluderer hun.

Hurtigt blev arbejdet med Kunst for alle så omfattende, at Charlotte Jensen var beskæftiget fuld tid. Med en uddannelse som byggeteknisk assistent havde hun ingen fagspecifik viden om kunst, til gengæld havde hun gå-på-mod, engagement og en oprigtig interesse, og det skulle vise sig at være et rigeligt solidt fundament at bygge videre på.

Miks af gengangere og nye

Det er Charlotte Jensen, der står for at udvælge de deltagende kunstnere. Nogle søger om at komme med på Kunst for alle, andre opdager hun selv og kontakter. Der skal vælges 50 kunstnere til udstillingen i Aarhus, og det er et stort arbejde. I dag har Charlotte Jensen omkring 1000 kunstnere på venteliste.

“Jeg vælger ud fra, hvad mit hjerte siger mig, min mavefornemmelse og så mine godt 17 års erfaring. Jeg er ikke nogen kvindelig Adrian Hughes, der kan tale om perioder og analysere på kunsten. Jeg ser efter, om kunsten har kant og dybde, om den afspejler nogle af tidens tendenser, og om jeg tror, den også siger andre noget. Jeg kan jo ikke vælge ud fra min personlige smag alene,” ler hun. Telefonen ringer igen. For tredje gang på få minutter. Der er tydeligt travlt her små fjorten dage før Kunst for alle indtager Ridehuset. Charlotte Jensen sætter mobilen på lydløs.

Blandt de udstillende kunstnere er cirka 75 procent gengangere og 25 procent nye. I år er der 14 nye navne med i Kunst for alle regi i Aarhus.

"Enkelte kunstnere har været med alle 17 år. Gengangere er gode, fordi de kender hinanden, og det skaber en god stemning på udstillingen. Og så er der altså flere kunder, som vender tilbage for at købe værker af den samme kunstner. Det troede jeg egentlig ikke, man gjorde, men der er jeg blevet klogere. Folk køber af samme kunstner igen. Jeg har også selv gjort det. Jeg har vel seks-syv skulpturer af Lene Winther." Charlotte Jensen nikker hen mod en hvid kattelignende skulptur på gulvet. På væggen et par meter derfra hænger et overvejende lyserødt dobbeltportræt af Marilyn Monroe malet af Jan Klein.

Marilyn Monroe går igen i flere af kunstner Jan Kleins collage-prægede malerier. I år udstiller han på stand nummer 25 i Ridehuset i Aarhus. Foto: kunstforalle.dk

Marilyn Monroe går igen i flere af kunstner Jan Kleins collage-prægede malerier. I år udstiller han på stand nummer 25 i Ridehuset i Aarhus. Foto: kunstforalle.dk

Enkelte af de deltagende kunstnere er så populære, at købere står i kø uden for Ridehuset flere timer før, udstillingen åbner. Nogle af dem får udsolgt stand på dag et, andre sælger kun få værker eller - i værste fald - slet ingen.

"Får man som kunstner ikke solgt noget på udstillingen, betyder det ikke, man bliver sorteret fra til næste år. Slet ikke. Der skal også være plads til dem, der ikke sælger for 300.000 på en weekend. Tendenser skifter, og nogle gange skal publikum modnes lidt. Det koster at være med på Kunst for alle, men det er også et effektivt udstillingsvindue og på den måde meget værd, også selv om man ikke får udsolgt," konstaterer Charlotte Jensen.

Ikke dyrere end en fadøl

Lige siden begyndelsen i 2002 har Kunst for alle holdt til i Ridehuset i Aarhus.

“Jeg er ofte blevet spurgt, hvorfor jeg ikke finder en anden lokation i Aarhus med mere plads, når nu jeg har så mange på venteliste. Men der findes bare ikke et sted med den samme, helt rette stemning, som Ridehuset.”

Charlotte Jensen er idékvinden bag udstillingen Kunst for alle, som kan opleves i Ridehuset i Aarhus for 17. gang 24.-27. januar. Foto: Jeppesen

Charlotte Jensen er idékvinden bag udstillingen Kunst for alle, som kan opleves i Ridehuset i Aarhus for 17. gang 24.-27. januar. Foto: Jeppesen

Mobilen brummer igen. Charlotte Jensen besvarer den med et ‘Jeg sidder lige i møde, jeg ringer senere’, lægger på og fortsætter, hvor hun slap:

“Jeg vil også gerne holde det simpelt. Simpelt, men fedt. Det behøver ikke blive større. Men hvert år forsøger jeg at tænke nye elementer ind. I år der eksempelvis DJ alle dage. Vi har også bygget en café op med egen kok, og så holder vi fredagsbar med happy hour.”

Sidstnævnte er et forsøg på at trække flere unge mennesker til udstillingen.

“De første år med Kunst for alle, var der ikke mange gæster under 50. Det har ændret sig. I dag kommer der flere unge. Det glæder mig og giver mig følelsen af, at jeg har været med til at brede kunsten ud og gøre den mere folkelig. Det har været en af mine klare ambitoner fra start; at bringe kunsten mere ned på jorden. Det skal ikke være så fisefornemt. Jeg vil selv bestemme hvilken type kunst, jeg kan lide – og det skal andre også have lov til,” slår Charlotte Jensen fast.

For at Kunst for alle skal være for - netop - alle, har Charlotte Jensen valgt at bibeholde entréprisen på halvtreds kroner genne alle årene.

“Entréen skal ikke koste mere end en stor fadøl. Det har jeg altid sagt. På den måde har alle råd, og sådan skal det være. Ellers giver det jo ikke mening at kalde udstillingen Kunst for alle.”

Og det giver mening. Både navn og koncept. Det vidner 17 år i streg vist også om.

Casper Eliasen har været med på Kunst for alle i alle 17 år. I år kan hans værker opleves på stand nummer 1-2 i Ridehuset i Aarhus. Foto: kunstforalle.dk

Casper Eliasen har været med på Kunst for alle i alle 17 år. I år kan hans værker opleves på stand nummer 1-2 i Ridehuset i Aarhus. Foto: kunstforalle.dk

FAKTA: Kunst for alle

Ridehuset, Vester Allé 1, 8000 Aarhus

24.-27. januar, torsdag kl. 16-20, fredag kl. 10-19 samt lørdag og søndag kl. 10-18.

50 etablerede kunstnere udstiller heriblandt Casper Eliasen, Pernille Krogh, Anette Tjærby, Jan Klein, Mikael Olrik, Pernille Koch m.fl.

Entré betales i indgangen

Se mere på kunstforalle.dk

Publiceret 20 January 2019 10:00

SENESTE TV