Nyuddannet skuespiller Anton Hjejle spiller hovedrollen som 10-årige Bastian i Den Uendelige Historie på Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Nyuddannet skuespiller Anton Hjejle spiller hovedrollen som 10-årige Bastian i Den Uendelige Historie på Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Anton Hjejle: En fugleunge på vej til tops

Unge Anton Hjejle er lige nu aktuel i Den Uendelige Historie på Aarhus Teater, hvor han spiller hovedrollen som drengen Bastian. En rolle han fik qua sin kraftpræstation i DRs dramaserie Liberty

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Den tunge dør til Aarhus Teaters personaleindgang går, og ind kommer den unge skuespiller Anton Hjejle.

“Hej! Beklager jeg kommer for sent. Men på vej ud af døren opdagede jeg, jeg havde glemt at barbere mig. Det måtte jeg lige have ordnet. Så publikum tror lidt mere på, at jeg er en lille dreng,” siger 26-årige Hjejle og hiver tophuen af.

Drengen, han taler om, er Bastian - hovedpersonen i eventyrforestillingen Den Uendelige Historie, som spiller på Aarhus Teaters Store Scene nu og frem til 21. december. Med Anton Hjejle i hovedrollen som den 10-årige Bastian.

Anton Hjejle går forrest ned ad gangen, stopper ud for en dør og åbner den prøvende. Det er kun halvanden måned siden, han begyndte som gæsteskuespiller her på teatret. Bag døren er Scala Scenens foyer.

“Skal vi sætte os her? Eller her?!” Han peger først på en sofa, så på en anden. Så smider han jakke og halstørklæde over ryggen på den senest udpegede og sætter sig.

Fra tv til teater

Anton Hjejle, en spinkel fyr med lyse lokker og alvorlige øjne, blev færdig som skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i København tidligere på året. Allerede inden han var færdiguddannet, fik han efter en række auditions rollen som sønnen Christian i DRs drama-miniserie Liberty, der er baseret på Jakob Ejersbos roman. I serien spillede han over for etablerede skuespillere som blandt andre Connie Nielsen, Sofie Gråbøl og Carsten Bjørnlund.

“Der var omkring en million seere, der så med, da første afsnit af Liberty løb over skærmen. Det var ret vildt og på mange måder svært at forholde sig til... Når man spiller teater, kan man se publikum og har en fornemmelse af, hvor mange der cirka er. Det er noget andet med tv,” siger Anton Hjejle, der har sat sig til rette i sofahjørnet med venstre arm hvilende på armlænet.

En af dem der så med, da Liberty blev vist på DR1 i foråret var Trine Holm Thomsen, direktør på Aarhus Teater.

“Det første afsnit af Liberty blev sendt en søndag. Den følgende onsdag blev jeg ringet op af Trine. Hun havde set mig i serien og ville høre, om jeg var interesseret i at spille rollen som Bastian i Den Uendelige Historie på Aarhus Teater,” husker Anton Hjejle.

“Jeg er jo opvokset i København og uddannet på Den Danske Scenekunstskole der. Så det var sådan lidt ‘Wauw, Aarhus Teater! Nå, okay - så de ved også, jeg eksisterer!’” Han ler. Drenget og smittende.

Liberty er en på mange måder barsk mini-serie, som omhandler to skandinaviske familier, der er udstationeret i Tanzania i slutningen af 1980'erne.

“Liberty delte vandene. Nogle syntes, serien var fantastisk. Andre mente, den var lidt for brutal til søndag aften, hvor man måske gerne vil slappe af med noget lettere fordøjeligt. Derfor er det også fedt at spille Bastian i Den Uendelige Historie, som mere er en forestilling, der samler folk,” siger Anton Hjejle.

Barnedrøm blev virkelighed

Den Uendelige Historie er den første forestilling på Aarhus Teaters Store Scene efter en omfattende ombygning og optimering. Scenografien er nu styret af endnu mere avanceret teknik og giver uanede muligheder for at lade historiens fantasi-univers udfolde sig.

“Fra scenen kan vi tydeligt mærke, hvordan publikum bliver draget af det univers, der åbner sig for deres øjne. Det er en forestilling, der taler til både børn og voksne - selv om man som barn nok har nemmere ved at lade sig opsluge fuldstændigt. I hvert fald har flere af de voksne, som har set forestillingen, sagt, at de ville ønske, de havde set den, da de var børn. Så de vidste og forstod mindre og dermed lettere kunne leve sig ind i eventyret,” fortæller Anton Hjejle.

Han har ikke selv hverken læst bogen eller set filmen.

“Jeg havde ikke rigtigt noget forhold til Den Uendelige Historie, før jeg fik rollen som Bastian. Nok fordi jeg ikke er vokset op med filmen, sådan som generationen før mig vel er det. Min far forsøgte sig med at læse bogen for mig, da jeg var barn, men jeg tror, han havde svært ved at fastholde min opmærksomhed...“ Anton Hjejle slår let forlegent blikket ned. Han fisker sin mobil frem fra bukselommen og ser på displayet.

“Jeg skal sidde i sminken klokken 16, så jeg holder lige øje med tiden,” siger han. Klokken 17 skal han stå klar i kulissen som Bastian. Den samme kulisse som han stod i som barn. Dengang for at kigge på skuespillerne på scenen gennem sprækken i bagtæppet.

“Min far er musiker og har lavet musik til flere forestillinger på Aarhus Teater. Så som 11-12-årig var jeg med ham på teatret flere gange. Når jeg så skuespillerne på scenen, kan jeg huske, hvordan jeg tit tænkte: ‘Engang vil jeg lave det, de gør!’ Nu står jeg her selv og har hovedrollen i et fantastisk stykke.”

En anden verdensopfattelse

Karakteren Christian, som Anton Hjejle spiller i Liberty, er rebelsk og går sine egne veje. Men han er også en drømmer, der lader sig drage af den nye verden, han befinder sig i. Det samme gør Bastian i den Uendelige Historie. Bastian har mistet sin mor og bliver mobbet i skolen, så da han finder bogen Den Uendelige Historie, søger han tilflugt i den.

“Christian tilpasser sig hurtigt de nye omgivelser i Tanzania og lader sig suge ind i vennen Marcus' liv. Bastian bliver opslugt af en gammel bog og lader sig rive med af det, bogens hovedperson Atréju oplever. På den måde minder de to roller om hinanden,” siger Anton Hjejle.

Den Uendelige Historie er fantasi, fabel og fortryllelse. Men det er også en fortælling om svære følelser som savn, sorg og smerte. Følelser som fylder Bastian efter tabet af sin mor, og som Anton Hjejle skal sætte krop på på scenen.

“Når jeg skal finde ind til rollen som Bastian, prøver jeg at tænke på, hvordan jeg selv er, når jeg for eksempel føler mig ensom eller er ked af det. Jeg forsøger at læse mig selv ind i det – og så gøre følelserne større. Jeg sætter mig måske og stirrer ud i luften, trækker knæene op under hagen og krummer mig sammen." Han trækker benene illustrativt op under sig og krummer ryggen.

“Det er selvfølgelig en udfordring i sig selv. At få følelserne ud over scenekanten. Men for mig har den største og mest spændende udfordring været at skulle spille barn...,” fortsætter han så.

“Som udgangspunkt hader jeg, når voksne skal spille børn. Fordi mange voksne falder i den fælde, hvor de taler med sådan en skinger stemme, som ingen børn reelt taler med. Man får dem til at fremstå dumme, og børn er langt fra dumme. De betragter bare verden på en anden måde. I min rolle som Bastian har det derfor været vigtigt for mig at fokusere på at spille et menneske, der opfatter verden på en anden måde. Mere end på at skulle spille barn.”

Både tv og teater trækker

Liberty var en uvurderlig oplevelse for Anton Hjejle. Den Uendelige Historie tegner til at blive det samme.

“Det er virkelig fedt at spille med et klassisk eventyr som Den Uendelige Historie og få lov til at bevæge sig i en verden med trolde, varulve og drager. Og så er det da fedt at træde ind i den tradition, det er for Aarhus Teater, at lave familieforestillinger,” siger Hjejle.

Til trods for at det kun er få måneder siden, Anton Hjejle kunne kalde sig færdiguddannet skuespiller, har det unge stjernefrø allerede medvirket i flere tv-serier og teaterstykker. Og han trives med begge dele.

“Jeg håber, jeg fortsat vil have mulighed for at skifte mellem tv og teater. Lige nu hvor jeg har prøvet at være med i en dramaserie på DR, så er det fedt at spille teater. Jeg vil jo gerne teste alt det af, jeg har lært på skolen om at spille teater og se, hvad der virker. Og hvad der måske ikke virker..,” siger Hjejle.

Det er da også mere teater, Anton Hjejle har på programmet, når Den Uendelige Historie har indtaget Store Sal for sidste gang 21. december.

“Til foråret skal jeg spille rollen som dronningens håndlanger, Edmund Tilney, i Shakespeare in Love på Østre Gasværk. Det bliver da helt sjovt at gå fra at være en lille dreng til at være en sur, gammel mand,” smiler han og ser på mobilen.

“Sminken kalder...” tilføjer han så. Undskyldende.

Han tager tørklæde og frakke på. For så at tage det af igen i samme sekund han får øje på spejlreflekskameraet på bordet foran sig.

“Jeg tror ikke, jeg skal have overtøj på på billederne,” siger han så. Han spejler sig i mobilens skærm og retter hurtigt på håret.

“Jeg skal lige sikre mig, jeg ikke ser sådan helt pip-pip ud. Når jeg har haft hue på, står mit hår som regel ud til alle sider, så jeg ligner en lille fugleunge.”

Der er nu ikke meget fugleunge over Anton Hjejle. Måske lige bortset fra at han for ganske nyligt har spredt sine vinger ud og nu for alvor er i gang med at flyve. Efter alt at dømme helt til tops.

FAKTA Den Uendelige Historie

Børnebog af tyske Michael Ende fra 1979

Bogen blev filmatiseret af Wolfgang Petersen i 1984

Spiller på Aarhus Teater frem til 21. december

Instruktør Jacob Schjødt

Medvirkende: Anton Hjejle, Ashok Pramanik, Jacob Madsen Kvols, Kim Veisgaard m.fl.

FAKTA Anton Hjejle

Født 6. marts 1992 i København

Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2018

Aktuel i Den Uendelige Historie på Aarhus Teater

Skuespiller Iben Hjejle er hans fars kusine

Favoritsteder i Aarhus: Lecoq, The Burger Shack, Botanisk Have og Den Gamle By

Publiceret 12 December 2018 10:00

SENESTE TV