Jake og Dinos Chapman (th) mener ikke, at mennesker er skabt onde, men at de kan blive det, hvis de ikke tænker sig om. Chapman arbejder med den ondskab, der kan bo i enhver.

Jake og Dinos Chapman (th) mener ikke, at mennesker er skabt onde, men at de kan blive det, hvis de ikke tænker sig om. Chapman arbejder med den ondskab, der kan bo i enhver. Foto: Nic Serpell-Rand

Rå rædsler vist med humor på Aros

Tvillingebrødre udstiller verdens ondskab og samfundets forhold til vold på provokerende og humoristisk vis. Chapman-brødrene håber, at de skaber eftertanke. Deres kunst kan ses frem til oktober.

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Den ene af de to brødre, Dinos Chapman, var til stede ved åbningen af deres udstilling på Aros for nylig. Den høje engelske mand var utroligt underholdende og har masser af ironisk selvdistance. Han minder på mange måder om sin kunst, der ifølge ham selv er utrolig pessimistisk men på en munter måde.

Han fortalte for eksempel, hvordan de to brødre drønede hen til en brand i et stort kunstlager i nærheden af deres værksted, og hvordan de var en smule skadefro ved tanken om alle de værker, der gik tabt.

Morskaben varede kun et par timer, så fik de et telefonopkald om, at deres mest tidskrævende værk også var på lageret. Der var tale om ikke færre end ni montrer fulde af miniaturer landskaber med hundredvis af soldaterfigurer i voldsom kamp og bunker af lig. Der var skeletter, hoveder på stager og bulldozere, som stakkede lig. Det havde taget to og et halvt år at bygge det op, og nu var det brændt.

”Det var vist det, man kalder hybris og nemesis,” sagde Dinos Chapman tørt og afsluttede sin ellers muntre beretning, der var uhøjtidelig og selvudleverende og fortalt med den sorteste engelske humor.

Brødrene har siden bygget nogle nye montrer, og de står lige nu på Aros. I dem er der også bunkevis af soldater og kampscener. Og pludselig ind imellem dem er der en Ronald McDonald-figur. Han er burgerkædens klovn og har forvildet sig ind i krigsmontren.

”Ikke engang der kan man blive fri for den storkapitalistiske kæde. Men han er helt alene,” pointerede Dinos Chapman.

Ind imellem alle krigens rædsler møder man jævnligt McDonalds-klovnen Ronald McDonald i Chapman-brødrenes univers. Her i en sørgelig situation.

Ind imellem alle krigens rædsler møder man jævnligt McDonalds-klovnen Ronald McDonald i Chapman-brødrenes univers. Her i en sørgelig situation. Foto: Todd-White Art Photography

Vandalisering af Goya

På en meget lang væg i udstillingen hænger nogle af brødrenes mest kendt værker: Deres videre bearbejdelse af en lang række af Goyas originale tryk. De viser Napoleons indmarch og den katastrofale krig i Spanien 1810-20.

”Vi finder figurer og fotos i forskellige magasiner, og sætter dem ind i Goyas tryk, så det bliver collager. De skaber modsætninger og absurde situationer. Vi provokerer for at få folk til at reflektere og spørge sig selv: hvorfor bryder jeg mig ikke om det her?” forklarede Dinos Chapman om den store gruppe af collager.

I dag er rædslerne blevet til en form for hygge-ondskab. En kvinde hænger vasketøj op hen over en bunke lig, en overvægtig mand sidder ligegyldig i forgrunden, mens krigens ofre lider bag ham, og et koncentreret par danser, mens Goyas figurer bærer lig væk i baggrunden.

”Nogle mener, at vi har vandaliseret Goyas værker. Det kan man jo sagtens mene, men de er i hvert fald blevet meget mere værd, end originalerne var,” smilede kunstneren ironisk.

”Der er en af fascination af vold og ondskab i Goyas billeder, der fortæller os, hvor slemme vi er. Men der en modsætning i at udstille ondskaben og så samtidig vise den så detaljeret og levende,” mener Dinos Chapman.

Chapman-brødrene er blevet beskyldt for, at de har vandaliseret Goyas tryk. De mener selv, at de har tilført den spanske kusntners værker om krigens rædsler og ondskab en ny dimension.

Chapman-brødrene er blevet beskyldt for, at de har vandaliseret Goyas tryk. De mener selv, at de har tilført den spanske kusntners værker om krigens rædsler og ondskab en ny dimension. Foto: Jack Hems

Hitlers værker

Eftersom krig er en af de to brødres helt store omdrejningspunkter, kommer de ikke uden om Adolf Hitler. Rent faktisk har de valgt at købe en række akvareller, som skulle være malet af krigsføreren under 1. vedenskrig i 1916-18. De er fuldstændig banale og uden stor kunstnerisk værdi.

Chapman-brødrene har malet regnbuer og farvede geometriske figurer ind i billederne, og det tilfører dem ikke nye dybder, men viser brødrenes mangel på respekt.

Denne akvarel er lavet af Adolf Hitler. Chapman har tilføjet den absurde regnbue for enden af vejen på det banale billede, der på ingen måde viser, at kunstneren år senere vil tilføre verden masser af ondskab.

Denne akvarel er lavet af Adolf Hitler. Chapman har tilføjet den absurde regnbue for enden af vejen på det banale billede, der på ingen måde viser, at kunstneren år senere vil tilføre verden masser af ondskab. Foto: Aros

Smukke onde skulpturer

Udstillingen på Aros rummer også skulpturer i form af grusomme selvmordsveste, der som stor kontrast er smukt udformet i fin bronze og placeret på piedestaler. Der er også en gruppe klu klux klan mannequiner, som har noget så arketypisk hippie-agtigt på som hjemmestrikkede og regnbuefarvede sokker.

Igen arbejder Chapmanerne med modsætninger, overraskelse og provokation.

Dinos Chapman ville direkte spurgt af Århus Onsdag ikke kalde sin kunst en politisk kommentar, for det er alt for snævert. Den repræsenterer nemlig ikke en bestemt holdning. Brødrenes billeder er et kaotisk oplæg til at tænke.

”Seerne kan selv vælge, hvad de vil synes. Vi er forvirrende, vi kollapser begreber og sætter modsætninger sammen for at vise, hvor grotesk det er. Vi håber, at vi får folk til at tænke,” fastslog Dinos Chapman.

Publiceret 27 June 2018 10:00

SENESTE TV