Kunstnerens datter, 28-årige Lily Rosenquist vokser her ud af tågen i “Horizon Home Sweet Home”. Hendes begejstrede mor, Mimi Thompson tager fotos. Det er 23 år siden, at de to sidst har oplevet værket udstillet med tåge, og da forsvandt den kun fem-årige Lily Rosenquist næsten i den. Foto: Tahmasbi
Kunstnerens datter, 28-årige Lily Rosenquist vokser her ud af tågen i “Horizon Home Sweet Home”. Hendes begejstrede mor, Mimi Thompson tager fotos. Det er 23 år siden, at de to sidst har oplevet værket udstillet med tåge, og da forsvandt den kun fem-årige Lily Rosenquist næsten i den. Foto: Tahmasbi
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Kæmpekram fra Rosenquist på Aros

Ny udstilling af James Rosenquist: Man bliver omfavnet af malerier, der fylder alle fire vægge i to rum. I det ene indhylles man i røg og smelter sammen med popkunstnerens værk

Af Bente Tahmasbi Hansen

Aros har netop åbnet en udstilling af popkunst-ikonet James Rosenquist, der etablerede popkunsten sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein.

James Rosenquists værker udmærker sig ved at være gigantisk store, ligesom de billboards med reklamer, han levede af at male i 1950'erne. Enkelte værker er op til 27 meter.

Man kan opleve tre af hans mest markante kunstværker: 'The Swimmer in the Econo-mist', der netop strækker sig over 27 meter. Og to rum, som er beklædt med malerier fra gulv til loft på alle fire vægge. Det er 'Horse Blinders' og 'Horizon Home Sweet Home', der nærmest omfavner publikum. Og når tøris-tåge stiger op fra gulvet i 'Horizon Home Sweet Home', flyder gulv og vægge i et. Man er indhyllet og smelter sammen med værket.

“Jeg er bare glad. Her føler man sig virkelig omfavnet,” siger James Rosenquists enke Mimi Thompson, der er til stede ved fremvisningen for pressen.

Hun kan ikke lade være med at bøje sig ned og røre ved tågen, der når publikum til over knæene.

“Aros har lavet en utrolig flot og meget modig opsætning af værket, som jeg ikke har set indhyllet i tåge siden en gang i 1990'erne. Det er fantastisk,” fortsætter hun, der har set sin mands kunst udstillet på en lang rækker museer i verden.

LÆS OGSÅ: Aros spotter sjælen i dansk kunst

Mimi Thompson rejser ofte med sin datter, Lily Rosenquist, der også er med denne gang. Hun har ikke oplevet tåge i 'Horizon Home Sweet Home' siden hun var fem år og sætter sig ned i den, for at opleve den fra samme vinkel som dengang, hun var lille. Hun er lige så begejstret som sin mor.

“Her på Aros kommer min mands arbejde virkelig til sin ret. Det er dejligt at se så gennemført en udstilling på så smukt et museum. Man kan se de mange lag og få øje på de politiske referencer,” siger Mimi Thompson.

Skitserne er der også

Ud over de tre store installationer, er der på udstillingen en lang række andre værker - 52 i alt, hvilket gør denne Rosenquist-udstilling til en af Europas største. 

Et af de vellykkede indslag er en visualisering af James Rosenquists måde at arbejde på. Den er mindst lige så imponerende som selve værkerne og er i øvrigt ikke blevet vist før.

Her er fotos og reklamer klippet ud af Life Magazine, som James Rosenquist i høj grad lod sig inspirere af. Han satte billederne sammen i kompositioner og omsatte dem til skiter for så at skalere dem op til giga malerier, et håndværk han kunne til perfektionisme efter sin tid som billboard-reklamemaler. Publikum følger hans arbejdsproces trin for trin og ser fotos fra hans atelier. Det er næsten som at se ham over skulderen.

LÆS OGSÅ: Godt en million gæstede Aros

“Der ligger et kæmpe researcharbejde bag denne procesvæg. Den tyske kunsthistoriker, Tino Grass, har bladret løs i stakke af 'Life Magazine' for fysisk at finde de fotos, som James Rosenquist har brugt i sit arbejde,” siger overinspektør Lise Pennington, der er ansvarlig for udstillingen.

Overinspektør Lise Pennington fortæller om den nye udstilling på Aros med værker af James Rosenquist: ’Painting as Immersion’. Foto: Tahmasbi
Overinspektør Lise Pennington fortæller om den nye udstilling på Aros med værker af James Rosenquist: ’Painting as Immersion’. Foto: Tahmasbi

Inspireret af reklamer

James Rosenquist, der døde sidste år, havde sin egen tilgang til popkunsten. Han malede i høj grad helt almindelige ting fra den daglige husholdning som spaghetti, kage og tomater. Ofte er det bizart sat sammen med kendte mennesker som Joan Crawford og John F Kennedy og måske en bil. Han brugte hele vejen igennem sin lange karriere malerteknikkerne fra sin tid som reklamemaler og er citeret for at sige:

“Jeg malede billboards over hver en kiosk i Brooklyn i en sådan grad, at jeg kan male en Schenley whiskyflaske i søvne.”

Udstillingen kan ses til 19. august.

 

Publiceret: 13. April 2018 16:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger